Gå til innhold

[Løst] Hovedkort, Ram og CPU til ca 5000 kr. (oculus Rift)


Anbefalte innlegg

Hei. Skal gjøre en oppgradering av min pc. Skal beholde toweret, hardisker og skjermkort.

I hovedsak oppgraderer jeg for å kunne bruke Oculus Rift, som jeg har bestilt og kommer i Juli.

 

Pr nå kommer jeg ikke til å oppgradere skjermkort, da jeg har ett GTX 780TI, som jeg håper

i alle fall kan fungere nogenlunde i starten (kjenner til minimumskravet GTX 970 til Oculus).

 

Jeg har dessverre falt svært av lasset når det gjelder hardware, så her trenger jeg hjelp.

 

Jeg håper og tror 5000 kr skal ta meg langt på veien på akkurat disse tre komponentene.

Men hva skal jeg velge?

 

Takker for tips til ett oppsett av: Hovedkort, Ram og CPU :)

 

 

(Sitter på en annen pc nå, som om noen lurer på hvordan deler jeg har nå, husker jeg ikke det helt i hodet. Men pc'n er 5-6 år gammel, så ingen fare med at forslagene vil være dårligere enn hva jeg i dag har. Det halvgode skjermkortet har jeg bare pga at jeg fikk det :)   )

Endret av GrinderX9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.komplett.no/product/783615/datautstyr/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-intel-core-i5-6600k

 

Er nok det beste/rimeligste du kan få for rundt 5k ;)

Dessuten støtter hovedkortet SLI/CFX, men kjøleren kan til fordel byttes med Cooler Master Evo 212 (for samme pris) dersom du skal overklokke.

Endret av 93MiChr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei :) , linka du litt feil? Siden jeg kommer til på komplett er tom?

 

Trodde ikke det, men kan være at HW.no kutta noe på linken min. 

 

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1693854&su=A0251212-4501-4D90-82C5-794F3379382E

 

 

 

Edit. Det skjer noe rart. Linkene virker ikke første gang, men trykker jeg på linken igjen når ny fane er åpen og trykker enter så virker linkene. :s 

 

 

 

evt bilde av delene: 

http://bildr.no/view/emdlVWtL 

Endret av lazyjacket
Lenke til kommentar

Tusen takk til dere for at dere tok dere tid til å svare :)

 

Så alternativ 1 og 2 er ganske like. Men i alternativ 2 får jeg 16 gig ram i steden for 8 og en bedre kjøler for 300 kr mer.

 

Jeg tenker nok, at jeg ønsker 16 gig ram. Ønsker også å si at 5000 kr ikke er noen låst grense, men mer hva jeg føler meg konfertabel med å betale akkurat nå...

Så hva må jeg kaste på for å få en bedre prosessor, helst I7? Og hvor mye bedre er I7 enn 5, er det egentlig noen vits?

 

Sitter forresten på min stasjonære pc nå. Så her dagens deler, slik til sammenligning ;)

 

AMD Phenom II X4, 965 Processor 3,40 GHz

4,00 GB Ram.

 

Så hvor mye ytelsesøkning vil jeg se for 5000 kr? (ev. mer).

Lenke til kommentar

Pr nå kommer jeg ikke til å oppgradere skjermkort, da jeg har ett GTX 780TI, som jeg håper

i alle fall kan fungere nogenlunde i starten (kjenner til minimumskravet GTX 970 til Oculus).

 

GeForce GTX 780ti yter heldigvis det samme som GeForce GTX 970, så det blir ikke noe problem.

 

Selv på en "gammel" pc jeg har liggende (med X58 hovedkort + Xeon X5670 CPU + 24gb DDR3 ram)

så blir 780ti skjermkortet godkjent til VR-bruk:

 

Im4wRDc.png

 

CPZ52aF.png

 

 

En ny pc med samme skjermkort, vil mest sannsynlig fungere enda bedre :p

Endret av Nvidia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...