Gå til innhold

Om mangel på kilder og når kilder ikke er enige.


Gunfreak

Anbefalte innlegg

Så nå driver jeg og fordyper meg i tretti års krigene. Dette er meget frustrerende saker.

 

Bortsett fra noen korte blekker fra Osprey er det veldig veldig lite om krigen på Engelsk. 

Kan du ikke Tysk, Fransk, Svensk, Italiensk er du ute og ror. 

 

Det finnes bare to bøker som dekker det militære på engelsk begge fra forfatteren Guthrie. Første boka dekker starten til svenskenes tap ved Nordlingen og den andre slutten. 

Bøkene er velskrevet og som sagt de eneste som dekker det militære i noe detalj på engelsk. 

 

MEN i følge flere er boka full av feil, noen av biografiene i boka er vist nesten fantasi, og slaget ved Breitenfeld har vist over 100 "fakta feil" En så stor at det forandrer hvordan slaget egentlig ble utkjempet . 

 

Problemet er så klart hvordan skal man sjekke dette. Greit nok en av kildene er på svensk, men det er ikke snakk om en bok, men 8 bøker og om du finner de snakker vi 3000kr før frakt. 

 

Andre kilder er så klart på tysk.... Så du må ta ordet til andre på at boka er full av feil. Noen feil er greie nok, Men når det da er snakk om feil som er ganske store blir jo lesinga litt bitter... Boka er flott den skrevet bra, masse fargerike karakter og god beskrivelse av kampanjer og kamper. MEN du sitter jo da hele tiden og tenker, hvor mye vranglære driver jeg egentlig og leser nå?

 

Feks. I følge de som har lest de svenske bøkene er det "grønne" regimentet i svensk tjeneste tysk, Men i følge Guthrie er de skotske. Så hver gang det grønne regimentet blir vent, tenker man da selvfølgelig på at dette mest sannsynlig er feil.

 

Men man er stukk, Jeg kan ikke tysk, Fransk og de som står på svensk er ikke og få tak i uten å ta opp et lite lån. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Du kan skrive: Den personen mente det og den andre mente noe annet, fra hva som er tilgjengelig av historisk materiale. Du kan også trekke logiske slutninger utfra de kildene som mangler.

Osprey er forøvrig et dårlig kildemateriale. Du finner sikkert en bok som heter "The Thirty Year War" på biblioteket.

Endret av AlvV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...