Gå til innhold

Når bør man starte med boksing?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er gutt som nettopp fylte 17 år, og jeg lurer på om det er for sent å begynne med boksing? Jeg syntes boksing er kult, og ønsker å drive med en ny idrett som gir meg lidenskap. Jeg har svært lite erfaring utenom en boksesekk i kjelleren. For øyeblikket spiller jeg fotball på fritiden og trives godt med det, men jeg tror boksing kunne vært noe for meg. Så ja, er det for sent? Og hvilket tilbud finnes i så fall rundt i Akershus/Oslo?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg er gutt som nettopp fylte 17 år, og jeg lurer på om det er for sent å begynne med boksing? Jeg syntes boksing er kult, og ønsker å drive med en ny idrett som gir meg lidenskap. Jeg har svært lite erfaring utenom en boksesekk i kjelleren. For øyeblikket spiller jeg fotball på fritiden og trives godt med det, men jeg tror boksing kunne vært noe for meg. Så ja, er det for sent? Og hvilket tilbud finnes i så fall rundt i Akershus/Oslo?

På forhånd takk for svar.

 

ehh .... nei??

 

Boksere er vel faktisk på høyden over 40. MMA-utøvere holder også på lenge. Vil heller si du er tidlig ute.

 

Husk at styrke osv er vel heller på topp rundt 30, og lite skjer mellom 25-40 og muligens opp til 50 (jeg er snart 40). Du er enda en valp, fysisk sett, og har sikkert ikke skikkelig skjeggvekst enda engang.

 

Det er flere tilbud i oslo og akershus, spørs hvor du bor da akershus er stort.

Lenke til kommentar

Okei, takk for info! Jeg bor i Lørenskog, noe i nærheten her?

 

vel, rene bokseklubber der du bor er det ikke så mange av hva jeg vet om, men du har jo nerokibo rett i nærheten (rett ved sentralsykehuset, noe som er veldig praktisk ;) ), det er kickboksing men en bra klubb... det er praktisk talt det samme, men med spark.

 

disse er nye og ingen jeg kjenner til men holder visst også til på lørenskog, som nerokibo, med thaiboksing og generell kampsport, ser ivertfall veldig profesjonelle ut fra nettsiden deres:

 

http://novusacademy.no/

 

Skal du trene ren boksing må du nok inn til oslo hvis det ikke finnes på lillestrøm/strømmen og isåfall vet jeg ikke om de, nerokibo lå på strømmen før og var av de få "bokse-orienterte" klubbene i området da. Jeg har bare trent kickboksing. Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje valgt en klubb i nærheten. Miljø, trivsel og at det er lett vei dit er viktig. Du får kjørt deg hardt på nerokibo. Å reise frem og tilbake til oslo bare for å slippe å sparke tror jeg ærlig talt jeg ikke hadde giddet, og det er nok og litt sundere for hjernen i lengden (mer fokus på spark betyr mindre treff mot hodet).

Lenke til kommentar

Søkte litt rundt og fant ut at Romerike Bokseklubb ble opprettet i 2015. Den har sine lokaler like ved strømmen storsenter, hørt noe om dem? Hadde tidligere en kompis som gikk på kickboksing og snakka mye positivt om det, men føler heller at boksing er noe for meg.

 

nei, men hvis du har det et steinkast unna og det er boksing du vil starte med, så hadde jeg tatt meg en tur dit :)

 

bare husk at det er forskjell på hvordan de trener boksing.. sats (mener jeg det var) har jo hatt en slags "fitness boksing" hvor du slår i lufta og kaller det "boksing". Nerokibo har kjørt fullkontakt, dvs skikkelig (kick)boksing. Du finner uansett ut hva slags opplegg det er når du drar dit og ser på en terningsøkt. Du kan jo stikke på nerokibo også og se der før du bestemmer deg.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

For å putte det i perspektiv er det tiden fram til du er ca. 27 som er tiden du har på deg til å lære deg boksing. Etter 27 kan du stort sett bare bli bedre til det du allerede kan, svært sjeldent at folk endrer stil totalt/plukker opp nye ting etter de har blitt 27.

 

Spørsmålet er altså om 10 år er nok til å bli en habil bokser, og svaret er faktisk ja som nevnt over her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...