Gå til innhold

[Løst] Rettigheter når kjøpt demovare er DOA.


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har kjøpt en demobrukt Samsung 48" TV hos Komplett.no. Varen var nedsatt 25%, fra 8000,- til 6000,-, og skal ha vært returnert på angrefirst. Varen ble utlevert til meg i ettermiddag. Esken ser sliten ut. TVn ser slik ut: post-140201-0-09724600-1462553478_thumb.jpg

 

Jeg tar øyeblikkelig kontakt med Komplett.no kundeservice. Erstatningsavdelingen har dratt for dagen, men skal se på saken over helgen. Han jeg snakker med tror at TVn' mest sannsynelig blir kreditert, og at de ikke engang vil ha den tilbake. Videre forteller han at de ikke har noen ny TV å sende ut, da de ikke har fler demo-TV av samme vare på lager.

 

Jeg vet ikke hva dommen fra Komplett blir, men jeg tenkte å være forberedt.

 

Jeg mener å huske at en demobrukt vare gir kjøper nøyaktig samme rettigheter som en ubrukt vare. Når en vare er DOA, trodde jeg kjøper automatisk fikk tilbud om et nytt produkt. En kreditering i praksis vil bety at kjøpet blir hevet, og at jeg får pengene mine tilbake...

 

Og at jeg må starte TV-jakten på nytt... :closedeyes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, du kan kreve samme eller bedre produkt. Butikken liker selvsagt ikke denne løsningen, for det kan fort bli dyrt for dem.

 

Om ikke komplett kan skaffe en lik tv, eller omlevere med et bedre produkt, kan du kjøpe tv'en et annet sted, og få forskjellen refundert av komplett. Du kan jo også prøve å finne en annen tv du liker bedre på komplett, og som ikke er så mye dyrere, så kanskje dem går med på å omlevere med et bedre/dyrere produkt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er heller transportfeil enn at det er feil på demoproduktet. Spiller ingen rolle egentlig for deg for du har rett på ny TV av samme type som du kjøpte. Det må muligens gå via riktige kanaler for at du får det du har rett på, så registrer dette heller som en vare som er skadet under transport, enn at varen er DOA. 

Lenke til kommentar

Når en vare er DOA, trodde jeg kjøper automatisk fikk tilbud om et nytt produkt. En kreditering i praksis vil bety at kjøpet blir hevet, og at jeg får pengene mine tilbake...

 

DOA gir ingen spesielle rettigheter(det er et bransjebegrep), og behandles på lik linje med alle andre reklamasjoner. Begrepet finnes ikke i Forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar

 

Når en vare er DOA, trodde jeg kjøper automatisk fikk tilbud om et nytt produkt. En kreditering i praksis vil bety at kjøpet blir hevet, og at jeg får pengene mine tilbake...

 

DOA gir ingen spesielle rettigheter(det er et bransjebegrep), og behandles på lik linje med alle andre reklamasjoner. Begrepet finnes ikke i Forbrukerkjøpsloven.

 

Jo, det gjør det. Som regel har du en DOA tid på 5-7 dager (avhengig av leverandør). Oppdager du feil innad i denne perioden har du krav på å få varen kreditert eller få en ny vare. Venter du til dag nr 8 så har du ikke lengre krav på ny vare, men det blir behandlet som en vanlig garantisak. Du har rett i at dette ikke er noe som er påkrevd etter forbrukerkjøpsloven, men det er en garantiordning de fleste produsenter selv gir.

 

Men som sagt, i dette tilfellet er det ikke snakk om en DOA sak, men heller en transportskade.

Lenke til kommentar

Jeg tok kontakt via chat da de svarer raskt, og ble bedt om å sende inn bilder som svar på en epost han sendte meg. Jeg har bare et saksnummer foreløpig. Jeg har brukt begrepet DOA her for enkelhets skyld. Til komplett sa jeg at TVn er ødelagt, og de har jo timestamps fra varen ble utlevert, til jeg meldte skade samme ettermiddag.

Burde jeg åpne en retur? Eller skal jeg vente til jeg får en tilbakemelding fra erstattnings-avdelingen på mandag?

Endret av Vargan
Lenke til kommentar

Jo, det gjør det. Som regel har du en DOA tid på 5-7 dager (avhengig av leverandør). Oppdager du feil innad i denne perioden har du krav på å få varen kreditert eller få en ny vare. Venter du til dag nr 8 så har du ikke lengre krav på ny vare, men det blir behandlet som en vanlig garantisak. Du har rett i at dette ikke er noe som er påkrevd etter forbrukerkjøpsloven, men det er en garantiordning de fleste produsenter selv gir.

 

Da foreslår jeg en link til denne "bestemmelsen". Som kjent er garanti en frivillig ordning, og det er slett ikke alle leverandører som tilbyr garantier...

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har kjøpt en demobrukt Samsung 48" TV hos Komplett.no. Varen var nedsatt 25%, fra 8000,- til 6000,-, og skal ha vært returnert på angrefirst. Varen ble utlevert til meg i ettermiddag. Esken ser sliten ut. TVn ser slik ut: attachicon.gifdoatv48.JPG

 

Jeg tar øyeblikkelig kontakt med Komplett.no kundeservice. Erstatningsavdelingen har dratt for dagen, men skal se på saken over helgen. Han jeg snakker med tror at TVn' mest sannsynelig blir kreditert, og at de ikke engang vil ha den tilbake. Videre forteller han at de ikke har noen ny TV å sende ut, da de ikke har fler demo-TV av samme vare på lager.

 

Jeg vet ikke hva dommen fra Komplett blir, men jeg tenkte å være forberedt.

 

Jeg mener å huske at en demobrukt vare gir kjøper nøyaktig samme rettigheter som en ubrukt vare. Når en vare er DOA, trodde jeg kjøper automatisk fikk tilbud om et nytt produkt. En kreditering i praksis vil bety at kjøpet blir hevet, og at jeg får pengene mine tilbake...

 

Og at jeg må starte TV-jakten på nytt... :closedeyes:

Jeg hadde eksakt samme problemstilling med Komplett for tre uker siden. Det gikk slik:

 

Jeg kjøpte demobrukt hovedkort fra komplett veldig billig.

 

Det var DOA da jeg fikk det.

 

Tok kontakt med Komplett og sa at jeg ønsket nytt av nøyaktig samme modell fordi jeg allerede hadde kjøpt vannblokker som kun passer dette kortet og dyrere modeller.

 

Kundebehandleren sa at jeg ville få en ny demovare og at viss ikke dette var på lager ville jeg få pengene igjen. Deretter ble jeg oppfordret til å kjøpe et nytt kort og betale mellomlegget selv.

Behandleren avsluttet med å si at det ikke var hans avgjørelse, men at dette var vanlig praksis.

 

Jeg sendte kortet inn og forklarte nøye i teksten at jeg ikke var ute etter penger, men ville ha samme type kort, reparert eller nytt. Jeg poengterte også at jeg hadde registrert at det var 60+ på lager av gjeldende kort.

 

Etter tre dager var nytt kort på vei i posten :) :) :) Hurra for Komplett.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jo, det gjør det. Som regel har du en DOA tid på 5-7 dager (avhengig av leverandør). Oppdager du feil innad i denne perioden har du krav på å få varen kreditert eller få en ny vare. Venter du til dag nr 8 så har du ikke lengre krav på ny vare, men det blir behandlet som en vanlig garantisak. Du har rett i at dette ikke er noe som er påkrevd etter forbrukerkjøpsloven, men det er en garantiordning de fleste produsenter selv gir.

 

Da foreslår jeg en link til denne "bestemmelsen". Som kjent er garanti en frivillig ordning, og det er slett ikke alle leverandører som tilbyr garantier...

 

DOA er en "service" som leverandøren tilbyr på lik linje med garanti (men ikke det samme som garanti). Det er ikke påbudt i norsk lov.

Lenke til kommentar

DOA er en "service" som leverandøren tilbyr på lik linje med garanti (men ikke det samme som garanti). Det er ikke påbudt i norsk lov.

 

 

Jeg fullstendig klar over forskjellen mellom DOA, garanti og reklamasjonsrett. Poenget var at slett ikke alle leverandører praktiserer DOA, da dette er 100 % frivillig. CDON har for eksempel et noe frynsete rykte i så måte...

Lenke til kommentar

Jeg sendte kortet inn og forklarte nøye i teksten at jeg ikke var ute etter penger, men ville ha samme type kort, reparert eller nytt. Jeg poengterte også at jeg hadde registrert at det var 60+ på lager av gjeldende kort.

 

Dette var nyttig. Jeg er heller ikke ute etter penger, og fant en TV som passet meg både i størrelse og prisklasse. Jeg kan poengtere at de har 20+ av gjeldende TV på lager.

Lenke til kommentar

 

Jeg sendte kortet inn og forklarte nøye i teksten at jeg ikke var ute etter penger, men ville ha samme type kort, reparert eller nytt. Jeg poengterte også at jeg hadde registrert at det var 60+ på lager av gjeldende kort.

 

Dette var nyttig. Jeg er heller ikke ute etter penger, og fant en TV som passet meg både i størrelse og prisklasse. Jeg kan poengtere at de har 20+ av gjeldende TV på lager.

 

 

Du får si du har lagt opp en kontakt som passer TV-en akkurat :)

 

Neida... tror du faktisk har krav på omlevering så lenge de har produktet på lager.

Lenke til kommentar

Det tok ganske mye venting og fire-fem kontakter med kundesupport via mail, chat og telefon før jeg fikk ordnet dette.

Grunnen til at de vil kreditere har med varekoder i intern-systemet til Komplett + at de kan tilby meg en høyere pris på tilbud på erstattningsvare. 7000,- for en ny TV. Er jeg ikke heldig som for lov til å betale mer? Jeg sa "det kan jeg ikke godta". De spurte ikke en gang til og ga meg samme pris som demo-TVn, 6000,-.

Noen som har spesifik paragraf i loven for en sak som dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...