Gå til innhold

Penger til opppusing ved kjøp av bolig


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg tenker på å kjøpe meg en ny bolig (1gang), tenker da å kjøpe meg en bolig på kanskje 300-600k og bruke 800-1,1m på å pusse den opp.

 

I den forbindelse lurte jeg på om noen vet hvordan bankene behandler dette, i form av utbetaling. Tenker å låne totalt 1,6m (-300k ca som er egenkapitalen).

 

Vet noen hvordan de betaler ut pengene i en slik case. Får man alt ut betalt ved inngått lån eller vil man måtte drive å sende inn kvittering for hver ting man har gjort i opppussings prosessen også få utbetalt pengene.



Anonymous poster hash: b2178...fd4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke 1,8 mill utbetalt i lån hvis du har en bolig som er verdt 3-600k. Maks belåningsgrad i bankene nå er 85%-90%. Du ber om 300% belåning...

Egenkapitalkravet er egentlig helt irrelevant i ditt tilfelle. EK-kravet er der som en sikring for banken om du ikke skulle klare å betale boliglånet ditt. Da kan de tvangsselge leiligheten din uten at banken taper for mye. Hva tror du skjer hvis de låner deg 1,8 mill, boligen din er verdt 300k og du ikke klarer å betale boliglånet på et tidspunkt? Effektivt 1,2 mill tap for banken det.

 

Nei, du må nok ha andre sikkerheter her for å få dette lånet.

Endret av NoMercy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo men hvis du normalt kjøper en bolig til f.eks 2m så kan du gjerne spør om 500k i opppusing og få det.

Hvis du skal totalrenovere ett hus også selge det etterpå koster det fort 1m og da har du verdi på husket for en mye høyere penge og da kan du selge det og tjene på det uten at banken taper noe.

 

Burde ikke dette være mulig?

Lenke til kommentar

Forståelsen din av dette gir meg en indikasjon på at dette ikke er noe du burde begi deg ut på. 

 

Jeg kan garantere deg at du ikke vil få mer lån enn taksten på boligen (og gjerne litt under dette også). 

 

Jo men hvis du normalt kjøper en bolig til f.eks 2m så kan du gjerne spør om 500k i opppusing og få det.

Hvis du skal totalrenovere ett hus også selge det etterpå koster det fort 1m og da har du verdi på husket for en mye høyere penge og da kan du selge det og tjene på det uten at banken taper noe.

 

Burde ikke dette være mulig?

Man kan nok få litt hjelp av banken til oppussing, men du får veldig lite trolig 500' til en bolig på 2M da dette ikke er penger de vil få igjen. Det at man bruker 500' på en bolig betyr ikke at boligen stiger tilsvarende i verdi. Det vil forhåpentligvis gjøre akkurat den boligen mer attraktiv for salg og kanskje blir det da litt mer trykk i budrunden, men om leiligheten ble kjøpt til takst så er det lite sannsynlig at noen er villige til å gå så mye over takst for en bolig som er pusset opp etter en annens smak. 

 

Tilfeller der det er høyere sannsynlighet for å få litt ekstra til oppussing er f. eks:

- Du kjøper en bolig til under takst. Om alle andre forhold er i orden kan det hende du får låne opptil summen som er mellom det du kjøpte for og 85% belåningsgrad.

- Du kjøper en leilighet til f. eks 2M og bor der noen år. Markedet fortsetter å stige og 2 år etter tar du en ny takst som er på 2,3M. Da kan du søke opp om å øke lånet ditt og bruke det på oppussing.

 

 

Husk også at du må skatte av gevinst ved salg om du ikke har bodd i leiligheten (i minimum 12 av de siste 24mnd). Kjøper du en leilighet til 2M, pusser opp for 300 og selger den etter 11 måneder til 2,4M må du betale 400'*0.25 = 100' i skatt og du har ikke tjent noe som helst. 

Lenke til kommentar

Hvor får man tak i boliger til 300-600'000 hvor det er hensiktsmessig å pusse opp for 1mill? 

Lokasjon og adresse har mye å si for antatt fremtidig salgsverdi. 

For meg virker det galskap å vurdere å kjøpe gammelt ræl for 1/4 av hva man planlegger å bruke totalt. Gammelt fundament, dårlig drenering, ugunstig bæresystem og upraktisk takhøyde er bare noen fallgruver med slike tanker og planer. 

 

Og for å få det til å gå opp rent økonomisk må man være en handyman som kan ta endel av arbeidet selv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...