Gå til innhold

[Løst] X99 hovedkort med vanlig pci slot.


Anbefalte innlegg

Jeg sitter i en situasjon der jeg har et dedikert lydkort(Creative X-Fi FPS) og har etterhvert blitt så glad i det at det blitt med meg i godt over 10 år nå. Lyden er rett og slett så mye bedre enn alle onboard jeg har hørt at det har blitt uaktuelt å kvitte seg med det. Dyrt var det også ved innkjøp(2000kr) så jeg føler det absolutt har en verdi i dag.

 

Ved entusiastkort som x99 så ser jeg til min forskrekkelse at det har mer eller mindre blitt kuttet ut pci slotter, eller finnes det kort som har det og kan være redningen? 

 

http://www.tek.no/artikler/sound_blaster_x-fi_fatal1ty_fps/18508

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må du ha den nyeste standarden? LGA 1366 og sokkel 2011 har vel pci slot?

 

Ellers prøv:

PCIE PCI-Express PCI-E X1 X4 X8 X16 To PCI Bus Riser Card Adapter Converter N BE

 

Men kan ikke garantere det virker. Da det selges en del tvilsome produkter på ebay.

Jeg er i tenkeboksen når det gjelder oppgradering til høsten, så er i utgangspunktet åpen for alt men ikke utgåtte socketer. Adapteret kunne vært spennende å prøve, men det ser ut som det er myntet på low-profile kort noe som ikke X-Fi kortet er.

Lenke til kommentar

Kom deg over lydkortet. Er eneste løsningen. Er en grunn til at vanlig PCI er faset ut. :p

Aldri. Første jeg ser etter på hovedkort er om pci slottene er på plass, deretter hvor langt de er unna skjermkortplassen. Har litt lyst på entusiastplattform denne gangen, men ender vel opp med 6700K av årsaker nevnt ovenfor. Såfremt AMD ikke kommer med noe veldig bra denne gangen som de hinter om. Vi får se. :)

Lenke til kommentar

Smart valgt, desverre er jeg litt omvent av deg, Grunnen for jeg ikke kjøper sokkel 2011-03 er på grunn cpuene\hovedkortene er så dyre at brukt er eneste fornuftige.

 

Selv om muligens du ikke får bedre lydkort på PCI-E er det på tide å avslutte PCI standarden.

Er kun lydkort omtrent det kan brukes til, eller 1 gigabit ethernet kort, resten blir for svakt.

 

Ville selv vurdert lydkort hvis det var noe med hdmi\optisk som støtter 7.1 lydkanaler.

Lenke til kommentar

 

Ville selv vurdert lydkort hvis det var noe med hdmi\optisk som støtter 7.1 lydkanaler.

Da har du vel strengt tatt ikke bruk for lydkort. Dekoding av lydsignaler skjer vel da i påfølgende ledd, det vil si at de bare viderebringer lydsignalet som blir dekodet i forsterker etc.

Lydkort er glimrende når du skal bruke minijack headsett og trenger gode signaler til de. Jeg styrer alltid unna USB headsett av nevnte grunn. 

 

Dette er slik jeg har forstått denne problemstillingen iallefall.

Lenke til kommentar

Har selv prøvd jack\HDMI lyd fra skjermkortet, blir veldig lett klipping\susing\hakking i lyden hvis jeg prøver meg på wimp Hifi.

Lyden blir best til spill\film\mp3 eller internetradio.

 

Creative X-Fi FPS er var sikkert bra, men finnes ikke noen bedre lydkort i dag desverre.

Så må leve med problemene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du har som krav finnes ikke pcie og legacy PCI er helt ulike bus arkitekturer samt er også brikkesett mtp direct i/o,memory,bus mastering endret.

Ingen PCI express baserte hovedkort har native legacy PCI . De som har en slot , eks x79 , z87 har en PCIe-PCI bridge chip for å få det knyttet til DMI. Resultatene med lecagcy PCI creative X-fi blir grunnet dette veldig dårlig og gir masse problemer og er bortkastet.

Hvis du har hatt det i 10 år har det gjort nytten sin. Trenger du dedikert lydkort er det masse å velge i for PCI express inklusive creative/xfi .Du kan også bruke eksternt fremfor PCIe.

Jeg har faktisk selv et X-Fi pci kort liggende i skuffen (kan egentlig kastes).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du har som krav finnes ikke pcie og legacy PCI er helt ulike bus arkitekturer samt er også brikkesett mtp direct i/o,memory,bus mastering endret.

Ingen PCI express baserte hovedkort har native legacy PCI . De som har en slot , eks x79 , z87 har en PCIe-PCI bridge chip for å få det knyttet til DMI. Resultatene med lecagcy PCI creative X-fi blir grunnet dette veldig dårlig og gir masse problemer og er bortkastet.

Hvis du har hatt det i 10 år har det gjort nytten sin. Trenger du dedikert lydkort er det masse å velge i for PCI express inklusive creative/xfi .Du kan også bruke eksternt fremfor PCIe.

Jeg har faktisk selv et X-Fi pci kort liggende i skuffen (kan egentlig kastes).

Okay. Så du mener at nye socketer som 1151 som har pci slot, egentlig er ubrukbar til x-fi kortet? Sant nok så har bruken i 10 år gjort det fortjent til pensjonstilværelse, det har jo blitt kun 200kr pr år og det er jo billig i dataverdenen. 

 

Eks på 1151 kort: https://www.komplett.no/product/850579/datautstyr/hovedkort/intel-socket/msi-b150a-gaming-pro-socket-1151

Lenke til kommentar

Jeg sier bare at du bør ikke gå med forventninger at 32bits parallell xfi PCI kortet fra Crative fungerer uten problemer i et PCI express basert system med PCI slot bridged til express. Samme er det i løsningen med adapter kort postet tidligere.

 

MSI kortet du viser benytter en ASMedia 1083 PCIe- PCI bridge chip.

http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=5&t=41052

Tusen takk for eminent svar. Dette ble jeg faktisk litt klokere av. Da er det egentlig bare og hoppe i det og kjøpe noe nytt, noe som i seg selv kan være en hyggelig prosess med utvelgelse av riktig kort. Alltid trivelig med noe nytt. Da får poden arvet et rimelig potent kort, noe jeg vil tro han setter pris på.

Igjen takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...