Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Engelsk eksamen 10.klasse 2016


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakka med læreren min idag, og vi prøvde å finne ut hva det kunne være. Hun sier at hun tviler på at det blir diskriminering, siden det nå har vært oppgaver om det 2-3 år på rad. Men vi fortsatte å snakke om diskriminering har ALLTID hatt en slags rolle i oppgavene på tidligere oppgaver. Diskrimering er en så vid tema at det kan være alt fra rase, til bakgrunn, etnisitet og kjønn. Tenker personlig at det kommer til å være noe rundt det.

Er dessverre også en mulighet at engelsk eksamen tar samme sving som norsk, og kommer med noe uforventet og vanskelig.

Lenke til kommentar

Hei! I morgen får vi det forberedelsesmaterialet og jeg lurer på om det er noen spesiell måte jeg bør bruke det? Skal lese det flere ganger, streke under vanskelige og sentrale ord i tekstene. Søke opp personer, hendelser og bilder. Prøve å finne en sammenheng mellom alle eller mange/noen av tekstene. Er det noe mer jeg bør gjøre,eller?

Lenke til kommentar

Hei! I morgen får vi det forberedelsesmaterialet og jeg lurer på om det er noen spesiell måte jeg bør bruke det? Skal lese det flere ganger, streke under vanskelige og sentrale ord i tekstene. Søke opp personer, hendelser og bilder. Prøve å finne en sammenheng mellom alle eller mange/noen av tekstene. Er det noe mer jeg bør gjøre,eller?

Planlegger å gjøre det samme selv. Skal også streke og skrive ned vanskelig og imponerende ord, som jeg kan bruke til å skrive teksten på fredag.

Fyf som jeg gruer meg! 

Lenke til kommentar

Lykke til alle engelskelever! Kom selv opp i norsk, og ville ta livet av meg der og da. Endte med at jeg leste teksten, og var faktisk ikke så ille likevel. Anbefaler alle, uansett om dere er oppgitte, å lese teksten tilslutt. Bruk tiden godt, og ha eventuelt med minnepenn, med god informasjon, spesielt rundt grammatikk. 

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på debattartikler...Skal man være subjektiv eller objektiv? Skal man ta en side i saken, eller se den fra begge sider? Har en følelse på at en av oppgavene blir å skrive en debattartikkel.

 

Debattartikler er gjerne relativt objektive, men du har mulighet til å være litt mer subjektiv enn man ville vært i eksempel en nyhets- eller fagartikkel. Man bruker jo flertallsargumenter og fornuftsargumenter i en debattartikkel, så da er man jo gjerne litt begge deler. I avslutningen er man ihvertfall som regel litt subjektiv. :)

Endret av Emilie Vik
Lenke til kommentar

 

 

Ja... noen som har noe tips, ser at det handle mest om India, Nigeria og Jamaica

Vil tippe det er noe om gandhi og india og de under den britiske koloniseringen

 

Njaa.. Hadde vært litt rart å ha det med Ghandi igjen. Har vært om Ghandi i ufattelige mange eksamener/tentamener. 

 

ja du har et poeng der. 
 
jeg lurer heller litt på den teksten om dina, "A Fine Balance is the story of four people over three decades following India’s independence from Britain. Dina lives with her brother Nusswan, and when he marries Ruby, she continues to live with them, helping Ruby with the household chores. As time passes, Nusswan takes his responsibility as a brother seriously – it is time to arrange for his sister to be married." og lurer litt på om det kan være en reflekteringsoppgave rundt dette, og kulturen med at familier finner døttrene en ektefelle. 
Endret av Iver_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...