Gå til innhold

Amen fyren


Riki

Anbefalte innlegg

 

tja ... det eneste vi er enige i er at noe ikke "stemmer helt" med mye av mainstream-kristendommen. mye av det er direkte avskrekkende og en del skurrer også mht det bibelen sier, som jeg prøver å forholde meg til. at kristendom skulle være sånn jeg opplever det nå hadde jeg ikke trodd da.

Det er ingenting som stemmer med grunnlaget for kristendommen. Bibelen er en av de dårligste kildene til moral vi har idag. Religionen din har ingen relevans i mitt liv.

 

 

med tanke på grise-bildet ditt så lurer jeg på hva du mener er "god moral". noe du har lyst på å dele med oss, så kan vi se hva bibelen sier om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Abigor: Nei du drepte ingen Gud, og du vet ikke at alt er "løgn". Du kan ikke vite om Gud finnes eller ikke.

Likevel er det fritt frem å "vitne" om det motsatte?

 

 

jada, du kan vitne om at du står utenfor Guds rike og at han tydeligvis er like lite interessert i deg som du er i han. I bibelen står det om en mur mellom utenforstående og Gud, og det er opptil deg og din egen vilje å bryte den. Eller det kan være opptil Gud, jeg er ikke helt inneforstått med enda om Gud velger folk, eller om folk velger Gud, eller om det er begge deler, for mye av min vei inn i kristendommen var utenfor min kontroll, selv om jeg og søkte etter Sannheten med stor S.

 

Men Gud har ivertfall vist seg for meg, i starten hadde han endel å utsette på meg, og han oppdrar meg som et barn (jeg straffes om jeg er slem) og viser meg hva han forventer jeg skal skjerpe meg på. Min verden er ivertfall snudd oppned etter alt som skjedde meg, og jeg hadde ikke forestilt meg at han kunne være så "direkte" og involvert i mitt liv. Det er ivertfall ingen tvil her om at det er virkelig.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jada, du kan vitne om at du står utenfor Guds rike og at han tydeligvis er like lite interessert i deg som du er i han. I bibelen står det om en mur mellom utenforstående og Gud, og det er opptil deg og din egen vilje å bryte den. Eller det kan være opptil Gud, jeg er ikke helt inneforstått med enda om Gud velger folk, eller om folk velger Gud, eller om det er begge deler, for mye av min vei inn i kristendommen var utenfor min kontroll, selv om jeg og søkte etter Sannheten med stor S.

 

Men Gud har ivertfall vist seg for meg, i starten hadde han endel å utsette på meg, og han oppdrar meg som et barn (jeg straffes om jeg er slem) og viser meg hva han forventer jeg skal skjerpe meg på. Min verden er ivertfall snudd oppned etter alt som skjedde meg, og jeg hadde ikke forestilt meg at han kunne være så "direkte" og involvert i mitt liv. Det er ivertfall ingen tvil her om at det er virkelig.

Jeg vitner om at jeg drepte guden din, en svak og ynkelig gud. Bibelens moral er forkastelig, det er mange eksempler på det. Ønsket du å gå i dybden på sitater? Endret av Abigor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

jada, du kan vitne om at du står utenfor Guds rike og at han tydeligvis er like lite interessert i deg som du er i han. I bibelen står det om en mur mellom utenforstående og Gud, og det er opptil deg og din egen vilje å bryte den. Eller det kan være opptil Gud, jeg er ikke helt inneforstått med enda om Gud velger folk, eller om folk velger Gud, eller om det er begge deler, for mye av min vei inn i kristendommen var utenfor min kontroll, selv om jeg og søkte etter Sannheten med stor S.

 

Men Gud har ivertfall vist seg for meg, i starten hadde han endel å utsette på meg, og han oppdrar meg som et barn (jeg straffes om jeg er slem) og viser meg hva han forventer jeg skal skjerpe meg på. Min verden er ivertfall snudd oppned etter alt som skjedde meg, og jeg hadde ikke forestilt meg at han kunne være så "direkte" og involvert i mitt liv. Det er ivertfall ingen tvil her om at det er virkelig.

Jeg vitner om at jeg drepte guden din, en svak og ynkelig gud. Bibelens moral er forkastelig, det er mange eksempler på det. Ønsket du å gå i dybden på sitater?

 

sannheten med stor S   ??????

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Engelen sa at Marias barn skulle kalles Guds sønn. Derfor er det gudsbespottelig og helt uriktig å kalle henne Guds mor.

 

Denne tittelen har det romerske - katolske presteskap lånt fra det hedenske Babylon, hvor Rhea ( Semiramis ) eller Venus ble tilbedt som gudenes mor.

 

Jesus sa ikke velsignede mor når han snakket til henne. Alle steder det omtales i Bibelen, tiltalte han henne som kvinne. ( Joh 2:4 ) Apostel Paulus skriver: Men da tidens fylde kom, utsendte ( Jehova )Gud sin sønn, født av en kvinne, født under loven. Da den unge kvinnen unnganget ved den allmektige Guds kraft, ble Guds sønns liv overført fra den ærefulle stilling hos hans himmelske far til et menneskefoster.

Lenke til kommentar

 

 

Jesus sa ikke velsignede mor når han snakket til henne

Hva bibelen påstår at jesus sa eller ikke sa er 100% oppdiktet, da ingen, INGEN, er i stand til å huske ordrett hva noen sier femti år etter at det ble ytret... Så hva bibelen påstår bør du ta med en stor klype med salt, 

 

Som jeg sa i en annen tråd, det er nok du som bør undersøke bedre hva du faktisk løper rundt og tror på... for du tror på oppdiktninger i beste fall.... 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg husker ordrett endel av det som jeg overhørte og erfarte for 50 år siden, og tror ikke det er noe magisk involvert i det fenomenet, men heller bare vanlig hukommelse

 

god hukommelse er trening og øvelse

Lenke til kommentar

Jeg husker ordrett endel av det som jeg overhørte og erfarte for 50 år siden, og tror ikke det er noe magisk involvert i det fenomenet, men heller bare vanlig hukommelse

 

god hukommelse er trening og øvelse

Det er hva du tror....

 

Men heller ikke du kan ORDRETT skrive side opp og side ned dialogene som ble ytret da uten å skrive det meste av det feil. Vår hjerne er faktisk ingen båndopptager som fritt og uhemmet kan spoles frem og tilbake som du vil vettu...

 

Vet ikke om du er kjent med konseptet falske minner? Det at hjernen din begynner å "fylle" inn tomrom fra andre, relevante eller ikke, minner slik at du får et helt minne? Tror du ville blitt skremt over hvor mange minner som ikke er annet enn "minner" og som hjernen din, helt på egenhånd, for å gi "deg'et" ditt inntrykk av at DU har kontroll (på samme måte som hjernen lurer deg hver eneste gang du flytter blikket ditt, der du er stein stokk blind når øyet flytter seg, men som hjernen din kompenserer blindheten med å prosjektere det siste "bildet" du så FØR du flyttet blikket for å gi deg inntrykk av at du har full kontroll...), fyller inn som "minner".... Les og lær litt om ordentlig forskning isteden for en masse mambo jambo.. 

 

Så hva du TROR du husker ordrett trenger ikke engang å være en brøkdel av sannheten...

 

Nice try thou... å alltid stikke hodet ut i fierce forsvar av de troende hver gang når noen påpeker flausene i det de troende tror på..  

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Jeg husker ordrett endel av det som jeg overhørte og erfarte for 50 år siden, og tror ikke det er noe magisk involvert i det fenomenet, men heller bare vanlig hukommelse

 

god hukommelse er trening og øvelse

Det er hva du tror....

 

Men heller ikke du kan ORDRETT skrive side opp og side ned dialogene som ble ytret da uten å skrive det meste av det feil. Vår hjerne er faktisk ingen båndopptager som fritt og uhemmet kan spoles frem og tilbake som du vil vettu...

 

Jeg kan ikke resitere lange tekster fra hukommelsen fordi jeg ikke har lest inn sånne tekster på forhånd. Så det jeg opplever er bits and pieces, og jeg antar det er slik for de fleste andre vanlige folk. Men jeg omgås folk som kan resitere flere timer lange tekster helt feilfritt, og det er fordi de har trent på å gjøre det. Så du vet ikke hva du snakker om her, eller snakker om noe annet, hvem vet ...  

 

 

 

Vet ikke om du er kjent med konseptet falske minner? Det at hjernen din begynner å "fylle" inn tomrom fra andre, relevante eller ikke, minner slik at du får et helt minne? Tror du ville blitt skremt over hvor mange minner som ikke er annet enn "minner" og som hjernen din, helt på egenhånd, for å gi "deg'et" ditt inntrykk av at DU har kontroll (på samme måte som hjernen lurer deg hver eneste gang du flytter blikket ditt, der du er stein stokk blind når øyet flytter seg, men som hjernen din kompenserer blindheten med å prosjektere det siste "bildet" du så FØR du flyttet blikket for å gi deg inntrykk av at du har full kontroll...), fyller inn som "minner".... Les og lær litt om ordentlig forskning isteden for en masse mambo jambo.. 

 

Du er tydeligvis ikke kjent med hvordan buddhistisk filsosofi praktiseres, men det du nevner her er kjente saker for min del. Så finnes det måter og teknikker på å unngå slike naturlige feiltolkninger, så dette er forsåvidt ikke særlig problematisk hvis man er litt våken når man holder på. For å si det på en enkel måte er ingen tanker, hverken før, eller nå eller senere noe annet enn illusjoner, så ingenting er til å tro på når det kommer fra en ens egen bevissthet

 

 

 

Så hva du TROR du husker ordrett trenger ikke engang å være en brøkdel av sannheten...

 

Jeg vet at det er sånn, derfor tror jeg ikke på noe av tullet, men hva med deg - tror du på deg selv?

 

 

 

Nice try thou... å alltid stikke hodet ut i fierce forsvar av de troende hver gang når noen påpeker flausene i det de troende tror på..  

 

Du generaliserer som vanlig (antar det er for å berolige deg selv ..), og som før nevnt er det bare surr som kommer ut av hodet ditt ..

Lenke til kommentar

 

 

Men jeg omgås folk som kan resitere flere timer lange tekster helt feilfritt, og det er fordi de har trent på å gjøre det. Så du vet ikke hva du snakker om her, eller snakker om noe annet, hvem vet ...  

Det du i prinsipp sier er at du tror at NT's forfattere var trent som en budistisk munk til å huske dialoger som strekker seg side opp og side ned....? Fordi du kjenner noen som kan sitere tekster? Akkurat...

 

 

men hva med deg - tror du på deg selv?

 

Ikke når det kommer til minner nei, ikke når jeg vet hvordan det ligger an på det området... Når jeg kjører sykkel tror jeg på meg selv, har ingen andre å tro på, så jeg er nødt til å gjøre det selv...

 

 

Du generaliserer som vanlig (antar det er for å berolige deg selv ..), og som før nevnt er det bare surr som kommer ut av hodet ditt ..

 

Og her har du det igjen, denne nedlatenheten fra fyrst Bhu tho... For det er selvsagt bare deg som ikke surrer i hodet og er perfekt, ikke sant? Og da gjør det jo ingenting om du kommer med nedlatende bemerkninger om andre liksom... Vel, det sier mer om deg enn meg... 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Men jeg omgås folk som kan resitere flere timer lange tekster helt feilfritt, og det er fordi de har trent på å gjøre det. Så du vet ikke hva du snakker om her, eller snakker om noe annet, hvem vet ...  

Det du i prinsipp sier er at du tror at NT's forfattere var trent som en budistisk munk til å huske dialoger som strekker seg side opp og side ned....? Fordi du kjenner noen som kan sitere tekster? Akkurat...

 

Dette du i prinsipp sier er vel bare en stråmann ..

Å resitere tekster handler om trening av evnen til å memorere/huske, og å evaluere jevnlig slik at kvaliteten holder mål. Disse evnene kan alle tilegne seg i mer eller mindre grad - handler bare om hard jobbing, ingen mystikk, sorry ...

 

 

 

 

men hva med deg - tror du på deg selv?

 

Ikke når det kommer til minner nei, ikke når jeg vet hvordan det ligger an på det området... Når jeg kjører sykkel tror jeg på meg selv, har ingen andre å tro på, så jeg er nødt til å gjøre det selv...

 

 

Tanker dannes på bakgrunn av minner, så da er du vel med på at produktet av noe du ikke tror på også må omfatte det du opplever til enhver tid, og dermed kunne være enig i at du i bunn og grunn går rundt å drømmer

 

 

 

 

 

Du generaliserer som vanlig (antar det er for å berolige deg selv ..), og som før nevnt er det bare surr som kommer ut av hodet ditt ..

 

Og her har du det igjen, denne nedlatenheten fra fyrst Bhu tho... For det er selvsagt bare deg som ikke surrer i hodet og er perfekt, ikke sant? Og da gjør det jo ingenting om du kommer med nedlatende bemerkninger om andre liksom... Vel, det sier mer om deg enn meg... 

 

 

Får du ikke med deg at jeg sier jo at jeg ikke tror på noe som kommer ut av personlig bevissthet? sikker på at jeg har nevnt det før mange ganger. Det alle sier, sier mer om dem selv enn den de snakker om

Lenke til kommentar

 

ette du i prinsipp sier er vel bare en stråmann ..

Å resitere tekster handler om trening av evnen til å memorere/huske, og å evaluere jevnlig slik at kvaliteten holder mål. Disse evnene kan alle tilegne seg i mer eller mindre grad - handler bare om hard jobbing, ingen mystikk, sorry ...

Det du svarte opprinnelig var om tekstene om jesus... og folk som liksom husket lange dialoger, hvem som sa hva og i hvilken forbinnelse det ble sagt, altså ren muntelig dialog skrevet ned 50 år pluss etterpå... Min orginale påstand er at dette er det ingen som klarer, ikke ordrett, ord for ord, femti år etter. Så begynner du å bakke ut med å blande inn tekster som dine østlig evenner selvsagt er mestere i...

 

Så min påstand står enda, intet menneske er i stand til å huske ordrett, ord for ord i lange dialoger, hva noen sa 50 til 300 år etter at det er ytret, så bibelens dialoger der jesus sier ditt og datt er garantert trukket ut av røva på dem som skrev dette, å tro noe annet er latterlig...

 

Om du er bevisst eller bevisstløs bryr meg egentlig ikke.. 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er nytteløst å snakke med dauhørte  -, det er min min tolkning så langt

 

Men for ordens skyld har jeg ikke uttalt meg om hverken jesus eller bibelen, men sagt at memorering av lange tekster er helt vanlig å gjøre selv i dag, og dette kan man selv sjekke opp hvis man vil

 

Forøvrig svarer du bare på biter av postene, og antar du utelater resten fordi det ikke passer med skråsikkerheten

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Det er nytteløst å snakke med dauhørte  -, det er min min tolkning så langt

På samme måte som det er håpløst å diskutere med de som ikke evner å forklare hva de mener... Min påstand står enda faktisk, dine dokument huskende venner i østen endrer ikke på det, samme hvor dauhørt du måtte mene jeg er..  :)

 

Bibelen og jesus er oppdiktet. Da det ikke er noen som ville husket dialogene til jesus 50 pluss etter... Hvordan de fikk tak i all informasjonen når jesus var alene med djevelen og dialogen han holdt med satan er jo rene film manuset, trukket rett ut av der sola aldri skinner hos dikterne som skrev dette...

 

Og er det ikke rart at ALLE orginalene vi har er på gresk? En skulle jo tro at språket ville vært arameisk eller noe slikt, men de ignorante og analfabete disilplene til jesus gikk altså å lærte seg et nytt skråk å skrive og lese på for å skrive ned sine lite troverdige historier, der de ikke engang husker hvem som gikk hvor, antall eller om det var engler til stede eller ikke... Som om du glemmer at det var engler til stede, men ikke dialogene?

 

SÅ ja, mine påstander om at jesus er oppdiktet står fremdeles Buo huu....

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Den jesustolkningen er jo din personlige kjepphest - jeg snakker om teknikker for å memorere relativt mye informasjon, og det har intet spesielt med din røverhistorie å gjøre. 

Lenke til kommentar

Den jesustolkningen er jo din personlige kjepphest - jeg snakker om teknikker for å memorere relativt mye informasjon, og det har intet spesielt med din røverhistorie å gjøre. 

Så lag en egen tråd om disse fantastiske teknikkene da vet du, ikke svar i en tråd dette ikke har noen relevans... Jeg trodde et øyeblikk at du hadde noe relevant å tilføye jeg, men det var vel, igjen, kun buo hu som hoppet til unnsettning når han så sine trosfeller ble "angrepet" av en slem ateist i den tro at han hadde noe relevant å komme med, noe du nå har innrømmet at du ikke hadde. Greit nok. 

 

Lag en tråd om hvordan folk kan huske bedre da vel, kan til og med hende noen har nytte av det  :) Og sleng for sikkerhets skyld litt forskning på det området inn også, sånn for å gjøre folk klar over at blind tro på minner ikke er noen eksakt vitenskap, på langt nær.... .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...