Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man lov og filme på offentlig sted?


Colamann

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen kan gi meg en vurdering av en hendelse.

 

Introduksjon før hendelsen:

 

En mann leide ut en leilighet til en dame. Hun hadde en kjæreste som også bodde der, men som ikke stod i leiekontrakten. Det ble omsider slutt mellom de, og hun flyttet ut. Etter som jeg forstår så har denne kjæresten gjort innbrudd i leiligheten senere ved å knuse ruter etc. to ganger. Han har fortsatt sine saker inne i leiligheten som han har blitt oppfordret til å hente mange ganger, men ikke har møtt opp til avtalt tidspunkt. Politiet og advokat har vært innblandet. 

 

Ny avtale ble satt opp og eks kjæresten møter opp med en kamerat som begynner å lage ubehag. Med ubehag mener jeg utskjellig og kasting av sigarett sneip på mannen som eier. Eieren ber sin egen kjæreste om å filme det som skjer på sin mobiltelefon. Det hele ender med at de ringer til politiet fordi de ikke ønsker å bli filmet. Politiet møter opp og tar fra henne mobiltelefonen, sier at de ikke har lov å filme, ser på filmen, og sletter den.

 

Spørsmålet mitt, eller spørsmålene mine blir:

 

Var politiet i sin fulle rett til å gjøre det de gjorde?

 

Har man ikke lov å filme offentlig så lenge andre personer kommer med på filmen?

Hvis nei, gjelder det samme på din egen private eiendom?

Endret av Colamann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi tar det siste først.

 

Utgangspunktet er at filming og fotografering på offentlig sted ikke er regulert, og altså er lovlig. Dette gjelder uavhengig av hva du filmer. Publisering av bilder og video der folk kan gjenkjennes er det andre regler for (som du finner i åndsverkloven §45c), men siden du ikke spør om det lar vi det ligge.

 

Når det er sagt er det ikke noe krav om fotografering konkret skal være forbudt i lov for at det kan være straffbart å filme. Om du f.eks. dytter kameraet ditt under skjørtet til en kvinne er ikke det lovlig, selv om det i utgangspunktet er lovlig å filme.

 

Men hovedregelen er altså at man har lov til å filme, også folk som ikke har gitt samtykke, også om folk ber deg slutte å filme.

 

Så kommer vi til politiet. DU gir lite informasjon, og derfor er det vanskelig å gi et godt svar.

 

I utgangspunktet skal ikke politiet gripe inn mot lovlig aktivitet. Og generelt sett vil jeg si at svare på spørsmålet ditt er nei, det har de generelt sett ikke.

 

Men jeg må ta et forbehold. Politiloven §7:

 

Politiet kan gripe inn
1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
3 for å avverge eller stanse lovbrudd.
Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.
(Siterer relevant del)
 
Her kan punkt 1 være relevant. Dersom filmingen forstyrrer offentlig ro og orden, eller man kan frykte at den vil det, vil politiet kunne pålegge at noen ikke skal filme.
 
Så. Generelt sett nei, det kan de ikke. Om omstendighetene er rette, jo, da kan de.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar!

 

 

Men hovedregelen er altså at man har lov til å filme, også folk som ikke har gitt samtykke, også om folk ber deg slutte å filme.

 

Det var egentlig dette jeg var ute etter.

 

 

Skjedde filmingen på eiendommen til "eier"? Da skjer det på eget privat område, ikke offentlig.

Det bør like vel være lovlig.

Jeg finner det veldig rart at politiet bare går inn og sletter videoen, hva var begrunnelsen for det?

 

Selve filmingen ble gjort fra en offentlig gate. Politiet gav ingen begrunnelse, de sa bare at videoen måtte slettes. Selv ville jeg protestert og bedt om en begrunnelse, men det skjedde altså ikke her. En av politimennene fikk høre hva som hadde hendt, så gikk han bort til bilen og kom tilbake og sa at de ikke hadde lov å filme de andre personene og at videoen måtte slettes.

 

 

Men jeg må ta et forbehold. Politiloven §7:

 

Politiet kan gripe inn
1 for å stanse forstyrrelser av den offentlige ro og orden eller når omstendighetene gir grunn til frykt for slike forstyrrelser
2 for å ivareta enkeltpersoners eller allmennhetens sikkerhet
3 for å avverge eller stanse lovbrudd.
Politiet kan i slike tilfeller blant annet regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert.
(Siterer relevant del)
 
Her kan punkt 1 være relevant. Dersom filmingen forstyrrer offentlig ro og orden, eller man kan frykte at den vil det, vil politiet kunne pålegge at noen ikke skal filme.
 
Så. Generelt sett nei, det kan de ikke. Om omstendighetene er rette, jo, da kan de.

 

 

Jeg kan forstå at politiet må kunne gripe inn hvis det er en situasjon som forstyrrer ro og orden, men jeg synes selv at det er mye rom for misbruk av politimakt hvis de selv kan føle seg fri til å tolke hva "forstyrrelser" er og håndtere det på hvilken måte de vil. 

 

 

Ta dette eksempelet: En turist går rundt i byen og filmer, så stopper han for å filme en statue. En annen mann sitter å spiser ved siden av statuen og blir veldig sint og begynner å skape uro. Han forlanger at han skal slutte å filme og at han sletter det han allerede har filmet. Det skjer ikke, og den sinte mannen tilkaller politiet.

 

Hva har politiet rett til å gjøre her?

Kan de tvinge turisten til å gå bort fra stedet, slutte å filme, slette videoen?

Selv om det i utgangspunktet er den sinte mannen som skaper uro uten at turisten har begått noe som helst lovbrudd.

Lenke til kommentar

Selve filmingen ble gjort fra en offentlig gate. Politiet gav ingen begrunnelse, de sa bare at videoen måtte slettes. Selv ville jeg protestert og bedt om en begrunnelse, men det skjedde altså ikke her. En av politimennene fikk høre hva som hadde hendt, så gikk han bort til bilen og kom tilbake og sa at de ikke hadde lov å filme de andre personene og at videoen måtte slettes.

 

I situasjonen du beskriver her mener jeg pålegget er rettstridig. Om vi ser bort fra at filmingen er lovlig, og politiet vanligvis ikke kan gi pålegg om å destruere privat eiendom sånn helt uten videre, er opptaket mulig bevis for den andre partens adferd. Politiet burde aldri gitt et pålegg om å slette videoen.

 

Politiet burde heller ikke påstå at det ikke er lov å filme de andre personene. Det er nemlig løgn. I beste fall er det en grov misforståelse.

 

Jeg kan forstå at politiet må kunne gripe inn hvis det er en situasjon som forstyrrer ro og orden, men jeg synes selv at det er mye rom for misbruk av politimakt hvis de selv kan føle seg fri til å tolke hva "forstyrrelser" er og håndtere det på hvilken måte de vil.

 

Politiet er gitt betydelig myndighet til å håndheve lov, ro og orden. Du kan jo tenke deg en lørdagskveld i Oslo sentrum uten denne myndigheten.

 

Ta dette eksempelet: En turist går rundt i byen og filmer, så stopper han for å filme en statue. En annen mann sitter å spiser ved siden av statuen og blir veldig sint og begynner å skape uro. Han forlanger at han skal slutte å filme og at han sletter det han allerede har filmet. Det skjer ikke, og den sinte mannen tilkaller politiet.

 

Hva har politiet rett til å gjøre her?

Kan de tvinge turisten til å gå bort fra stedet, slutte å filme, slette videoen?

Selv om det i utgangspunktet er den sinte mannen som skaper uro uten at turisten har begått noe som helst lovbrudd.

 

Siden filmingen har skapt en ordensforstyrrelse har de nok lovlig hjemmel til å bortvise fotografen, men da er det nærliggende at de bortviser turisten også. De kan megle mellom de to, og foreslå at den ene sletter filmen, men de kan ikke pålegge det. De kan nok også pålegge dere å ikke ha videre kontakt (og ofte er jo målet oppnådd om to som har krangler ikke lenger kommer i kontakt med hverandre).

 

Jeg tror i de fleste tilfeller at politiet vil løse denne situasjonen med å bortvise den hissige parten i konflikten. Hvordan politiet angriper en slik problemstilling avhenger mye av hva de møter når de kommer til stedet. Om de møter en sinna part, og en rolig og fornuftig part, ender det som oftest best for den rolige parten. Så det lønner seg å ikke hisse seg opp. Det gjør det forsåvidt uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...