magiga Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 Har tatt 17 år og kostet 100 milliarder kroner.I dag åpner verdens lengste jernbanetunnel
Knut Baardsen Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 "2300 meter under fjelltoppene" En tunnel er vel bare dyp om den går under jordoverflaten?
eianwu Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 "2300 meter under fjelltoppene" En tunnel er vel bare dyp om den går under jordoverflaten? ... og fjelltoppen er ikke jodens overflate fordi? 5
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 Ei ulykke midt inni der er antagelig noe ubekvemt, bortimot tre mil å tusle avgårde før en når friluft.
Griffel Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 Hva har de gjordt med 28,2 milioner tonn med stein?
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 Hva har de gjordt med 28,2 milioner tonn med stein? Får håpe de ikke har flyttet det ut i havet for å bygge nytt land. Da får vi sikkert stigning av havnivået.
miceagol Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 Ei ulykke midt inni der er antagelig noe ubekvemt, bortimot tre mil å tusle avgårde før en når friluft. Passasjerene blir hentet av et evakueringstog i motsatt løp: https://www.lombardi.ch/de-de/SiteAssets/Publications/1215/Pubb-0395-L-The%20Gotthard%20Base%20Tunnel%20-%20fire%20-%20life%20safety%20system.pdf 1
IceBlitz Skrevet 1. juni 2016 Skrevet 1. juni 2016 Hva har de gjordt med 28,2 milioner tonn med stein? Får håpe de ikke har flyttet det ut i havet for å bygge nytt land. Da får vi sikkert stigning av havnivået.
Tore Aurstad Skrevet 2. juni 2016 Skrevet 2. juni 2016 Fantastisk! Vi burde også se på lignende lange tunneler i Norge. En basetunnel under Dovrefjell kunne gjort togtrafikken raskere mellom Østlandet og Midt-Norge. Men vi bør nok heller prioritere der det er viktigst først, som å linke opp Oslo med Kontinentet, dvs. Sverige da.
WTEKNIKK2 Skrevet 9. juni 2016 Skrevet 9. juni 2016 Hvis en kunne fått ned kostnaden ved å bygge slike lange tog tunneler, ja da kunne det vært noe for et fjell land som Norge. 100 milliarder pr tunnel er nok litt i dyreste laget for oss. Hvis en ser for seg en fremtidig tog strekning med hurtig tog mellom A: Oslo - Bergen / haugesund og B: mellom Oslo - Trondheim, så ville det ikke kreve så veldig mange løp a 60 km for å få en bane som ville blitt vesentlig kortere enn i dag, og som kunne holdt en langt høyere gjennomsnitts hastighet. Et løp til Haugesund kunne senere blitt forlenget under bokna fjorden til stavanger (parallellt med E39 løpet som skal bygges ) Hva ville det kostet ? Tenker en seg 7 -8 løp og flere korte løp, så er vel en kostnad rundt 1000 milliarder rimelig realistisk. Så kommer en bygge tid på 30 -40 år , minst. Uten at en kan redusere kostnaden og bygge tid, så er det nok lite realistisk i vårt land. Det hadde imidlertid blitt en veldig bra tog linje. Kanskje med en toppfart på 290 km / time ? Den gangen man bygde Bergens banen, da hadde man visjoner om fremtiden, hva har vi i dag ? Kanskje en kunne konstruert en løsning med litt mindre diameter ? redusert fra ca 9 meter til ca 7 meter ? Det ville spart en noe. Kunne en skiftet teknologi, og gått for f.eks E3T (vakumm rør transport) med en diameter på kanskje 3-4 meter. Da ville kostnaden blitt enormt mye lavere, og en kunne kanskje bygget mye raskere. Da har en kanskje en realistisk løsning, med en mer realistisk kost og fremdrift. http://www.et3.com/ Det ville imidlertid kreve nye stasjoner, og et helt nytt strekk fra by til by. 500 km / timen er vel kanskje ikke urealistisk med en slik løsning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå