Gå til innhold

Preikestolen og Trolltunga med avreise fra Kristiansand


Anbefalte innlegg

Hei kjære turvenner!

 

Som tittelen tilsier så er jeg fra Kristiansand og får i begynnelsen av august besøk av ei turglad jente fra Polen som jeg ønsker å introdusere for et glimt av norske perler.
Jeg har tenkt sånn ca. følgende og håper på innspill på bedre eller andre alternativer.

 

Reiserute:
Dag 1
- Avreise relativt tidlig fra Kristiansand (kanskje i 6 tiden på morgenen)
- Stoppe innom Lindesnes fyr (Norges sydligste punkt)
- Kjøre direkte til Preikesstolen (Burde ankomme senest rundt kl. 14 tenker jeg)
- Overnatte på hotell i Stavanger og slappe av der mot kvelden

 

Dag 2 (litt usikker her hvor retningen bør gå)
- Avreise Stavanger i sånn tålig OK tid på morgenen etter frokost
- Ta ferge over til Karmøy (vet ikke helt hva vi skal gjøre her)
- Kjøre innom Haugesund (vet ikke helt hva vi skal gjøre her)
- Kjøre til hotel Ullensvang rett ved Odda og Trolltunga

 

Dag 3
- Kjøre fra hotellet til Trolltunga
- Etter å ha besteget Trolltunga kjøre tilbake og overnatte enda en natt på hotel Ullensvang

 

Dag 4
- Kjøre tilbake til Kristiansand (tips til steder å stoppe på vei tilbake?)

 

Litt mer info om oss er at vi er begge i relativt grei form i tidlig 30 årene foruten at jeg har et kne som murrer litt innimellom men bør gå greit om jeg ikke presser meg for hardt og tar pauser.

Er enten Preikestolen eller Trolltunga veldig krevende å gjennomføre? Eventuelt noen gode informasjonssider for å finne frem hadde vært veldig kjekt. Jeg regner med turstiene og veien opp er godt markert?

 

Jeg vet heller ikke hvordan det er å dra på disse turene første del av august men forhåpentligvis vil det være bra :)

Marerittet ville vel vært om det er tåke når enn kommer opp og ikke ser noenting. Her vet jeg ikke om det er noen gode råd og tips til når man bør gjennomføre en slik tur eller om det er totalt tilfeldig?

 

Andre tips og råd til hvor enn bør stoppe? Ting som bør sees på veien? Eller noen greie råd til hva enn bør pakke med seg på vei opp på disse turene? Jeg er glad i å gå tur men har ikke vært så mye i høydene før.

 

Alle tilbakemeldinger mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri gått til Trolltunga, men Prekestolen er etter mitt syn en relativt kurant tur.

Jeg var der oppe en snartur for et par år siden, rundt en time hver vei var kurant for min del og jeg er ikke noen atlet akkurat.

Dog skal det sies at for meg var det bare planen å ta turen kjapt før jeg satt kursen hjemover til Oslo i bil.

Turselskapet var to hunder, de holder det tempoet jeg vil uansett :)

 

Jeg har også noen issues med knær, de tåler rett og slett ikke nedstigning så godt. For min del løses det ved å bite smerten i meg og heller ta problemene etter at jeg er ferdig på tur.

 

Min tur var i 2014, og siden det er stien oppgradert en del har jeg forstått.

 

Ut.no sier ca 4 timer tur/retur på Preikestolen.

 

Preikestolen fjellstue kan være et greit sted å overnatte, slik at dere slipper kjøring om morgenen for å komme dere til startpunktet.

https://www.preikestolenfjellstue.no/overnatting/

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

- Kjøre direkte til Preikesstolen (Burde ankomme senest rundt kl. 14 tenker jeg)

- Overnatte på hotell i Stavanger og slappe av der mot kvelden

 

Hvis du skal overnatte i Stavanger er det bare tull å først kjøre til starten av stien til Preikestolen, som er et par timer kjøring med ferge fra Stavanger.

Lenke til kommentar

 

- Kjøre direkte til Preikesstolen (Burde ankomme senest rundt kl. 14 tenker jeg)

- Overnatte på hotell i Stavanger og slappe av der mot kvelden

 

Hvis du skal overnatte i Stavanger er det bare tull å først kjøre til starten av stien til Preikestolen, som er et par timer kjøring med ferge fra Stavanger.

 

Den tror jeg du må forklare meg litt bedre :)

Hvordan tenker du at det bør gjøres?

 

Jeg har forresten fått tilbakemeldinger på at kanskje det er dårlig med ferger mot Haugesund så det kan godt være jeg dropper å dra innom Karmøy og Haugesund på dag 2.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Når du kommer fra Sørlandet til Ålgård (svinger av på RV45 like før Ålgård), så er du ved Preikestolen Fjellhytte max en halvannen time senere.

Turen fra Lindesnes Fyr til Ålgård bruker du rett over 2 timer på om du kjører midt i en ukedag, kjører den strekningen ofte da vi har hytte like ved Lindesnes Fyr. 

 

Mao. om dere kjører fra Kristiansand klokken 06:00, bør dagen se noe slik ut:
Ankomst Lindesnes Fyr 07:00

Avgang Lindesnes Fyr 08:00

Ålgård 10:30

Preikestolen Fjellhytte 12:00

2-3-4 timer opp og ned på Preikestolen

Halvannen time til Stavanger (kjør via Jørpeland og Tau-ferja sånn at dere får en slags rundtur)

Da er du i Stavanger senest 17:30, det er ikke så ille. 

 

Å eventuelt komme seg fra Preikestolen til Karmøy / Haugesund blir tungvint på samme dag etter min mening. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Hvis du skal gå turen dagen etter, selvfølgelig.

Kl. 14 er litt sent å begynne, iallefall etter mange timer i bil.

 

Kjør til Stavanger, se byen, spis godt, hvil ut, og kjør til Preikestolen neste morgen!  :thumbup:

Selvsagt en mulighet :)

Skal ha det i bakhodet.

Lenke til kommentar

Når du kommer fra Sørlandet til Ålgård (svinger av på RV45 like før Ålgård), så er du ved Preikestolen Fjellhytte max en halvannen time senere.

Turen fra Lindesnes Fyr til Ålgård bruker du rett over 2 timer på om du kjører midt i en ukedag, kjører den strekningen ofte da vi har hytte like ved Lindesnes Fyr. 

 

Mao. om dere kjører fra Kristiansand klokken 06:00, bør dagen se noe slik ut:

Ankomst Lindesnes Fyr 07:00

Avgang Lindesnes Fyr 08:00

Ålgård 10:30

Preikestolen Fjellhytte 12:00

2-3-4 timer opp og ned på Preikestolen

Halvannen time til Stavanger (kjør via Jørpeland og Tau-ferja sånn at dere får en slags rundtur)

Da er du i Stavanger senest 17:30, det er ikke så ille. 

 

Å eventuelt komme seg fra Preikestolen til Karmøy / Haugesund blir tungvint på samme dag etter min mening. 

 

Takk for tilbakemelding :)

 

Det er på en ukedag dette så trafikk bør være overkommelig.

Tipper vi fort bruker 3-4 timer i hvert fall ved Preikestolen men det er fortsatt greit nok tidsmessig vil jeg tro.

Jeg har tenkt å overnatte i Stavanger når vi kommer fra Preikestolen. Haugesund var eventuelt neste dag men det blir fort til at jeg heller dropper Haugesund og drar rett oppover mot Odda.

Lenke til kommentar

Jeg synes Ryfylket er veldig fint så hvis dere uansett skal til preikestolen kan du sikkert bruke litt ekstra tid der for å suge til seg inntrykk. 

 

Ja jeg er ikke akkurat uenig med deg :) Men tidsmessig så er vi litt presset og jeg ville helst fått med meg Trolltunga også :)

Noen spesielle tips du har?

Lenke til kommentar

Dra tidlig til Prekestolen. Type kl. 7 på morgenen. Vi dro opp i den tiden og vi så kun en håndfull mennesker. På vei ned igjen litt senere på dagen var det regelrett kø av turister på vei opp. Ikke alle som bryr seg om slikt selvsagt, men vi var sjeleglad for at vi stod opp tidlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

 

. Haugesund var eventuelt neste dag men det blir fort til at jeg heller dropper Haugesund og drar rett oppover mot Odda.

 

I så tilfellet kan du gjør som ovennevnt, og heller ha en lang dag i Stavanger den første dagen, ta Preikestolen morgenen etter og så kjøre den "indre" veien mot Trolltunga (via Jørpeland -> Hjelmeland -> Sand -> Sandeid -> Ølen) .

En langt finere biltur.

Lenke til kommentar

Jeg setter stor pris på tipsene dere kommer med :)

 

Jeg har fått noen tips på å droppe Lindesnes fyr og heller kjøre Setesdalen som inngang mot Preikestolen og overnatte nære Preikestolen og ta den på morgenen dag nummer 2.

Da må jeg i så fall droppe Stavanger også til fordel for noen fine veier på vei mot Trolltunga. Forsåvidt ok for meg å droppe disse også om det gir en bedre totalopplevelse :)

 

Kanskje litt mer autentisk norsk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...