Gå til innhold

Møte opp uten avtale


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg leser iblant at å møte opp på en potensiell ny arbeidsplass uanmeldt enten før eller etter innsendt jobbsøknad har hatt positive resultater.

 

Derfor lurer jeg på prosessen rundt dette, jeg har nemlig akkurat sendt inn en søknad til en bedrift neddi gata. Det er en IT bedrift med ca 30 ansatte. Har ingen anelse om det er mulig å komme inn i bygningen uten adgangskort, eller om de har en resepsjon.

 

Er denne praksisen mer vanlig på arbeidsplasser innen dagligvare/butikk type jobber?

 

Er jeg ekstra interessert i en jobb, så ringer jeg en uke+ etter innsendt søknad for å høre status(om ikke jeg har hørt noe fra dem). Denne gangen vurderer jeg å prøve meg på personlig oppmøte, men er veldig usikker på hvordan en sånn interaksjon vil være. Burde jeg være forberedt til å ta intervjuet der og da? Eller er det oftest bare en quick handshake, førsteinntrykk, og bekreftelse av at jeg er veldig interessert i jobben?

Endret av almond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer helt an på bedriften, og om ledelsen er tilgjengelig eller har tid.. Du blir jo garantert husket for pågangsmot og ønske for å jobbe der.. Og jeg kan heller ikke se noe negativt med å stille opp personlig.. I værstefall har ingen tid til deg, og en medarbeider minner bare sjefen i bedriften på at du stilte opp for å ha en samtale :)

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan det være positivt at du viser engasjement for å få jobben.

Men det er heilt avhengig av at arbeidsplassen har eit system som fangar opp slike oppmøte.

Fyrst og fremst må sjefen eller den som er ansvarlig for ansettelsar være tilgjengelig, det vil ikkje hjelpe dine sjangsar til å få jobben om det kun er resepsjonisten som ikkje har med ansettelsar å gjere som veit at du møtte opp.

 

 

Min anbefaling er derfor at du kjem på personleg oppmøte slik at du får vist fram kven du er og at du gjerne vil ha jobben, men at du ikkje møter uanmeldt.

 

Sjølve møtet vil nok berre være eit håndtrykk og høfligheitsfaser. Sjølve jobbintervjuet er ein litt formell der også ein tillitsvalgt frå arbeidstakarane ofte skal være til stades. Så det blir sjeldan tatt på sparket.

Ein grei innfallsvinkel kan være at du gjerne vil sjå korleis det ser ut i hos virksomheita, og ellers skaffe litt enkel informasjon om kleskode, arbeidsmiljøet, osv.

Det at du er så interessert i jobben at du gjerne vil sjå nærmare på arbeidsplassen vil kunne telle positivt.

Lenke til kommentar

Jeg møtte opp i forkant,  uten å vite at det var en konkret jobb å søke på,  leverte inn en CV,  hadde en kjapp prat med en avd.leder der.  Han sendte CV'en til en annen avdeling som var på utkikk etter folk.  Ble oppringt for en uformell samtale,  fikk så vite at de hadde en stilling ute med over 70 søkere.  Ble tatt inn til formelt intervju. Begynner som prosjektleder der om 1,5 uke.

 

Så JA,  det kan nok lønne seg å møte opp i forkant for å vise interesse,  og det gjør ingenting å følge opp i etterkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...