Gå til innhold

Mat/Suppe på boks


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg begynner å bli pisslei av å alltid måtte tilberede noe og det ender opp med at jeg ikke gidder å lage mat og da gidder jeg bare ikke å spise (er veldig sta). Så jeg tenkte hermetisk mat! Men har kun funnet store hermetiske bokser med a la capri og lapskaus på kiwi og sånt.

Er det noe sted i norge jeg kan få tak i porsjonssuppe/mat på boks som man bare trenger å varme opp, og som ikke er forferdelig på smak eller næring??

Bor i oslo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tre daglegvarebutikkane/-kjedane i Noreg fører stort sett same varer; anten er varene identiske eller så er dei laga for å likne.

Ferdigrettar på hermetikkboks er det dårleg utvalg i: 3-4 typer lapskaus pluss spagetti i daglegvaren. Så er det ein del små boksar med suppe, og Europris har bacalao-boksar.

Eg vil forresten anbefale denne ertesuppa: 1 boks erter-kjøt-og-flesk og 1 boks kjøtbollar i kraft. Og masse flatbrød til!

Av kjølevarer er utvalget ganske stort (30, minst), frå Fjordland og andre aktørar. Og så var det frysevarene. Men desse krev både særskilte maskiner og tilgang på straum, og poenget var kanskje å finne mat som kunne halde seg utan dette? 
Noko som eg har liten erfaring med, men som du kunne prøve, er turmat (i sportsbutikkane). Ikkje hermetikk det heller, men held seg og er raskt å lage.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tre daglegvarebutikkane/-kjedane i Noreg fører stort sett same varer; anten er varene identiske eller så er dei laga for å likne.

Ferdigrettar på hermetikkboks er det dårleg utvalg i: 3-4 typer lapskaus pluss spagetti i daglegvaren. Så er det ein del små boksar med suppe, og Europris har bacalao-boksar.

Eg vil forresten anbefale denne ertesuppa: 1 boks erter-kjøt-og-flesk og 1 boks kjøtbollar i kraft. Og masse flatbrød til!

Av kjølevarer er utvalget ganske stort (30, minst), frå Fjordland og andre aktørar. Og så var det frysevarene. Men desse krev både særskilte maskiner og tilgang på straum, og poenget var kanskje å finne mat som kunne halde seg utan dette? 

Noko som eg har liten erfaring med, men som du kunne prøve, er turmat (i sportsbutikkane). Ikkje hermetikk det heller, men held seg og er raskt å lage.

 

Fryste greier er også OK (liker f.eks de grosne grønnsakene ganske godt). Har tenkt på turmat fra sportsbutikker faktisk, men det ble med tanken fordi jeg er som akkurat alle andre og syns det er litt skummelt med nye ting. Skulle bare ønske vi hadde sånn bokssuppe som de har i america, også såååå stort utvalg også.

 

 

Har du vurdert å ta deg sammen? :)

Har du vurdert å ikke være en nedlatende kødd?

 

La oss ta ''in-case-not-trolling''svaret også: Ta meg sammen over hva? Mat er kjedelig, og jeg gidder ikke bruke tid for å lage mat. Så hva er det du mener jeg burde ''ta meg sammen'' over? Jeg har lagd deilig og sunn mat i en årrekke nå, og har bestemt meg for at jeg ikke gidder å være frustrert over å måtte bruke så mye av tiden min stående ved en komfyr. Hvis du mente at jeg burde ta meg sammen fordi jeg sa at jeg ikke gidder å lage mat hele tiden så er egentlig innlegget ditt totalt unødvendig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du vurdert å ta deg sammen? :)

Har du vurdert å ikke være en nedlatende kødd? Takk for en liten men god latter :)

 

Jeg har lagd deilig og sunn mat i en årrekke nå, og har bestemt meg for at jeg ikke gidder å være frustrert over å måtte bruke så mye av tiden min stående ved en komfyr.

 

Vet ikke helt hva du mener med mye tid, men kan komme med noen tips. Først så må jeg påpeke at mye av den ferdigmaten er relativt usunn og ikke bra å spise over lengre tid. Spesiellt ikke hermetisk lapskaus og spagetti rimini liknende skvip. Ikke er det veldig godt heller. Så har vi fjordlands og da må du alikevel ta en tallerken...

 

De gangene jeg har levd delvis på boksmat så har det blitt bønner på boks, mais, erter og gulrøtter etc, uten oppvarming.

 

Det jeg gjør nå er å stå over komfyren i 30 minutter av gangen annenhver dag:

 

Kutter opp noen kjøttbiter (grytekjøtt/bankekjøtt eller noe annet biffgreier) og slenger det i en kjele med vann der vannet rekker rett over toppen av kjøttet, gjerne et par hvitløksbåter delt i to/ hakket oppi.

 

Skjærer grønnsaker (potet, gulrot, løk, kålrot, paprika, etc) og slenger i kjelen etter kjøttet har kokt ca 20 minutter. Tar oppi løken litt før det andre stort sett.

 

Smakssetter med en til enogenhalv buljongterninger og lar det koke en stund til. Når grønsakene er myke nok (preferanser, noen liker jo "al dente") så er det ferdig.

 

Skal du ha for eksempel blomkål eller squash så sleng det oppi ti minutter før det er klart så de ikke blir vassne.

 

Spiser en god porsjon. Legger av en porsjon til frokost i kjøleskapet. Prøver å ha 3 porsjoner igjen som slenges i poser i fryseren. Min største kjele er ganske liten dog, jo større kjele jo fler måltider blir det så en 10 liters er fint.

 

Da er det sunn og god mat med ca de samme (les; fler og bedre) ingrediensene som er i butikklapskausen og det har kostet meg totalt ca 30 minutter. Trenger ikke skrelle gulrøtter eller poteter egentlig og det sparer MYE tid. For hver liter ekstra (jeg har en 4 liters kjele) så er det kanskje 5 minutter ekstra jobbing, det er vel ca 2 ok porsjoner ekstra.

 

Smaker veldig godt og er bra med næring. Spis litt frukt i tillegg og kanskje en brødskive så er du i mål :)

 

Du kan også lage pølsegryte med en boks knuste tomater (eller to) der man gjør det samme bortsett fra at pølsene går i til slutt. Like godt med grillpølser som wienerpølser. Mange variasjoner man kan lage, trenger ikke nødvendigvis kjøtt heller :)

 

 

Alt dette har du sikkert hørt før, men etter at jeg startet å gjøre slik så spiser jeg bedre og føler meg litt sunnere også. Grandis og boksmat er ikke akkurat supermat. Grønnsaker er billig i Norge så lommeboka kan åpnes for andre ting.

 

Edit; Spiser det så raskt at det ikke blir dårlig så det er egentlig like greit å legge det i plastbokser i kjøleskapet, slike lufttette greier man får på Europris. Spises kaldt rett fra boksen.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke forsøkt å leve på sportsbutikk-turmat. Men Amerikansk blanding, poseris, Uncle Ben´s...

 

Hvorfor ikke? Turmat er laget nettopp for å være næringsriktig (og lett, naturligvis). Heller det, i hvert fall, enn matsøppelvaner fra Amerika. Se på amerikanerne, så ser du resultatet av deres matvaner! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke forsøkt å leve på sportsbutikk-turmat. Men Amerikansk blanding, poseris, Uncle Ben´s...

Hvorfor ikke? Turmat er laget nettopp for å være næringsriktig (og lett, naturligvis). Heller det, i hvert fall, enn matsøppelvaner fra Amerika. Se på amerikanerne, så ser du resultatet av deres matvaner! 

 

Turmaten man får på XXL er forferdelig dårlig og ekstremt dyr. Sikkert greit med næring, vet ikke. Smaker nesten bare salt :sick:

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, slik "mat" er beregnet på stridsrasjoner og backpackere i bushen.

Til det bruket fungerer det, men det er nesten ingen som liker det.

 

Ikke noe du bør leve på i et hus, bare fordi du ikke rekker å lage skikkelig mat.

Hermetikkbokser går greit, men pulver-rasjoner er ikke noe å satse på.

 

Eksempel:

http://drytech.no/shop/real-turmat/real-turmat-kjottsuppe/

89,00 kr inkl. mva.

 

 

Ingredienser

Potet, storfekjøtt (storfekjøtt (98%), salt) (18%), gulrot, purreløk, løk, rapsolje, selleri, maisstivelse, kjøttbuljong, krydder, antioksidant (askorbinsyre).

 

Om du ikke kan/vil lage mat selv, sjekk frossendisken. Mye mer mat der enn i hermetikkbokser.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Takk for alle forslag på mat og sånt, men jeg er vandt med å gjøre akkurat det og jeg gidder ikke mer fordi jeg er kun en persjon. Jeg ender opp med en fryser full av mat som jeg ikke ender opp med å spise. (Vil jeg ikke ha maten går jeg som sagt heller uten)

 

Fsnt noen bokser på en utenlendingsbutikk med no kokosmelk og grønnsaker, men det var en random butikk og jeg vil helst ha ett større utvalg for ett variert kosthold.

 

Det er så kjedelig å lage mat til seg selv! Fitte!

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, slik "mat" er beregnet på stridsrasjoner og backpackere i bushen.

Til det bruket fungerer det, men det er nesten ingen som liker det.

 

Ikke noe du bør leve på i et hus, bare fordi du ikke rekker å lage skikkelig mat.

Hermetikkbokser går greit, men pulver-rasjoner er ikke noe å satse på.

 

 

Ingredienser

Potet, storfekjøtt (storfekjøtt (98%), salt) (18%), gulrot, purreløk, løk, rapsolje, selleri, maisstivelse, kjøttbuljong, krydder, antioksidant (askorbinsyre).

 

Hvis du sikter til Real Turmat (fra Drytech), er du nok litt på villspor! Har du noen gang smakt på noen av rettene?

 

Dette er ikke stridsrasjoner, selv om samme produsent produserer det også, for krevende arbeidsoppgaver. Dette er fullverdige måltider, som brukes av soldater på øvelse, polfarere (bruker også tilleggsfor) og turfolk som er "ute" i uker og måneder. også 71 grader Nord, for å nevne det. Jeg har brukt mye av dette på på kanoturer (opp til 14 dager), samme med jaktturer opp til 3 uker. Og er godt fornøyd både med smak og ernæring, unntaket er på krevende jaktturer der jeg må opp i et kcal forbruk på 3 -3,5 kcal pr. døgn. Da må jeg tilsette mer energi, ved "tillegsfor". (Gennerelt mer fett og protiner). Men det trenger en ikke, for daglig bruk i en vanlig jobbsituasjon. Produktene fra Drytech er likt av de fleste jeg jeg kjenner, både turfolk og jegere. Men smak og behag, så faller ikke alle retter i smak hos alle.

 

Ditt sitat fra kjøttsuppa, er til å missforså. Det er nok dårlig formulert fra Dyrtech. Ser en på det som står lengere ned på siden, ser en at pr. 100g tørrvare (før tilsettning av vann), er det oppgitt 4,2 g salt. Og pr porsjon (pose) er det oppgitt 2,3 g, av totalt 370 g ferdig produkt. Og dette, er vel ikke 18 % salt. Du har også valgt et av produktene med mest salt i! Det er ikke mye salt i produktene til Drytech. Jeg er ikke for ekstra salt mat, men synes de fleste vanlige norske oppskrifter, har ok forhold til salt. Opplever også sjelden at norsk ferdigmat er for salt. Samme gjelder Reals Turmat.

 

Du nevner også "pulver" rasjoner! Vet du ikke at det er bl.a. kjøtt/fisk, ris/pasta, grønnsaker, m.m. i rettene, i tilegg til smakstilsettninger?

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Du skrev: "Og dette, er vel ikke 18 % salt."

Ser en nøyere på parentesene her: "(storfekjøtt (98%), salt) (18%)", framgår det at retten inneholder 18% kjøtt. Rettere sagt 17,64% kjøtt og 0,36% salt. (Men også andre ingredienser enn kjøttet inneholder salt).

For øvrig er det, som vel også du var inne på, ikke negativt at turmat er salt. Tvertimot er det helt nødvendig at elektrolyttene som går tapt i all tursvetten blir erstattet.

Smaken er som baken, men jeg spiste meg på et visst tidspunkt gjennom alle posene i en sportsbutikk, og jeg syntes det smakte helt ålreit. Det negative er prisen – og porsjonene. Ovennevnte suppe bidrar med 253 kcal, og det er ynkelig lite for en stor sterk kar som traver og går hele dagen. Han trenger noe slikt som 14 slike porsjoner pr. dag.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Takk for alle forslag på mat og sånt, men jeg er vandt med å gjøre akkurat det og jeg gidder ikke mer fordi jeg er kun en persjon. Jeg ender opp med en fryser full av mat som jeg ikke ender opp med å spise. (Vil jeg ikke ha maten går jeg som sagt heller uten)

 

Fsnt noen bokser på en utenlendingsbutikk med no kokosmelk og grønnsaker, men det var en random butikk og jeg vil helst ha ett større utvalg for ett variert kosthold.

 

Det er så kjedelig å lage mat til seg selv! Fitte!

Har du vurdert Soylent

 

K

Lenke til kommentar

Bacalaoen fra Sunnmöre syns jeg er helt ok. Du kan også lage store porsjoner av div. gryter / lapskaus / kjøttsuppe og fryse ned porsjoner. Bønner (med kanskje egg og bacon), fiskeboller (syns de også er gode kalde), sodd, div. ferdigretter som man bare varmer er det jo også en del av, lasagne, bolognese, indisk.    

 

http://www.dinside.no/927156/smakstest-av-nye-ferdigmiddager

 

Noen pastaretter lager man jo også superraskt selv.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

 

Ser en nøyere på parentesene her: "(storfekjøtt (98%), salt) (18%)", framgår det at retten inneholder 18% kjøtt. Rettere sagt 17,64% kjøtt og 0,36% salt.

 

Smaken er som baken, men jeg spiste meg på et visst tidspunkt gjennom alle posene i en sportsbutikk, og jeg syntes det smakte helt ålreit. Det negative er prisen – og porsjonene.

Den parantes bruken forsto jeg lite av. :) Og jeg mistenkte at "Mannen med ljåen" hadde gjort det samme. Selv om jeg ikke har smakt på den suppa (og alle retter fra produsenten), har jeg aldri opplevd rettene som for salte. Bruker primært bare det jeg kaller for middagsretter (550 - ca 700 kcal/pose) på tur.

 

Produsenten tilbyr nå en rekke alternativer. Og den suppa, er vel ikke å beregne som et helt måltid. Den er vel enten et av flere mellom-måltider, eller en del av 2 retters middag/måltid. Ser det er kommet mange nye retter de siste årene.

 

Nå er dette ei jente/dame og til vanlig trenger de ca 1700 kcal/dag. Tungt arbeid, eller tunge turer, så blir det noe helt annet. Men det etterspør ikke TS. Hun etterspør kun alternativ og enkel tilbredning av mat. Pose- og boksmat er enkle og raske å tiberede. Men, så var det prisen da! Synes både Real og noen av de andre som leverer frysetørket mat, har bra mat, men for dyr for ordinært bruk. Vi har også Fjordland (det er en annen produsent også), selv om de fleste rettene mangler grønnsaker. Da kan jo frossne grønnsakker trekkes i varmt vann og tilsettes retten. Fjordland har et rikt tilbud av retter (spessielt Meny bytikkene), både for oppvarming i varmt vann og for microbølge ovn. De frossne ferdigrettene i pose, kan også være aktuelle. Oppvarming i stekepanne, med smør/olje. Noen av dem er ganske gode og prisnivået ligger under mat fra Real og Fjordland. Kanskje noe for TS, sammen med noe annen boksmat.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...