Gå til innhold

Denne eksklusive superbilen vedlikeholdes med en 20 år gammel PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ECU/sprutet jeg bruker i banebilen (Haltech E8) fungerer kun på COM og programvaren kjører på XP... så jeg har også en dedikert gammel Dell laptop kun for å mappe/justere bilen ;) egentlig ganske greit, for da brukes ikke maskinen til noe annet og fungerer hver gang den skal brukes :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Denne eksklusive superbilen vedlikeholdes med en 20 år gammel PC

 

Ja, ja... "hacke"-sikkerheten må i tilfelle være upåklagelig. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Misliker slik dongle basert sikkerhet. Bare problemer med overgang mellom datasystemer. For gammel LPT basert dongle må en fremdles ofte forholde seg til WinXP 32bit. Det er jo den dyre apparaturen en skal kontrollere (i dette tilfellet en bil), hva skal en med programmet ellers.

Lenke til kommentar

McLaren er ikke akkurat verdensmestre på elektronikk, selv i dag.

 

 

ECU/sprutet jeg bruker i banebilen (Haltech E8) fungerer kun på COM og programvaren kjører på XP... så jeg har også en dedikert gammel Dell laptop kun for å mappe/justere bilen ;) egentlig ganske greit, for da brukes ikke maskinen til noe annet og fungerer hver gang den skal brukes :)

 

Prøv deg gjerne med Microsoft Virtual PC (opp til Windows 7), VirtualBox (utvikles fortsatt) eller annen virtualiseringsprogramvare og et USB til serieportadapter, så slipper du å være avhengig av en 10-15 år gammel røys.

Lenke til kommentar

McLaren har vel neppe giddet å bruke så mye ressurser på dette til nå. Tipper eierene må belage seg på enda høyere servicekostnader fremover.

 

ehm...... og ifølge McLaren jobbes det med å få på plass nyere grensesnitt som er kompatible med dagens bærbare PC-er.

detter er tekst fra artikkelen.

Da kommer det vel an på din og McLaren sin definisjon av mye ressurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ECU/sprutet jeg bruker i banebilen (Haltech E8) fungerer kun på COM og programvaren kjører på XP... så jeg har også en dedikert gammel Dell laptop kun for å mappe/justere bilen ;) egentlig ganske greit, for da brukes ikke maskinen til noe annet og fungerer hver gang den skal brukes :)

 

Stemmer dette. Har også en Gammel D630 Dell. Med com port til netopp dette. har dog ikke satt opp MSII min enda. men fugerer fint også på Cisco switcher..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

haha morsomt. har sett min skjerv gamle pcer på bedrifter i norge, sånne som kun kjører en prosess hele dagen, og har stått påslått siden dagen de ble installert. morro. ikke fullt så morro å se folk som jobber på maskinen hele dagen, sitte der med gamle crt skjermer...

 

Haha, sant det der. Flere av leverandørene der jeg jobber (nettbutikk) bruker eldgamle systemer. De aller fleste av dem er oppegående nå, der vi kan speile deres lager for å alltid vite hva de har inne osv.

 

99% av dem sender endelig ordrebekreftelse som PDF og faktura som PDF (noe mer "avansert" finnes fortsatt ikke i bransjen jeg jobber i). Men så har du et par unntak:

1) Den ene sender ordrebekreftelser som screenshot av det som ser ut som et 20 år gammelt system. Tekst/kommando-baserte greier, antagelig noe egenutvikla.

2) En annen mye mindre nasjonal leverandør sender scanning av håndskrevne ordrebekreftelser(!)

3) En tredje står for alle ledd utenom sluttkundesalget. Altså produksjon, distribusjon rundt i verden og nasjonalt i alle verdens land. Selv om de står for alt selv, så kan de aldri svare på når ting kan leveres. Norsk avdeling svarer: "Nei, vi venter på en container fra fabrikken i Kina, men vi vet ikke hva som er i den. Det får vi aldri vite, da vi ikke har systemer for dette".

 

Både nr 1) og 3) er store, internasjonale selskaper som driver i flere bransjer. Jeg tror 1) driver på samme måte som 3, med alle ledd utenom sluttkunde.

 

Jeg skjønner det jo litt, særlig for de to store selskapene, som antagelig bruker samme datasystem over hele verden. Det er jo en massiv prosess å oppdatere alt for alle på en gang.

 

Litt off-topic, følte bare for å lufte frustrasjonen man noen ganger opplever.

Lenke til kommentar

 

McLaren har vel neppe giddet å bruke så mye ressurser på dette til nå. Tipper eierene må belage seg på enda høyere servicekostnader fremover.

ehm...... og ifølge McLaren jobbes det med å få på plass nyere grensesnitt som er kompatible med dagens bærbare PC-er.

detter er tekst fra artikkelen.

Da kommer det vel an på din og McLaren sin definisjon av mye ressurser.

Vel, det er først nå i det siste de har startet å utvikle en ny løsning.
Lenke til kommentar

 

McLaren har vel neppe giddet å bruke så mye ressurser på dette til nå. Tipper eierene må belage seg på enda høyere servicekostnader fremover.

Hvis du eier en McLarren F1 så tror jeg ikke en litt større service-kostnad plager deg :p

Tror de fleste har fått med seg at McLarrren F1 er en dyr bil, ja.
Lenke til kommentar

"Hva er problemet med DRM" spør folk. Dette er problemet med DRM. Om 20 år når dagens biler er veteraner er man screwed om man må koble seg til bilens hjerne, og det må man jo - f.eks om man har mistet en nøkkel.

 

Bytte ut motorstyringen da vett. Problem løst, også får man sikkert noen forbedringer på kjøpet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...