Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

makroøkonomi BI V16


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med disse to oppgavene. Hvordan finner jeg ut om valutaen til hjemlandet har appresiert eller depresiert reelt? 

 

Oppgave 7) Vår 2013:

Gå ut fra at eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 1 prosent i Sverige og 3 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den svenske kronen

 

a) både appresiert nominelt og reelt.

 

b) både depresiert nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt.

 

Jeg skjønner hvorfor den har appresiert nominelt, men hvorfor har den depresiert nominelt? 

 

Samme med denne oppgaven:

 

Oppgave 9 - Høst 2013:

 

Gå ut fra at eurokursen i Norge er endret fra 7 til 7,28 norske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 2 prosent i Norge og 1 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den norske kronen

 

a) appresiert både nominelt og reelt.

 

b) depresiert både nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger hjelp med disse to oppgavene. Hvordan finner jeg ut om valutaen til hjemlandet har appresiert eller depresiert reelt? 

 

Oppgave 7) Vår 2013:

Gå ut fra at eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 1 prosent i Sverige og 3 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den svenske kronen

 

a) både appresiert nominelt og reelt.

 

b) både depresiert nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt.

 

Jeg skjønner hvorfor den har appresiert nominelt, men hvorfor har den depresiert nominelt? 

 

Samme med denne oppgaven:

 

Oppgave 9 - Høst 2013:

 

Gå ut fra at eurokursen i Norge er endret fra 7 til 7,28 norske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 2 prosent i Norge og 1 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den norske kronen

 

a) appresiert både nominelt og reelt.

 

b) depresiert både nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt. 

Dette er IKKE en fasit-utregning, men det er slik jeg tror vår 13 7 regnes ut. Håper noen kan fortelle hva som er galt dersom utregning ikke er riktig.

 

Nominell:

gE = inflasjon hjemme - inflasjon utlandet. Hjemme er Sverige, utlandet er Euro-området.

gE = 1-3 = -2.

Kursen svekkes, Sveriges valuta blir mer verdt i forhold til Euro-områdets valuta. Sveriges valuta appresierer nominelt mot utlandets.

 

Reelt:

ge = nominell valutakurs (gE) + inflasjon utlandet - inflasjon hjemme

ge = (8,91-9/9 * 100 = - 1) + 3 - 1 = 1.

Realvalutakursen vil stige, det vil bli dyrere å kjøpe euro for svenskene. Depresiering av den svenske kronen mot euroen.

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med disse to oppgavene. Hvordan finner jeg ut om valutaen til hjemlandet har appresiert eller depresiert reelt? 

 

Oppgave 7) Vår 2013:

Gå ut fra at eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 1 prosent i Sverige og 3 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den svenske kronen

 

a) både appresiert nominelt og reelt.

 

b) både depresiert nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt.

 

Jeg skjønner hvorfor den har appresiert nominelt, men hvorfor har den depresiert nominelt? 

 

Samme med denne oppgaven:

 

Oppgave 9 - Høst 2013:

 

Gå ut fra at eurokursen i Norge er endret fra 7 til 7,28 norske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 2 prosent i Norge og 1 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den norske kronen

 

a) appresiert både nominelt og reelt.

 

b) depresiert både nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt. 

 

Oppgave 7

Eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år.

Det betyr at endringen i valutakursen blir (8,91-9)/9 = -0,01 = - 1%

Siden valutakursen har gått NED er dette til fordel for den svenske kronen. Derfor har den svenske kronen appresiert Nominelt.

 

For å se på om den svenske kronen har appresiert eller depresiert REELT må vi se på hva som har skjedd med realvalutakursen

Screenshot%2520at%2520apr.%252004%252022

vi vet at g_E er -1%, inflasjon ute er 3% og inflasjon hjemme er 1%

vi får at g_e = -1% + 3% - 1% = 1%

--> Realvalutakursen har økt

Dette er negativt for sverige og den svenske kronen har derfor depresiert reelt

Riktig svaralternativ er derfor C) 

 

Oppgave 9

Eurokursen i Norge er endret fra 7 til 7,28 norske kroner i løpet av et år.

Det betyr at endringen i valutakursen blir (7,28-7)/7 = 0,04 = 4%

Siden valutakursen har gått OPP er dette til ulempe for den norske kronen. Derfor har den norske kronen depresiert Nominelt.

For å se på om den norske kronen har appresiert eller depresiert REELT må vi se på hva som har skjedd med realvalutakursen

Screenshot%2520at%2520apr.%252004%252022

vi vet at g_E er 4%, inflasjon ute er 1% og inflasjon hjemme er 2%

vi får at g_e = 4% + 1% - 2% = 3%

--> Realvalutakursen har økt

Dette er negativt for Norge og den norske kronen har derfor depresiert reelt

Riktig svaralternativ er derfor b) 

 

Mvh

Dipanshu Sharma

Privatunderviser hos PEFhjelp.no

 

Endret av Dipanshu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Trenger hjelp med disse to oppgavene. Hvordan finner jeg ut om valutaen til hjemlandet har appresiert eller depresiert reelt? 

 

Oppgave 7) Vår 2013:

Gå ut fra at eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 1 prosent i Sverige og 3 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den svenske kronen

 

a) både appresiert nominelt og reelt.

 

b) både depresiert nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt.

 

Jeg skjønner hvorfor den har appresiert nominelt, men hvorfor har den depresiert nominelt? 

 

Samme med denne oppgaven:

 

Oppgave 9 - Høst 2013:

 

Gå ut fra at eurokursen i Norge er endret fra 7 til 7,28 norske kroner i løpet av et år. Samtidig har inflasjonsraten vært 2 prosent i Norge og 1 prosent i Euro-området. Ovenfor eurolandene har da den norske kronen

 

a) appresiert både nominelt og reelt.

 

b) depresiert både nominelt og reelt.

 

c) appresiert nominelt og depresiert reelt.

 

d) depresiert nominelt og appresiert reelt. 

 

Oppgave 7

Eurokursen i Sverige er endret fra 9 til 8,91 svenske kroner i løpet av et år.

Det betyr at endringen i valutakursen blir (8,91-9)/9 = -0,01 = - 1%

Siden valutakursen har gått NED er dette til fordel for den svenske kronen. Derfor har den svenske kronen appresiert Nominelt.

 

For å se på om den svenske kronen har appresiert eller depresiert REELT må vi se på hva som har skjedd med realvalutakursen

Screenshot%2520at%2520apr.%252004%252022

Dette er formelen (tatt fra formelarket vi har laget i makroøkonomi hos Enkeleksamen.no)

vi vet at g_E er -1%, inflasjon ute er 3% og inflasjon hjemme er 1%

vi får at g_e = -1% + 3% - 1% = 1%

--> Realvalutakursen har økt

Dette er negativt for sverige og den svenske kronen har derfor depresiert reelt

Riktig svaralternativ er derfor C) 

 

Oppgave 9

Eurokursen i Norge er endret fra 7 til 7,28 norske kroner i løpet av et år.

Det betyr at endringen i valutakursen blir (7,28-7)/7 = 0,04 = 4%

Siden valutakursen har gått OPP er dette til ulempe for den norske kronen. Derfor har den norske kronen depresiert Nominelt.

For å se på om den norske kronen har appresiert eller depresiert REELT må vi se på hva som har skjedd med realvalutakursen

Screenshot%2520at%2520apr.%252004%252022

Dette er formelen (tatt fra formelarket vi har laget i makroøkonomi hos Enkeleksamen.no)

vi vet at g_E er 4%, inflasjon ute er 1% og inflasjon hjemme er 2%

vi får at g_e = 4% + 1% - 2% = 3%

--> Realvalutakursen har økt

Dette er negativt for Norge og den norske kronen har derfor depresiert reelt

Riktig svaralternativ er derfor b) 

 

Mvh

Dipanshu Sharma

Kursholder hos Enkeleksamen.no

 

Da skjønte jeg det! Tusen takk for et bra svar  :thumbup:

Lenke til kommentar

Et land hadde et reelt BNP på 2400 mrd. euro i basisåret 2012 og 2412 mrd. euro (målt i faste 2012-priser) i 2013. BNP-deflatoren økte med 1,5 prosent og KPI med 2,5 prosent fra 2012 til 2013. Den prosentvise veksten i nominelt BNP (BNP målt i løpende priser) fra 2012 til 2013 var da?

 

Hvordan regner jeg ut dette..? Svaret skal være 2

Lenke til kommentar

Et land hadde et reelt BNP på 2400 mrd. euro i basisåret 2012 og 2412 mrd. euro (målt i faste 2012-priser) i 2013. BNP-deflatoren økte med 1,5 prosent og KPI med 2,5 prosent fra 2012 til 2013. Den prosentvise veksten i nominelt BNP (BNP målt i løpende priser) fra 2012 til 2013 var da?

 

Hvordan regner jeg ut dette..? Svaret skal være 2

 

Prosentvis vekst i reelt BNP = Prosentvis vekst i nominelt BNP MINUS Vekst i BNP - deflator

Det betyr at

Prosentvis vekst i nominelt BNP = Prosentvis vekst i reelt BNP + Vekst i BNP - deflator

 

Prosentvis vekst i reelt BNP = (2412 - 2400) / 2400 = 0,005 = 0,5%

 

Prosentvis vekst i nominelt BNP = 0,5% + 1,5% = 2%

 

Mvh

Dipanshu Sharma

Privatunderviser hos PEFhjelp.no

 

Endret av Dipanshu
Lenke til kommentar

Vi ser på en kortsiktig modell for en liten åpen økonomi med fleksibel valutakurs og konstant pris- og lønnsnivå. Normalt BNP er konstant. Anta at sentralbanken setter ned renten. Det vil gi
a) bedre konkurranseevne og nedgang i BNP.
b) dårligere konkurranseevne og nedgang i BNP.
c) dårligere konkurranseevne og økt BNP.
d) bedre konkurranseevne og økt BNP.
e) Jeg velger å ikke svare.

Dersom jeg bruker formelen for renteparitet: i = gE + i*. gE = i-i* vil jo nominell valutakurs svekkes? La oss si at sentralbanken setter ned renten med 1. gE = -1 - 0 = -1. gE svekkes og kronen appresierer mot utlandets valuta. Det blir dyrere for utlandet å kjøpe kronen, dvs. at konkurranseevnen blir dårligere. Kan noen forklare hva jeg har tenkt feil?

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvordan man løser denne typen oppgave?

Myndighetene i et land ønsker å begrense den offentlige gjelden (D) til 100% av BNP. Det antas at realrenten på lang sikt blir 2% og at den langsiktige BNP-veksten vil ligge på 1% per år. Dette innebærer at det primære budsjettoverskuddet (T – G) i prosent av BNP må være lik:

a) 3%
b) 1,5%
c) 2%
d) 1%

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare hvordan man løser denne typen oppgave?

 

Myndighetene i et land ønsker å begrense den offentlige gjelden (D) til 100% av BNP. Det antas at realrenten på lang sikt blir 2% og at den langsiktige BNP-veksten vil ligge på 1% per år. Dette innebærer at det primære budsjettoverskuddet (T – G) i prosent av BNP må være lik:

 

a) 3%

b) 1,5%

c) 2%

d) 1%

(2-1)*1=1

Endret av Synix
Lenke til kommentar

 

Hvordan ser jeg at nøytral rente er negativ her?

 

3gu4ix0.png

 

Hvis Y er på høyresiden av IS-kurven så er den positiv og hvis Y er på venstresiden av IS-kurven så er den negativ :)

 

 

Men her er Y på høyre side av IS-kurven? eller? IS kurven er den streken som går skrått nedover?

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan ser jeg at nøytral rente er negativ her?

 

3gu4ix0.png

 

Hvis Y er på høyresiden av IS-kurven så er den positiv og hvis Y er på venstresiden av IS-kurven så er den negativ :)

 

 

Men her er Y på høyre side av IS-kurven? eller? IS kurven er den streken som går skrått nedover?

 

Negativ hvis Y er under 0.

Lenke til kommentar

Dette svarte jeg:

 

1. B       12. B      22. D

2. D       13. A      23. D

3. C       14. D      27. A

4. D       15. D      30. D

5. C       16. A

6. A       18. D

7. C       19. A

10. B     20. A

11. C     21. A

 

Kommenter gjerne om dere mener at noen av oppgavene ble besvart feil.

Endret av PlaGue45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...