Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Blir det rett at jeg skrev en tekst om et tema fra de klassiske forfatternes tekster, og argumenterte for hvorfor dette temaet er aktuell en dag i dag, i oppgave B1? Har en følelse på at jeg misforsto oppgaven...

Jeg valgte også oppgave B1. Der argumenterte jeg for at temaene de klassiske forfatterne tok opp i tekstene sine var aktuelle i dag , fordi mange av de temaene er viktige i dagens samfunn. Jeg sammenlignet En folkefiende med Snowden og temaet varsling. Også Sammenlignet jeg Et dukkehjem med likestilling og kvinneundertrykkelse. Og Gjengangere med de vitenskaplige spørsmålene som blir stilt om arv og miljø. Deretter forklarte jeg på hver eneste sammenligning hvorfor disse temaene er aktuelle og hva som gjorde dem aktuelle da. Så skrev jeg en konklusjon hva som gjør Ibsens og andre klassiske forfattere så aktuelle.

 

Gjorde akkurat det samme!

Lenke til kommentar

En annen form for livsløgn kan være de som blir sagt i farten. Noen spør hvordan det går og du svarer ''bra'' enten for å unngå en samtale om det eller for å gi svaret de fleste forventer å høre. Og kanskje egentlig så har du det ikke bra i det hele tatt. Du sier dette om og om igjen, og det blir til en løgn du lever på gjennom livet

Lenke til kommentar

Hvordan kan man tolke;

 

"Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme"

Jeg tenker at en hemmelighet er til for å holdes hemmelig. Tenk deg at du har en hemmelighet INGEN kan få vite, du kan bli mobbet dersom folk får vite det. Tenk om jeg da hadde funnet ut av dette og fortalte hemmeligheten din til alle, da blir du ulykkelig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523

 

Hugs den "raude bibelen"!

Den raude bibelen??

Det er den røde bokmål-nynorsk ordboken. Læreren min kaller den for den "røde bibelen". :p

Lenke til kommentar

Jeg skrev i dag en artikkel om likestilling, men er usikker på hva jeg kan skrive om i morgen. 

Det er noen som nevner at det er tekstene Brand, Vildanden og Peer Gynt som er aktuelle i morgen. Jeg vil helst skrive artikkel. Sånn som jeg forstår det er temaene til tekstene arv og miljø,løgn og sannhet (livsløgn) og det å være viljesterk. 

Har dere noen forslag til hva jeg evt kan drøfte eller sammenligne innenfor de temaene ?

Jeg vil helst dra inn stoff fra andre fag og trekke linjer. 

Lenke til kommentar

Jeg skrev i dag en artikkel om likestilling, men er usikker på hva jeg kan skrive om i morgen. 

Det er noen som nevner at det er tekstene Brand, Vildanden og Peer Gynt som er aktuelle i morgen. Jeg vil helst skrive artikkel. Sånn som jeg forstår det er temaene til tekstene arv og miljø,løgn og sannhet (livsløgn) og det å være viljesterk. 

Har dere noen forslag til hva jeg evt kan drøfte eller sammenligne innenfor de temaene ?

Jeg vil helst dra inn stoff fra andre fag og trekke linjer. 

Livsløgner i dag går gjerne på å pynte på sannheten for å passe inn i dagens samfunn. Redigerte bilder, rosabloggere og dømming. F.eks ''Jeg er ikke homofil'', sier man det for å beskytte seg selv for mobbing eller dømming? Velkommen til 2016 sier jeg bare...

Om du vil dra linjer til andre fag kan du nevne evolusjonsteorien og Adam og Eva (Ingen kristne ville tro på darwins teori) og de kristne hadde alltid blitt fortalt at Adam og Eva var de første menneskene osv når det var en mer vitenskaplig forklaring bak det hele. Du kan også sammenligne hva vi lyver om i dag og før.

Lenke til kommentar

har noen som har nynorsk som sitt hovedmål noen ord som vi burde vite som bommes på.

 

Kan noen oversette disse ordene i preteritum (verbene)

flyr

faller

kommer

er

vet

lyve

holde

tenke

smile

forslag til andre verb vil settes stor pris på :) 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...