Gå til innhold

En ting ateister ikke forstår på tro?


Riki

Anbefalte innlegg

Og det er hvorfor folk tror?. Hvorfor tror du troende er de som er fattige og nedslåtte, eksempelvis Jesus som fikk en hel følgere av den grunn? Fordi de ikke hadde eller eide en dritt! På samme måte som folk ifra tredje verden, vi bor i hus, vi kan få jobb, gratis utdannelse. Folk i andre land derimot som ikke eier nåla i veggen finner gleden i troen fordi ingen hjelper eller bryr seg om dem. Derfor Jesus sier at rike har skatt på jorden men dere har skatt i himmelen.

 

Så jeg håper ateister ser den paralellen av verdens bildet. Jeg er bare nyskjerrig å høre hva du synes :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det kan jeg godt forstå. Det at jeg er ateist betyr ikke at ateisme er det eneste rette for alle jordens mennesker. Religion dekker jo absolutt et behov for mange.  Og det kan det gjerne gjøre for meg, så lenge det stopper der. Med å dekke et personlig behov altså.

Lenke til kommentar

Du har ikke tenkt på at det kan ha noe med at mennesker har en trang til å ha svar på alt? I tusen av år har vi lurt på det meste og forsket oss til svar og løsninger på så å si alt, ved unntak av livet etter døden (ettersom det ikke finnes en verifisert forskning/studie som tilsier at det er liv etter døden)

 

En logisk tanke for meg er da selvsagt at det ikke er liv etter døden, noe jeg trur mange ateister er enig med ettersom man ikke kan finne bevis på noe som ikke eksisterer.

 

Vi har selvsagt mange teorier som ikke er verifisert, som religion. Men i mine øyne så er jo det latterlige (Bibelen sier at jorden er 6000 år gammel, og når en bok begynner der så lukker jeg den)

Lenke til kommentar

Jeg er ateist og forstår utmerket godt hvorfor folk tror. Det er også forklaringen på hvorfor folk har en tendens til å tro på den religionen som ligger dem nærmest (kulturelt/geografisk). Det dekker et behov, og det er ellers (for de aller fleste) likegyldig hva som er innholdet i religionen. Selv om det tidvis ramler litt lokal religionssjargong ut av munnen til enkelte av dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Alle tror i første omgang på seg selv via ens egne tanker og evner, og ser man nærmere på det psykologiske byggverket finner man at det er en falsk agent -  så da blir det hipp som happ hva din eller min agent tror på - det er ikke troen som er feil men agenten som tror på seg selv

 

Kall deg ateist, mormoner, buddhist eller noen annet fjongt eller fjærnt, du starter bestandig med deg selv, og dermed er du bare en troende du også

Lenke til kommentar

Du har ikke tenkt på at det kan ha noe med at mennesker har en trang til å ha svar på alt? I tusen av år har vi lurt på det meste og forsket oss til svar og løsninger på så å si alt, ved unntak av livet etter døden (ettersom det ikke finnes en verifisert forskning/studie som tilsier at det er liv etter døden)

 

En logisk tanke for meg er da selvsagt at det ikke er liv etter døden, noe jeg trur mange ateister er enig med ettersom man ikke kan finne bevis på noe som ikke eksisterer.

 

Vi har selvsagt mange teorier som ikke er verifisert, som religion. Men i mine øyne så er jo det latterlige (Bibelen sier at jorden er 6000 år gammel, og når en bok begynner der så lukker jeg den)

 

Men sier ikke skapelsesberetningen at universet ble skapt i løpet av bare seks dager for omkring 6000 år siden. NEI, de seks dager i skapelsesberetningen gjelder bare planeten jorden, ikke universet. Bibelen sier ikke noe om hvor lenge det er siden det stoff som denne planeten er sammensatt av ble til.  ( tusen, millioner år ? )  De seks dager omfatter bare den tid som gikk med til å berede denne planeten som allerede eksisterte, til et bosted for mennesker.

Lenke til kommentar

 

Du har ikke tenkt på at det kan ha noe med at mennesker har en trang til å ha svar på alt? I tusen av år har vi lurt på det meste og forsket oss til svar og løsninger på så å si alt, ved unntak av livet etter døden (ettersom det ikke finnes en verifisert forskning/studie som tilsier at det er liv etter døden)

 

En logisk tanke for meg er da selvsagt at det ikke er liv etter døden, noe jeg trur mange ateister er enig med ettersom man ikke kan finne bevis på noe som ikke eksisterer.

 

Vi har selvsagt mange teorier som ikke er verifisert, som religion. Men i mine øyne så er jo det latterlige (Bibelen sier at jorden er 6000 år gammel, og når en bok begynner der så lukker jeg den)

 

Men sier ikke skapelsesberetningen at universet ble skapt i løpet av bare seks dager for omkring 6000 år siden. NEI, de seks dager i skapelsesberetningen gjelder bare planeten jorden, ikke universet. Bibelen sier ikke noe om hvor lenge det er siden det stoff som denne planeten er sammensatt av ble til.  ( tusen, millioner år ? )  De seks dager omfatter bare den tid som gikk med til å berede denne planeten som allerede eksisterte, til et bosted for mennesker.

 

Da er det bevist. Kristne kjenner ikke sin egen Bibel. De bare gjengir det de har blitt fortalt av andre.

 

Herren skapte resten av universet, som i en bisetning den fjerde dagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

 

som ikke eier nåla i veggen finner gleden i troen

Er en grunn til at religion trives blandt folk som ikke har annet enn håpet... Og kristendom har da jammen gjort sitt til å spre fattigdom og nød, i den grad at jeg flere ganger har lurt på om dette faktisk var en bevisst taktikk de geistelige brukte for å kristne flest mulig... I hele sør amerika ser vi jo det samme, indianer stammer og lignende som fungerete helt fint og hadde gjort det i ti tusner av år frem til kristendommen kom med sin sinnsvake "moral" og sine krav og ødela, ranet voldtok og drepte folk i hopetall og forlot befolkningen lutfattige og i stor nød og alt av verdi havnet i vatikanet, for det er kun i nød folk finner trøst i tomme løfter og lovnader og da er det best å holde folk der...

 

Og til dummere og mer ignorante og overtroiske folk er til lettere kan de lures til å tro på disse tomme påstandene og løftene også... ER jo en grunn til at kristendom er på voldsom tilbakegang i europa og at kristne gjør hva de kan for å fordumme folk i amerikanske stater, for religioners verste fiende er opplysning og at folk klarer seg bra. Da trenger man ikke lenger tomme løfter for å ha det godt i livet...

 

 

Så joda, jeg forstår utmerket godt hvorfor religioner er så redde for opplysning og ikke minst hva som mest sannsynlig er sant. For sannhet betyr ikke en dritt for den religiøse, kun hva vedkommende vil tro er sant. Hadde religiøse faktisk brydd seg om hva som mest sannsynlig var sant ville jo ingen av dem trodd, noe som gjør religiøse til de mest uærlige menneskene i verden faktisk, de fleste av dem uten av de engang skjønner det faktumet...

 

Men æreligheten har god grobunn i ikke religiøse samfunn, for der forholder man seg stort sett til hva som mest sannsynlig er sant og ikke til påstander som aldri er blitt bevist. DEt er jo nettopp derfor vi har et pluralisk og sekulært samfunn her i landet og ikke følger jesus fantastenes idiot dogmer..

Lenke til kommentar

Hvis man bruker stygge ord så har man mistet sin kredibilitet.

Sier hvem? Din blodreligiøse bestemor?

 

Ellers enig i at kraft uttrykk ikke skal brukes hele tiden, men kun som en understrekning når det er nødvendig. Så nei, syntes absolutt ikke at man mister sin kredibilitet om man sper på med et kraft utrykk i ny og ne, tvert i mot... De som ikke gjør det har ofte ikke forstått alvoret i en situasjon heller...

Lenke til kommentar

Sier hvem? Din blodreligiøse bestemor?

 

Ellers enig i at kraft uttrykk ikke skal brukes hele tiden, men kun som en understrekning når det er nødvendig. Så nei, syntes absolutt ikke at man mister sin kredibilitet om man sper på med et kraft utrykk i ny og ne, tvert i mot... De som ikke gjør det har ofte ikke forstått alvoret i en situasjon heller...

Banneord er aldri nødvendig, tvertimot er det usakleg å påkalle djevelen og hans bustad eller å ønskje at koppane skal ta nokon. Eit sentralt spørsmål til deg som ateist er jo kvifor du brukar slike ord når du verken trur på Gud eller djevel? Er det berre for å provosere kristne? Kvifor kan du ikkje istaden påkalle det flygande spagettimonsteret?
Lenke til kommentar

 

Sier hvem? Din blodreligiøse bestemor?

 

Ellers enig i at kraft uttrykk ikke skal brukes hele tiden, men kun som en understrekning når det er nødvendig. Så nei, syntes absolutt ikke at man mister sin kredibilitet om man sper på med et kraft utrykk i ny og ne, tvert i mot... De som ikke gjør det har ofte ikke forstått alvoret i en situasjon heller...

Banneord er aldri nødvendig, tvertimot er det usakleg å påkalle djevelen og hans bustad eller å ønskje at koppane skal ta nokon. Eit sentralt spørsmål til deg som ateist er jo kvifor du brukar slike ord når du verken trur på Gud eller djevel? Er det berre for å provosere kristne? Kvifor kan du ikkje istaden påkalle det flygande spagettimonsteret?

 

 

Påkalle djevelen? Ha ha, ja det hadde vært noe, han er jo den snille i eventyret til kristne.

 

Vi kunne like gjerne ha "påkalt" grønne lyktestolper for alt jeg bryr meg, men faan og helvette er det vi bruker som regel i kraftsalver og det får du skylde på den kristne arven, ikke meg, da det ikke var jeg som fant på å bruke de. Provosere kristne? Har faktisk ingen kristne i min omgangskrets jeg, har en lei tendens til å kurere folk fra å tro på slik overtro i min omgangs krets, delvis fordi det ikke er serlig gangbart lenger, men mest fordi jeg liker å omgi meg med folk som faktisk ønsker å forholde seg til ting som mest sannsylig er sant og da eksluderes på en måte kristne og andre med overtro som du sikkert skjønner.

 

Jeg har finske venner som banner på finsk (saataana perkele, voi vitto etc..) og jeg har engelske, franske, nederlandske, serbiske, italienske venner som banner på sitt språk, med sine kraft uttrykk... De bruker ikke helvette (på norsk altså...) eller faan eller prest eller klokker eller pave som kraft uttrykk når de banner, men de klarer sikkert å fornærme en eller annen kristen, skal jo ikke mye til før de blir støtt... Tenk om kristne kunne slutte å være hyklere og bry seg om ting som faktisk skader mennesker enn ting som ikke gjør det.... Men det er vel for mye å forlange, må være mye deiligere å gå rundt å dømme folk på grunnlag av en bok det ikke finnes holdt i virkeligheten til å dømme noen etter... 

Lenke til kommentar

Det er faktisk veldig logisk at fattige folk uten utdanning er overtroiske, de har et større insentiv til å søke hjelp fra høyere makter. Et veldig godt argument for at gud nettopp ikke eksisterer ligger jo i all elendigheten han forårsaker og lar pågå.

 

Nå er det å hjelpe fattige noe av det største du kan gjøre ifølge bibelen, så den var ganske tynn.

 

Om du har blitt flasket opp med ateisme, darwin og stressende karriærejag igjennom hele livet og dette er det livet ditt handler om, så du er blind for ting folk i fattige land kan se. Og føler folk i vår del av verden seg deprimerte (som du fort blir om du tenker for mye utifra ditt ateistiske ståsted), så går de til legen og får en resept på zoloft, noe jeg har gjort selv den gangen jeg var i ateist-leieren.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Nå er det å hjelpe fattige noe av det største du kan gjøre ifølge bibelen, så den var ganske tynn.

Hvorfor følger det alltid nød og elendighet i kjølvannet av enhver kristning da? Hver gang kristne har voldtatt kulturer og ødelagt samfunn som har fungert helt toppers i tusenvis av år så er det fattigdom og nød som råder... Kristendom trives best i fattigdom og nød... De knekker bena dine og tilbyr deg krykker

 

 

Om du har blitt flasket opp med ateisme, darwin og stressende karriærejag igjennom hele livet og dette er det livet ditt handler om, så du er blind for ting folk i fattige land kan se. Og føler folk i vår del av verden seg deprimerte (som du fort blir om du tenker for mye utifra ditt ateistiske ståsted), så går de til legen og får en resept på zoloft, noe jeg har gjort selv den gangen jeg var i ateist-leieren.

Du har aldri vært ateist, så slapp av. Du har vært "ateist", altså det samme som 70% av de som er oppført som kristne her i landet, der "ateist" betyr at man ikke har tenkt igjennom det man løper rundt og tror på hverken den ene eller den andre veien.

 

Men det er artig å se hvordan du dømmer de som faktisk gjør en innsats med å forholde seg til hva som mest sannsynlig er sant da, men du friskmelder alle som lider av religiøse vrangforestillinger... :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...