Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan medlemer i en fagforening kreve uravstemming på inngått avtale/protokoll?


Mawrick

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om medlemmene kan kreve uravstemming på en sak som styret har inngått avtale/protokoll med bedriften om ?.

 

Mener å ha lest noe om at om 1/3 av medlemsmassen krever uravstemming så må dette gjenomføres, men usikker på hvordan dette stiller seg når styret allerede har inngått avtalen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke dette være en problemstilling som vil være regulert av vedtektene?

Usikker, da jeg ikke kan finne noe om det i lokale vedtekter, men om jeg ser på "retningslinjer for avdelinger og klubbers vedtekter", så finner jeg følgende:

 

§ 9. URAVSTEMNING
  1. Uravstemning skal blant annet brukes ved/når:

    Et flertall av styret krever det, eller når 1/3 av medlemmene krever det, eller om flertall av årsmøte krever det.

 

 

Men står ikke noe om dette er noe som evt kan kreves etter at en "avtale" er inngått......

Lenke til kommentar

Det vil vell uansett ikkje hjelpe å kreve uravstemning dersom målet er å gå ut av ein avtale som styret har inngått?

Så lenge styret hadde fullmakt frå medlemmane sved avtaleinngåelsen, så vil vell avtalen bli ståande? Det beste ein då kan oppnå er å tvinge styret til å seie opp eller på anna måte ikkje følge opp den avtalen som partane har blitt einige om, med dei konsekvensane eit slikt avtalebrudd då eventuelt har.

Lenke til kommentar

Det er nok sikkert riktige betraktninger ville jeg tro. Man kan selvfølgelig diskutere om styret hadde fullmakt, om riktig framgangsmåte ble gjennomført og om det foreligger gyldig avtale og slike ting. Det vil i så fall kanskje lede fram til en "lite gunstig situasjon".

 

Den praktiske måte er vel kanskje å holde styret ansvarlig i ettertid på årsmøtet eller hvordan nå vedtektene eventuelt regulerer dette.

 

Det finnes vel neppe noen "fagforeningslov" som regulerer hvordan fagforeningene skal fungere innad.  

Lenke til kommentar

Generelt sett er årsmøtet det høyeste organet i en forening, og medlemmene kan kreve å få seg forelagt enhver sak til avstemning på årsmøtet (innen visse begrensninger). Man kan imidlertid bare kreve å få saken fremlagt på årsmøtet.

 

Uten særskilt hjemmel i vedtektene vil man imidlertid ikke ha rett til å foreta noen uravstemning, slik jeg forstår dette begrepet i denne sammenhengen. Uravstemning vil si at man foretar direkte valg om hvordan en forening skal stille seg til en beslutning som ennå ikke er tatt, eller er tatt med forbehold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...