Gå til innhold

aksjefond vs indeksfond og en del andre spm


aomt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg prøvde å lese meg opp til det på nett. Men dess meir jeg leser, dess mer forvirret blir jeg. Jeg (og sikkert en del andre) vil sette kjempe stor pris på, om noen kan enkelt forklare kva er kva (meget simplifisert).
Kva ein bør gå for (indeks eller aksjefond) ut i fra kas behov?
Kva vil gi mest avkastning på short-term og lang-term (1 år, 5, 10, 20 år)?

Kva krever mer jobbing?

Jeg føller opp med flere spm etter kvart :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde å lese meg opp til det på nett. Men dess meir jeg leser, dess mer forvirret blir jeg. Jeg (og sikkert en del andre) vil sette kjempe stor pris på, om noen kan enkelt forklare kva er kva (meget simplifisert).

Egentlig er indeksfond en undertype av aksjefond. Indeksfond står i motsetning til aktivt forvaltet aksjefond som jeg regner med du tenker på. Alle aksjefond er investert i aksjer som er eierandeler i et selskap. Et indeksfond som f.eks. er globalt vil kjøpe alle selskaper i hele verden, hvor de kjøper mest i de største og minst i de små slik at de eier nøyaktig det samme som gjennomsnittet av alle investorer i verden.

Indeksfond for Norge gjør det samme, men bare i norske selskaper.

 

Kva ein bør gå for (indeks eller aksjefond) ut i fra kas behov?

Det sikreste er å kjøpe indeksfond fordi de stort sett er billigere. Kjøper du aktivt forvaltet fond så er forvalterne nødt til å slå gjennomsnittet av alle andre forvaltere over tid og det er veldig vanskelig. Det er ikke minst vanskelig for deg å vite hvem som eventuelt vil gjøre det i fremtiden.

Kva vil gi mest avkastning på short-term og lang-term (1 år, 5, 10, 20 år)?

Gjennomsnittlig over tid vil indeksfond alltid gjøre det best pga de er billigere.

Kva krever mer jobbing?

Indeksfond har nok generelt sett dårligere rådgivningstjenester og annen funksjonalitet. Man kan si det vil kreve mer av deg av den grunn. Aktivt forvaltede fond vil sikkert kunne tilby bedre rådgivning underveis og godt mulig bedre funksjonalitet, men det kommer til en pris og du tar en større risiko i og med at det er såpass vanskelig å slå indeks.

 

Og om jeg finner en fond på morningstar som jeg liker, hvordan kan jeg investere i den?

 

Finst det noe lavere grense som jeg må investere? Hvor finner jeg info om den?

Sjekk hjemmesiden til fondene eller på forskjellige investortjenester som nordnet. Det er nok anbefalt at du holder deg til norske tjenester da det blir komplisert skattemessig hvis du begynner å handle direkte hos utenlandske fondstilbydere. Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt off-topic, men kva med å investere i eingdom? Gir der mer avkastning på sikt eller ikke?

Kjøpe, så leie ut leilighet?

 

Helt klart. Regjeringen legger opp til at f.eks. sparing til pensjon helst bør skje via utleie heller enn gjennom sparing i aksjer/fond. I 2018 skal avkastning på aksjer skattes med om lag 32% mens skatt på utleie skal følge skatt på inntekt og skal ned på 22/23%. Så da bør man kjøpe både en og to utleieleiligheter. Ja kanskje tre også. At boligprisene dermed blir så høye at unge mennesker ikke kommer seg inn har ingen ting å si. Man kan jo leie som i andre land. 

 

Anonymous poster hash: 48bff...814

Lenke til kommentar

 

Litt off-topic, men kva med å investere i eingdom? Gir der mer avkastning på sikt eller ikke?

Kjøpe, så leie ut leilighet?

 

Helt klart. Regjeringen legger opp til at f.eks. sparing til pensjon helst bør skje via utleie heller enn gjennom sparing i aksjer/fond. I 2018 skal avkastning på aksjer skattes med om lag 32% mens skatt på utleie skal følge skatt på inntekt og skal ned på 22/23%. Så da bør man kjøpe både en og to utleieleiligheter. Ja kanskje tre også. At boligprisene dermed blir så høye at unge mennesker ikke kommer seg inn har ingen ting å si. Man kan jo leie som i andre land. 

 

Anonymous poster hash: 48bff...814

 

 

"Helt klart" er vel litt drøyt å påstå. Du kan si at det historisk har vært bra å investere i bolig (kjøpe for å leie ut), men at fortiden er et godt estimat på fremtiden stemmer dessverre ikke alltid. Det er nok mange som undervurderer risikoen i boligmarkedet fordi vi har hatt mange gode år nå og tenker at investering i eiendom er "risikofri" avkastning

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-239845

Indeksfond er veien å gå.

 

Bolig? Det spørs hvor du kjøper.

 

Sentralt i Oslo er nok en vinner uansett. Andre deler av landet hvor oljenedturen rammet verst har opplevd helt andre forhold. :) 

Lenke til kommentar

Indeksfond er veien å gå.

 

Bolig? Det spørs hvor du kjøper.

 

Sentralt i Oslo er nok en vinner uansett. Andre deler av landet hvor oljenedturen rammet verst har opplevd helt andre forhold. :)

Bor i Ålesund. Selv om byen er "rammet", så fortsatte boligene å stige her. 

 

Tanken min er, selv om boligen stiger ikke noe særlig i verdig, så kommer det jo inntekt i form av utleie?

Alt i alt, vil det gi større avkastning over 20 år?

Lenke til kommentar

Dersom boligen ikke stiger noe i verdi vil eventuell avkastning være forskjellen mellom utgiftene du har på den (renter, vedlikehold, fellesutgifter/kommunale avgifter) og leieprisen du oppnår. Står boligen tom noen måneder i året ifm f. eks bytting av leietakere vil du få en smell i avkastningsregnestykket. Det er mao vanskelig å si om dette vil gi noe særlig avkastning. Det kan være bra, men også nærmere 0.  

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men kva med å investere i eingdom? Gir der mer avkastning på sikt eller ikke?

Kjøpe, så leie ut leilighet?

Historisk sett har bolig gitt ca 6% mot 8% i aksjemarkedet.

 

Regjeringen legger opp til at f.eks. sparing til pensjon helst bør skje via utleie heller enn gjennom sparing i aksjer/fond. I 2018 skal avkastning på aksjer skattes med om lag 32% mens skatt på utleie skal følge skatt på inntekt og skal ned på 22/23%.

Aksjer nyter derimot utsatt skatt på gevinst om man er i fond(som reinvesterer utbytter), mens leieinntekt fra bolig vil beskattes årlig. Dette pluss alt merarbeidet/kostnadene det er med vedlikehold og utleie av boliger er to vesentlige forskjeller å ta med i beregningene for en privatperson. Jeg vil derfor ikke si at det blir lagt opp til at man bør spare i eiendom til pensjon. Snarere tvert i mot.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...