Gå til innhold

Nå gir ny lov ansatte rett til å ignorere jobbmail på fritiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er nok ikke jeg den som får mest e-post i verden, men jeg gjør en mellomting.

 

Jeg leser jobbmail på fritiden og gjør følgende:

 

1. Hvis den er uinteressant gjør jeg ingenting

2. Hvis den er viktig men kan vente til neste arbeidsdag "flagger" jeg den

3. Hvis den er viktig og bør gjøres nå, og jeg har lyst/anledning, skriver jeg overtid, hvis jeg ikke har lyst/anledning får det bare vente

 

Det skal nevnes at vi har vaktordning på jobb, som jeg er innrullert i hver 3. uke. Men det er telefonvakt slik at det ringes hvis det er viktig.

 

Hvis arbeidsgiver hadde krevd at jeg leste mail på fritiden hadde jeg skrevet overtid for å lese mail også.

Lenke til kommentar

Nå er nok ikke jeg den som får mest e-post i verden, men jeg gjør en mellomting.

 

Jeg leser jobbmail på fritiden og gjør følgende:

 

1. Hvis den er uinteressant gjør jeg ingenting

2. Hvis den er viktig men kan vente til neste arbeidsdag "flagger" jeg den

3. Hvis den er viktig og bør gjøres nå, og jeg har lyst/anledning, skriver jeg overtid, hvis jeg ikke har lyst/anledning får det bare vente

 

Det skal nevnes at vi har vaktordning på jobb, som jeg er innrullert i hver 3. uke. Men det er telefonvakt slik at det ringes hvis det er viktig.

 

Hvis arbeidsgiver hadde krevd at jeg leste mail på fritiden hadde jeg skrevet overtid for å lese mail også.

 

 

Fører du advokathonorar og har timelengde på 15 min slik advokatene har for å åpne e-post?

Hadde jeg fått kr 1700 til kr 2000,- for hver jobb e-post jeg leste, så ville jeg nok smilt.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Nå er nok ikke jeg den som får mest e-post i verden, men jeg gjør en mellomting.

 

Jeg leser jobbmail på fritiden og gjør følgende:

 

1. Hvis den er uinteressant gjør jeg ingenting

2. Hvis den er viktig men kan vente til neste arbeidsdag "flagger" jeg den

3. Hvis den er viktig og bør gjøres nå, og jeg har lyst/anledning, skriver jeg overtid, hvis jeg ikke har lyst/anledning får det bare vente

 

Det skal nevnes at vi har vaktordning på jobb, som jeg er innrullert i hver 3. uke. Men det er telefonvakt slik at det ringes hvis det er viktig.

 

Hvis arbeidsgiver hadde krevd at jeg leste mail på fritiden hadde jeg skrevet overtid for å lese mail også.

 

 

Fører du advokathonorar og har timelengde på 15 min slik advokatene har for å åpne e-post?

Hadde jeg fått kr 1700 til kr 2000,- for hver jobb e-post jeg leste, så ville jeg nok smilt.

 

 

Nå er det jo snakk om hva arbeidsgiver må betale deg, ikke hva kunde må betale firma.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvis det er vanskelig å la være å lese mail som dukker opp i fritiden så bør man skru av synkronisering og notifikasjoner for jobb-mail utenom arbeidstiden.

Det har jeg også gjort. Noen blir pissesure men det er ikke mitt problem. Jeg er ikke betalt for å jobbe utenfor fast arbeidstid, så da jobber jeg ikke da heller.

Lenke til kommentar

Har skrudd av synkronisering av jobbmail utenfor arbeidstid. Det er en tidstyv som stjeler verdifull tid jeg heller ville brukt sammen med barnet mitt som jeg forøvrig bare ser 3 timer hver dag (er i barnehage/sover ellers). De 3 timene får ingen ta fra meg, de er min datter sine.

Lenke til kommentar

 

Hvis det er vanskelig å la være å lese mail som dukker opp i fritiden så bør man skru av synkronisering og notifikasjoner for jobb-mail utenom arbeidstiden.

Det har jeg også gjort. Noen blir pissesure men det er ikke mitt problem. Jeg er ikke betalt for å jobbe utenfor fast arbeidstid, så da jobber jeg ikke da heller.

 

 

Det er ikke din feil at andre blir pissesure. Det går an for dem å prøve å moderere sinnet sitt litt. Gå litt rastløs i sirkler. Ta en luftetur, eller hva som må til.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...