Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

Hvordan kan man tolke;

 

"Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra ham med det samme"

Jeg tenker at en hemmelighet er til for å holdes hemmelig. Tenk deg at du har en hemmelighet INGEN kan få vite, du kan bli mobbet dersom folk får vite det. Tenk om jeg da hadde funnet ut av dette og fortalte hemmeligheten din til alle, da blir du ulykkelig. 

 

Noen lever på en løgn de ikke vet er der, for eks. i Vildanden der hun jenta tror han fyren er faren hennes, og hvis de får vite om denne løgnen vil de bli ulykkelige. Altså forteller du noen om en løgn de ikke vet er der, risikerer du å ta fra dem lykken deres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har noen som har nynorsk som sitt hovedmål noen ord som vi burde vite som bommes på.

 

Kan noen oversette disse ordene i preteritum (verbene)

flyr

faller

kommer

er

vet

lyve

holde

tenke

smile

forslag til andre verb vil settes stor pris på :)

(i går)kom

smilte

laug (lyve)

haldt

tenkte

haha ble usikker

Lenke til kommentar

 

har noen som har nynorsk som sitt hovedmål noen ord som vi burde vite som bommes på.

 

Kan noen oversette disse ordene i preteritum (verbene)

flyr

faller

kommer

er

vet

lyve

holde

tenke

smile

forslag til andre verb vil settes stor pris på :)

(i går)kom

smilte

laug (lyve)

haldt

tenkte

haha ble usikker

 

flaug

fall

kom

var

visste

laug

heldt

tenkte

smilte

Lenke til kommentar

 

har noen som har nynorsk som sitt hovedmål noen ord som vi burde vite som bommes på.

 

Kan noen oversette disse ordene i preteritum (verbene)

flyr

faller

kommer

er

vet

lyve

holde

tenke

smile

forslag til andre verb vil settes stor pris på :)

(i går)kom

smilte

laug (lyve)

haldt

tenkte

haha ble usikker

 

tusen takk! :)

Lenke til kommentar

 

 

har noen som har nynorsk som sitt hovedmål noen ord som vi burde vite som bommes på.

 

Kan noen oversette disse ordene i preteritum (verbene)

flyr

faller

kommer

er

vet

lyve

holde

tenke

smile

forslag til andre verb vil settes stor pris på :)

(i går)kom

smilte

laug (lyve)

haldt

tenkte

haha ble usikker

 

flaug

fall

kom

var

visste

laug

heldt

tenkte

smilte

 

Tusen takk:)

Lenke til kommentar

har noen som har nynorsk som sitt hovedmål noen ord som vi burde vite som bommes på.

 

Kan noen oversette disse ordene i preteritum (verbene)

flyr

faller

kommer

er

vet

lyve

holde

tenke

smile

forslag til andre verb vil settes stor pris på :)

flyr - flyg

faller - dett

kommer - kjem

er - er

vet - veit

lyve - lyge

holde - halde

tenke - tenkje

smile - smile

 

Ikke såååå vanskelig da ;)

Endret av Henrik Ibsen altså <3
Lenke til kommentar

 

har noen som har nynorsk som sitt hovedmål noen ord som vi burde vite som bommes på.

 

Kan noen oversette disse ordene i preteritum (verbene)

flyr

faller

kommer

er

vet

lyve

holde

tenke

smile

forslag til andre verb vil settes stor pris på :)

flyr - flyg

faller - dett

kommer - kjem

er - er

vet - veit

lyve - lyge

holde - halde

tenke - tenkje

smile - smile

 

Ikke såååå vanskelig da ;)

 

Også ord som "man", skrives som "ein" på nynorsk.

Lenke til kommentar

 

Jeg skrev i dag en artikkel om likestilling, men er usikker på hva jeg kan skrive om i morgen. 

Det er noen som nevner at det er tekstene Brand, Vildanden og Peer Gynt som er aktuelle i morgen. Jeg vil helst skrive artikkel. Sånn som jeg forstår det er temaene til tekstene arv og miljø,løgn og sannhet (livsløgn) og det å være viljesterk. 

Har dere noen forslag til hva jeg evt kan drøfte eller sammenligne innenfor de temaene ?

Jeg vil helst dra inn stoff fra andre fag og trekke linjer. 

Livsløgner i dag går gjerne på å pynte på sannheten for å passe inn i dagens samfunn. Redigerte bilder, rosabloggere og dømming. F.eks ''Jeg er ikke homofil'', sier man det for å beskytte seg selv for mobbing eller dømming? Velkommen til 2016 sier jeg bare...

Om du vil dra linjer til andre fag kan du nevne evolusjonsteorien og Adam og Eva (Ingen kristne ville tro på darwins teori) og de kristne hadde alltid blitt fortalt at Adam og Eva var de første menneskene osv når det var en mer vitenskaplig forklaring bak det hele. Du kan også sammenligne hva vi lyver om i dag og før.

 

Tusen takk! Det hjalp. Må si at jeg ikke helt skjønner det med Charles Darwin og Adam og Eva. Er det livsløgner jeg skal sammenligne dette med? For jeg tolker en livsløgn som at du opplever seg selv feil eller sitt liv. 

Lenke til kommentar

 

 

Jeg skrev i dag en artikkel om likestilling, men er usikker på hva jeg kan skrive om i morgen. 

Det er noen som nevner at det er tekstene Brand, Vildanden og Peer Gynt som er aktuelle i morgen. Jeg vil helst skrive artikkel. Sånn som jeg forstår det er temaene til tekstene arv og miljø,løgn og sannhet (livsløgn) og det å være viljesterk. 

Har dere noen forslag til hva jeg evt kan drøfte eller sammenligne innenfor de temaene ?

Jeg vil helst dra inn stoff fra andre fag og trekke linjer. 

Livsløgner i dag går gjerne på å pynte på sannheten for å passe inn i dagens samfunn. Redigerte bilder, rosabloggere og dømming. F.eks ''Jeg er ikke homofil'', sier man det for å beskytte seg selv for mobbing eller dømming? Velkommen til 2016 sier jeg bare...

Om du vil dra linjer til andre fag kan du nevne evolusjonsteorien og Adam og Eva (Ingen kristne ville tro på darwins teori) og de kristne hadde alltid blitt fortalt at Adam og Eva var de første menneskene osv når det var en mer vitenskaplig forklaring bak det hele. Du kan også sammenligne hva vi lyver om i dag og før.

 

Tusen takk! Det hjalp. Må si at jeg ikke helt skjønner det med Charles Darwin og Adam og Eva. Er det livsløgner jeg skal sammenligne dette med? For jeg tolker en livsløgn som at du opplever seg selv feil eller sitt liv. 

 

Jeg mener at folk før ble fortalt at Adam og Eva var de første menneskene på jorden, og de fikk barn og slekt osv. Da darwin kom med evolusjonsteorien om at mennesket har utviklet seg fra f.eks ape til mennesket vi er i dag, ville ikke de kristne tro på det fordi de bare ville tro på det som stod i bibelen. Kan nesten være det samme som om noen forteller deg din bestevenn har gjort noe dumt, og du velger å ikke tro på det fordi du har mer tro på det du trodde på fra før om du skjønner. 

En ting til; restauranter og matvarer har ofte en løgn om hvor og hva det kommer fra. Har sett flere reportasjer der menyene inneholder ting som f.eks ''ekte laks'' og så er det en helt annen fisk

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skrev i dag en artikkel om likestilling, men er usikker på hva jeg kan skrive om i morgen. 

Det er noen som nevner at det er tekstene Brand, Vildanden og Peer Gynt som er aktuelle i morgen. Jeg vil helst skrive artikkel. Sånn som jeg forstår det er temaene til tekstene arv og miljø,løgn og sannhet (livsløgn) og det å være viljesterk. 

Har dere noen forslag til hva jeg evt kan drøfte eller sammenligne innenfor de temaene ?

Jeg vil helst dra inn stoff fra andre fag og trekke linjer. 

Livsløgner i dag går gjerne på å pynte på sannheten for å passe inn i dagens samfunn. Redigerte bilder, rosabloggere og dømming. F.eks ''Jeg er ikke homofil'', sier man det for å beskytte seg selv for mobbing eller dømming? Velkommen til 2016 sier jeg bare...

Om du vil dra linjer til andre fag kan du nevne evolusjonsteorien og Adam og Eva (Ingen kristne ville tro på darwins teori) og de kristne hadde alltid blitt fortalt at Adam og Eva var de første menneskene osv når det var en mer vitenskaplig forklaring bak det hele. Du kan også sammenligne hva vi lyver om i dag og før.

 

Tusen takk! Det hjalp. Må si at jeg ikke helt skjønner det med Charles Darwin og Adam og Eva. Er det livsløgner jeg skal sammenligne dette med? For jeg tolker en livsløgn som at du opplever seg selv feil eller sitt liv. 

 

Jeg mener at folk før ble fortalt at Adam og Eva var de første menneskene på jorden, og de fikk barn og slekt osv. Da darwin kom med evolusjonsteorien om at mennesket har utviklet seg fra f.eks ape til mennesket vi er i dag, ville ikke de kristne tro på det fordi de bare ville tro på det som stod i bibelen. Kan nesten være det samme som om noen forteller deg din bestevenn har gjort noe dumt, og du velger å ikke tro på det fordi du har mer tro på det du trodde på fra før om du skjønner. 

En ting til; restauranter og matvarer har ofte en løgn om hvor og hva det kommer fra. Har sett flere reportasjer der menyene inneholder ting som f.eks ''ekte laks'' og så er det en helt annen fisk

 

Okei, tusen takk  :)

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg hva Genanse og Verdighet er om, trenger virkelig hjelp! 

Usikker, men om en lærer som ikke gjemmer ting bak fasaden og ser ting som det er. Han ser ikke på elevene som noen som elsker han, men som fiender og noen som hater han. Læreren virker ensom

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...