Gå til innhold

Telefonselgere og organisasjoner.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Nå ringer det så mange telefonselgere og ikke minst fra alle organisasjonene jeg noen gang har støttet. Jeg sliter veldig med å si nei spesielt til feks LHL, allergiforbundet osv. Men jeg kan ikke støtte alle flere ganger årlig, det har jeg ikke økonomi til.

 

Jeg skal kjøpe ny telefon og lurer på om de bruker folkeregistrerte nummer eller om de bruker det nummeret jeg var registrert med sist jeg støttet?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tippe at det er litt forskjellig fra bedrift til bedrift og hvor organisert de er forhold til telefon salg. Noen bruker nok gammelt nummer, noen søker opp nummer (gulesider, 1881, osv), og noen bruker sikkert også folkeregisteret.

 

Om du uansett skal skaffe deg nytt nummer så er dette en god start. Du bør begynne med å gjøre slik som @C64C sa, og reservere deg mot telefon salg i brønesundregistert.

 

Når du nå skaffer deg et nytt telefon nummer bør du også sørge for å bestille reservasjon mot oppføring i telefonlistene, slik at operatøren ikke sender informasjon videre til de forskjellige opplysnings tjenestene.

 

Disse 2 pungene vil gjøre at at du får mindre telefon selgere. Det siste du kan gjøre som du også alltid bør ha i bakhodet, det er å gå aktivt ut og be de som ringer deg om å ta deg av listen. Gi de beskjed når de ringer, men også dra til hjemme siden deres og finn en kontakt epost. Så skriver du en hyggelig epost om at du ønsker at de tar deg av telefonsalg listene sine. 

 

Selv har jeg gjort alt dette og kan ikke sist huske når jeg fikk en telefon fra en telefon selger. De store og seriøse aktørene som driver med telefon salg, pleier som oftest å ha en egen reservasjons tjeneste på sine nettsider.

 

Edit:

Kan også lenge til at noen de forskjellige reservasjonene ikke altid gjelder, det kan for eksempel være at du uten egentlig å ha vist det har "sagt at ja til" tilbud på telefon. For eksempel at noe av ved at du har donert så har du godtatt at de ringer deg. Eller at du har et kundeforhold hos noen som ønsker å selge deg noe.

 

Det er derfor man også må aktivt ut å få de til å ta deg av listene sine.

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at det er litt forskjellig fra bedrift til bedrift og hvor organisert de er forhold til telefon salg. Noen bruker nok gammelt nummer, noen søker opp nummer (gulesider, 1881, osv), og noen bruker sikkert også folkeregisteret.

 

Om du uansett skal skaffe deg nytt nummer så er dette en god start. Du bør begynne med å gjøre slik som @C64C sa, og reservere deg mot telefon salg i brønesundregistert.

 

Når du nå skaffer deg et nytt telefon nummer bør du også sørge for å bestille reservasjon mot oppføring i telefonlistene, slik at operatøren ikke sender informasjon videre til de forskjellige opplysnings tjenestene.

 

Disse 2 pungene vil gjøre at at du får mindre telefon selgere. Det siste du kan gjøre som du også alltid bør ha i bakhodet, det er å gå aktivt ut og be de som ringer deg om å ta deg av listen. Gi de beskjed når de ringer, men også dra til hjemme siden deres og finn en kontakt epost. Så skriver du en hyggelig epost om at du ønsker at de tar deg av telefonsalg listene sine. 

 

Selv har jeg gjort alt dette og kan ikke sist huske når jeg fikk en telefon fra en telefon selger. De store og seriøse aktørene som driver med telefon salg, pleier som oftest å ha en egen reservasjons tjeneste på sine nettsider.

 

Edit:

Kan også lenge til at noen de forskjellige reservasjonene ikke altid gjelder, det kan for eksempel være at du uten egentlig å ha vist det har "sagt at ja til" tilbud på telefon. For eksempel at noe av ved at du har donert så har du godtatt at de ringer deg.

 

Det er derfor man også må aktivt ut å få de til å ta deg av listene sine.

 

Ok. Takk for utfyllende svar.

 

Jeg har i teorien ikke hatt noe behov for nytt nummer eller noe, men tanken på nytt nummer og reservere meg mot alt fra starten vil jeg si er fristene. Jeg hadde for en liten måned siden masse utenlandsnummer som ringte (de ringte også for 5 mnd tid siden men var opphold), samt jeg har telefonselgere/organisasjoner på telefonen hver dag. Da også flere jeg aldri før har støttet. Jeg skal uansett bestille meg ny telefon nå så er litt i forbindelse med dette jeg har hatt lyst å bytte nummer i samme slengen :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe i veien for å gjøre noe med det på ditt eksisterende telefon nummer, om bare å høre med leverandør angående reservasjon mot oppføring i telefonlister. Sørg for at det gjelder for både nett og fysisk, noen har dette som 2 forskjellige ting.

 

Det kan ta litt tid før nummeret forsvinner fra for eks 1881, så det må man bare fint vente med tålmodighet. Men starte den prosessen, registrere seg mot salg i brønnsund og aktivt oppsøke og be de som ringer om å ta deg av. Så vil jeg tenke at du får minsket mengden etter en liten stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...