Gå til innhold

Ødelagt RC-bil, Reparere?


Blixus

Anbefalte innlegg

Heisann! 

 

Det har seg slikt, at når snøen var her, så tok RC- bilen min (Kyosho Ultima SC) fyr, eller rettere sagt, ESC kontrolleren tok fyr. Nå som sommeren kommer, tenkte jeg litt på å fikse den opp og kjøre litt. Den har diverse oppgraderinger, en G20 elektrisk motor, og en kraftig NI-MH batteri. 

 

Jeg leter etter en ESC som passer bilen min, men jeg finner bare "noen lunde". Kjøpte en tidligere, som klarte å handle mengden volt(?), og jeg kunne bare svinge med hjulene, og ikke kjøre frem/tilbake. 

 Orginalt så sitter det en Kyosho Perfex KA-15L, og det var denne som tok fyr.

 

Problemet er at jeg enten ikke finner den til salgs, eller at den er til Lipo batteri, kan jeg fremdeles bruke den med NI-MH batteri? 

 

ESC kontrolleren: http://www.ebay.com/itm/Kyosho-82232L-Perfex-KA-15L-ESC-for-Li-po-/130936435889?hash=item1e7c6b74b1:g:1EMAAOxyf~hRymPw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke testet det selv, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere. Jeg har iallefall gjort omvendt (kjørt LiPo-batteri på ESC som ikke støtter LiPo).

 

Det som er fine med ESC som støtter LiPo når man skal kjøre med LiPo-batterier er at ESCen selv kutter når spenningen (Volt) blir for lav for batteriet slik at det ikke blir ødelagt siden LiPo-batterier ikke tåler Volt under 3.7 ("hvilevolt").

 

Jeg tenker at det verste som skjer er at du vil få mindre kjøretid med NiMH-batteriet enn hvis du hadde en ESC som ikke kuttet.

 

Det er uansett en grei investering å bytte til LiPo-batterier samtidig hvis du skal holde på med RC.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet det selv, men jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle fungere. Jeg har iallefall gjort omvendt (kjørt LiPo-batteri på ESC som ikke støtter LiPo).

 

Det som er fine med ESC som støtter LiPo når man skal kjøre med LiPo-batterier er at ESCen selv kutter når spenningen (Volt) blir for lav for batteriet slik at det ikke blir ødelagt siden LiPo-batterier ikke tåler Volt under 3.7 ("hvilevolt").

 

Jeg tenker at det verste som skjer er at du vil få mindre kjøretid med NiMH-batteriet enn hvis du hadde en ESC som ikke kuttet.

 

Det er uansett en grei investering å bytte til LiPo-batterier samtidig hvis du skal holde på med RC.

Hei, takker for svar!

 

Så du regner med at LiPo ESC kan fungere med NI-MH batteri? Det er jo den ESC'en jeg linket til som kommer med bilen, men jeg har kjøpt nytt batteri til bilen, men den fungerte jo fremdeles med den ESC'en (usikker på om det er 2 forskjellige, en til Li-Po). 

 

Skal sjekke når jeg kommer hjem, hvilket type batteri jeg har.

Mindre kjøretid gå greit, det er jo bare til å lade opp. Det jeg er redd for er å ikke få kjøre i det hele tatt slik som den forrige ESC'en jeg prøvde meg på.. 

 

LiPo- batteri over Ni-Mh? Hvorfor? Jeg har hørt at Ni-Mh gir et lite ekstra kick, og var derfor jeg gikk for det :) I-og med at RC bilen kjører ikke mer enn 50-60 KM/T.. Li-Po varer lenger? 

Lenke til kommentar

Har du link til den ESCen som ikke fungerte?

 

Ja, jeg er ganske sikker på at det vil fungere med NiMH på den ESCen du linker til.

 

At NiMH gir ekstra kick? HAH!... ja.. de første minuttene du kjører. Deretter er LiPo overlegne de neste 30 minuttene.

 

LiPo gir deg mye bedre kick enn NiHM hele kjøretiden. Altså blir det ikke merkbart dårligere før det er tomt.

 

discharge.jpg

Lenke til kommentar

Har du link til den ESCen som ikke fungerte?

 

Ja, jeg er ganske sikker på at det vil fungere med NiMH på den ESCen du linker til.

 

At NiMH gir ekstra kick? HAH!... ja.. de første minuttene du kjører. Deretter er LiPo overlegne de neste 30 minuttene.

 

LiPo gir deg mye bedre kick enn NiHM hele kjøretiden. Altså blir det ikke merkbart dårligere før det er tomt.

 

discharge.jpg

Sier bare det jeg har "hørt" da.. :p

 

Denne hadde jeg, mener det er samme, men ser ingen plasser at det står "for lipo".. 

https://www.amainhobbies.com/kyosho-perfex-ka15l-brushed-electronic-speed-control-kyo82232l/p166200

 

 

Jeg går sikkert for den jeg linket til først da :)

Lenke til kommentar

Det er litt styr å sette opp en pakke til deg, man må ha målene slik at alt passer så man slipper å modde for mye.

 

Jeg ville bare kjøpt den på ebay som passer, og evt. oppgradert til LiPo i tillegg selv om ESCen blir å fungere med det batteriet du har.

 

Du trenger iallefall to cellers LiPo (2S). Men også her må du måle hvor stort batteri du har plass til å finne ett på ca. den samme størrelsen. HobbyKing har stort utvalg.

 

Du trenger i tillegg en balanselader til LiPo-batteriet. Her trenger du ikke kjøpe noe heftig for ett så lite patteri.. en på 50W holder lenge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...