Gå til innhold

Blizzard har uttalt seg om steningen av spillerstyrte «vanilla»-servere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I bunn og grunn enig, men over tid har denne strategien ført til at spillet kun har interessant innhold i en vesentlig kortere periode enn det var i vanilla og TBC.

 

En som spilte kun noen timer i uken som meg i TBC hadde innhold som holdt meg gående ut hele utvidelsen som var TBC. Slik er det ikke med WoD. Man går lei etter to uker da man har sett alt det kan tilby.

 

Legg til lfg/lfr system også og mange andre små elementer.

Endret av Tønne
Lenke til kommentar

Kronos har vanvittig pågang i disse tider. De har to servere og begge har kø på over 2000+.

 

Håper selv blizzard selv vil ta seg av dette med tiden, men skjønner de har fokus på Legion. Har då mistet troen på ST det vil redde wow fra slik det er dessverre.

Lenke til kommentar

 

snipp

 

Her viser du mangel på kritisk sans, eller rett og slett mangel på forståelse om emnet du tar opp. Det virker for meg som om du har lest svaret Blizzard har kommet med, og regelrett akseptert dem. Om det var et spørsmål om åndverksloven mht. andre tredjeparter, kunne Blizzard enkelt ordnet dette ved å lisensere ut sitt varemerke til spesifikt Nostalrius, Enklere enn det er det ikke. Så nei, begrunnelsen er ikke bare illegitimt, det er et falskt påskudd.

 

Lisensering av spillet løser også det andre problemet Blizzard fremfører; det at det krever ressurser å ha åpen Vanilla-server. En unnskyldning som allerede er vanskelig å ta seriøst, uten å falle av stolen i latter: å drifte en slik server har altså vært problemfritt for en gjeng med selvstendige mennesker, men "krever for store ressurser" fra et av verdens største spillselskap.

Svaret Blizzard kommer med er helt i tråd med hvordan åndsverksloven i USA fungerer, de må være aggressive ellers så står de i fare for å miste rettighetene til sin egen IP (Intellectual Property) noe som selvsagt er helt uaktuelt for et selskap som Blizzard. Du nevner lisensiering men vet du hva som skal til for at dette skal fungere? Har ikke satt meg inn i regler rundt IP og lisensiering men har ingen tro på at du heller har gjort det eller at det er så enkelt som du skal ha det til.

Og har det egentlig vært problemfritt å drifte serverne? Har de hatt en oppetid uten bugs og andre ting som hindrer flyt i spillet?

Når du spiller på en pirat-server så forventer du neppe at alt fungerer som det skal i motsetning til om Blizzard skal klistre logoen sin på driftsiden. Da skal det fryktelig lite til før folk blir sinte når en bug eller midlertidig stans i drift oppstår og Blizzard må faktisk sette til side en god del ressurser for å sikre at kvaliteten er noe de kan stå bak og representere.

Håper selvsagt at Blizzard vil komme til en løsning som fungerer for alle de som vil ha Vanilla men du snakker veldig mye om ting du ikke har, så vidt jeg vet, noe som helst grunnlag for å ha en slik bombastisk mening om.

 

De hadde ikke hatt noe i mot å la serveren fortsette å gå hvis det ikke representerte en betydelig økonomisk risiko.

 

Igjen, feil. Disse Vanilla-serverne har ikke gjort annet enn å tilføre økonomiske gevinster til Blizzard, og det med ulønnet arbeid fra Nostalrius. Om noe, er de eventuelle økonomiske tapene (ikke bare risiko) et resultat av Blizzards bestemmelse om å stenge serverne. 

 

Feil? Egentlig ikke, i USA så MÅ de forfølge og opprettholde sin IP ellers så mister de rettighetene til den. Ganske enkelt.

Har du noe kildegrunnlag og tall å vise til påstanden din om at de har tilført økonomisk gevinst til Blizzard? Ikke påstander altså men fakta som har grunnlag i reelle tall fra virkeligheten.

 

 

Det at vi diskuterer på dette nivået viser egentlig hvor forvridd og forkastelig debattklimaet har blitt. I stedet for å diskutere om hvorvidt en gruppe som Nostalrius burde ha fått noe form for kompensasjon eller betaling fra Blizzard for all det bidraget de har gjort for å holde en stor andel av brukerbasen i live, sitter man altså her og vurderer om hvorvidt Nostalrius skal få lov til å fortsette den samme jobben helt gratis. 

 

Hvilket nivå er det du egentlig referer til her? Din totale mangel på evne til å se saken fra flere sider og din arrogante nedlatende debatt-teknikk hvor du kommer med påstander uten å vise til kilder eller tall med rot i virkeligheten?

Argumentet om at Nostalrius skal belønnes for å drive en pirat-server sier seg selv at faller på sin egen urimlighet. Ingen selskaper kan belønne pirat-virksomhet og du kommer ingen vei utenom at dette er nettopp det. Og denne brukerbasen du snakker om, spiller de på Blizzard sine servere og holder liv i de?

Beklager, men uansett hvordan du vinkler dette så har du ingen argumenter som holder vann enn så lenge.

Blizzard må være 100% sikker på at de kan stå bak hva enn deres logo klistres på, slik som det er pr idag så har de ikke den muligheten.

 

Håper selvsagt at de jobber med en løsning som gir spillerne mulighet til å kunne spille vanilje-WoW og som samtidig gjør at Blizzard kan føle seg trygge på de kan stille seg bak produktet, men samtidig så er det ikke så vanskelig å se at fra Blizzards ståsted så er det en jungel av lover og regler pluss ressurs-allokering de må ta hensyn til, deal with it.

Lenke til kommentar

 

Svaret Blizzard kommer med er helt i tråd med hvordan åndsverksloven i USA fungerer, de må være aggressive ellers så står de i fare for å miste rettighetene til sin egen IP (Intellectual Property) noe som selvsagt er helt uaktuelt for et selskap som Blizzard. Du nevner lisensiering men vet du hva som skal til for at dette skal fungere? Har ikke satt meg inn i regler rundt IP og lisensiering men har ingen tro på at du heller har gjort det eller at det er så enkelt som du skal ha det til.

 

 

Det ER så enkelt som jeg får det til å virke. Du har et produkt du har rettighetene på. Om noen andre ønsker å drive på det samme, men du ikke ønsker å miste rettighetene til selve produktet samtidig som du ønsker at de skal drive med det (etter avtale med denne parten), lisenserer du det ut. Det er hele poenget med å gjøre dette.

 

Slutt å bortforklar og rettferdigjør Blizzards handlinger. 

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette på lik linje med hackere.

Om du har en flink hacker så kan det være mer nyttig å ansette denne personen enn å kaste han i fengsel/gi han bot.

 

Det burde de ha gjort med de som hostet serveren også. De hadde satt opp et godt rammeverk rundt serveren sin med support og hele pakka.

Det skal ikke så mye til som blizzard skal ha det til.

Virker heller som om at når blizzard ikke får viljen sin så skal de sitte i et hjørne å sutre helt til de får det som de vil.

Lenke til kommentar

 

 

snipp

 

Her viser du mangel på kritisk sans, eller rett og slett mangel på forståelse om emnet du tar opp. Det virker for meg som om du har lest svaret Blizzard har kommet med, og regelrett akseptert dem. Om det var et spørsmål om åndverksloven mht. andre tredjeparter, kunne Blizzard enkelt ordnet dette ved å lisensere ut sitt varemerke til spesifikt Nostalrius, Enklere enn det er det ikke. Så nei, begrunnelsen er ikke bare illegitimt, det er et falskt påskudd.

 

Lisensering av spillet løser også det andre problemet Blizzard fremfører; det at det krever ressurser å ha åpen Vanilla-server. En unnskyldning som allerede er vanskelig å ta seriøst, uten å falle av stolen i latter: å drifte en slik server har altså vært problemfritt for en gjeng med selvstendige mennesker, men "krever for store ressurser" fra et av verdens største spillselskap.

Svaret Blizzard kommer med er helt i tråd med hvordan åndsverksloven i USA fungerer, de må være aggressive ellers så står de i fare for å miste rettighetene til sin egen IP (Intellectual Property) noe som selvsagt er helt uaktuelt for et selskap som Blizzard. Du nevner lisensiering men vet du hva som skal til for at dette skal fungere? Har ikke satt meg inn i regler rundt IP og lisensiering men har ingen tro på at du heller har gjort det eller at det er så enkelt som du skal ha det til.

Og har det egentlig vært problemfritt å drifte serverne? Har de hatt en oppetid uten bugs og andre ting som hindrer flyt i spillet?

Når du spiller på en pirat-server så forventer du neppe at alt fungerer som det skal i motsetning til om Blizzard skal klistre logoen sin på driftsiden. Da skal det fryktelig lite til før folk blir sinte når en bug eller midlertidig stans i drift oppstår og Blizzard må faktisk sette til side en god del ressurser for å sikre at kvaliteten er noe de kan stå bak og representere.

Håper selvsagt at Blizzard vil komme til en løsning som fungerer for alle de som vil ha Vanilla men du snakker veldig mye om ting du ikke har, så vidt jeg vet, noe som helst grunnlag for å ha en slik bombastisk mening om.

 

De hadde ikke hatt noe i mot å la serveren fortsette å gå hvis det ikke representerte en betydelig økonomisk risiko.

Igjen, feil. Disse Vanilla-serverne har ikke gjort annet enn å tilføre økonomiske gevinster til Blizzard, og det med ulønnet arbeid fra Nostalrius. Om noe, er de eventuelle økonomiske tapene (ikke bare risiko) et resultat av Blizzards bestemmelse om å stenge serverne.

 

Feil? Egentlig ikke, i USA så MÅ de forfølge og opprettholde sin IP ellers så mister de rettighetene til den. Ganske enkelt.

Har du noe kildegrunnlag og tall å vise til påstanden din om at de har tilført økonomisk gevinst til Blizzard? Ikke påstander altså men fakta som har grunnlag i reelle tall fra virkeligheten.

 

 

Det at vi diskuterer på dette nivået viser egentlig hvor forvridd og forkastelig debattklimaet har blitt. I stedet for å diskutere om hvorvidt en gruppe som Nostalrius burde ha fått noe form for kompensasjon eller betaling fra Blizzard for all det bidraget de har gjort for å holde en stor andel av brukerbasen i live, sitter man altså her og vurderer om hvorvidt Nostalrius skal få lov til å fortsette den samme jobben helt gratis.

 

Hvilket nivå er det du egentlig referer til her? Din totale mangel på evne til å se saken fra flere sider og din arrogante nedlatende debatt-teknikk hvor du kommer med påstander uten å vise til kilder eller tall med rot i virkeligheten?

Argumentet om at Nostalrius skal belønnes for å drive en pirat-server sier seg selv at faller på sin egen urimlighet. Ingen selskaper kan belønne pirat-virksomhet og du kommer ingen vei utenom at dette er nettopp det. Og denne brukerbasen du snakker om, spiller de på Blizzard sine servere og holder liv i de?

Beklager, men uansett hvordan du vinkler dette så har du ingen argumenter som holder vann enn så lenge.

Blizzard må være 100% sikker på at de kan stå bak hva enn deres logo klistres på, slik som det er pr idag så har de ikke den muligheten.

 

Håper selvsagt at de jobber med en løsning som gir spillerne mulighet til å kunne spille vanilje-WoW og som samtidig gjør at Blizzard kan føle seg trygge på de kan stille seg bak produktet, men samtidig så er det ikke så vanskelig å se at fra Blizzards ståsted så er det en jungel av lover og regler pluss ressurs-allokering de må ta hensyn til, deal with it.

Hvem som helst kan hoste servere i en mengde MP-spill. Mener du utgiverne har mistet rettighetene i slike spill? Kan jeg lage team fortress 3 uten trøbbel? Burde ikke warcraft være mistet allerede? Før battle. Net kun vel alle hoste? AtW

Lenke til kommentar

Slaget er tapt, Blizzard sier rett ut at det er strengt forbudt å kjøre Vanilla servere, de vil aldri lage en vanilla server selv...Og eneste mulighet vil isåfall være å lage en server hvor du må spille alle nåværende expansions uten hjelpemidler som raskere levling, gruppefinner, raid finner, cross realm osv.

 

Skjønner ikke helt poenget med å ha mindre innhold

Lenke til kommentar

Hvem som helst kan hoste servere i en mengde MP-spill. Mener du utgiverne har mistet rettighetene i slike spill? Kan jeg lage team fortress 3 uten trøbbel? Burde ikke warcraft være mistet allerede? Før battle. Net kun vel alle hoste? AtW

 

Siden det er en markant forskjell på hvordan et MMO er bygd opp og fungerer i forhold til et vanlig multiplayer spill så er det ikke sammenlignbart forøvrig. Ikke bare den tekniske delen men også den juridiske uten at jeg skal bevege meg noe lenger inn på den delen.
Lenke til kommentar

 

Hvem som helst kan hoste servere i en mengde MP-spill. Mener du utgiverne har mistet rettighetene i slike spill? Kan jeg lage team fortress 3 uten trøbbel? Burde ikke warcraft være mistet allerede? Før battle. Net kun vel alle hoste? AtW

Siden det er en markant forskjell på hvordan et MMO er bygd opp og fungerer i forhold til et vanlig multiplayer spill så er det ikke sammenlignbart forøvrig. Ikke bare den tekniske delen men også den juridiske uten at jeg skal bevege meg noe lenger inn på den delen.

 

 

Du babler jo tydeligvis sprøyt, og snakker på en høyt om et emne du tydeligvis vet lite om. Det virker heller for meg som om du i stedet er ute etter å legitimere Blizzards handlinger her.

 

Fortell meg hvorfor Blizzard ikke kan lisensere ut rettighetene til Nostalrius, og på den måten gjøre et eventuelt problem med IP (som allerede er et tynt argument til å begynne med) uvesentlig? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...