Gå til innhold

Radeon 9800 Pro og VPU Recovery error


Bytex

Anbefalte innlegg

Sliter litt med ei feilmelding jeg aldri har fått før.

Av og til, når jeg bare gjør diverse ting som å surfe, filbehandling, så

henger pekeren seg plutselig, skjermen blacker ut (mister signalet) og kommer tilbake igjen etter noen få sekunder med meldinga

 

"ATI has recovered your VPU. This is caused by the hardware not being able to

get information from the drivers."

 

Jada, jeg har installert den Hotfix'n til CoD det var linka til. Det jo bare en beta av 3.10-drivern.

 

Så trykker jeg OK og alt er normalt igjen. Men jeg har lest her på forumet at spill kræsjer ut i desktop når dette skjer. Btw, jeg har IKKE call of duty. Dette kan skje når som helst, utenfor spill også.

Har sett at noen foreslår å slå av hele VPU recovery-varselet i display settings,

men jeg kan ikke se at det skulle hjelpe noe, da man bare fjerner feilsjekkinga.

Det fikser vel ikke problemet som forårsaker feilmeldinga.

 

Det står på ATI sine sider at VPU Recovery er en feature som kom i 3.8-drivern,

som lar GPU'n rette seg opp etter en software/hardware-error uten at maskinen kræsjer. Så å installe 3.7 fjerner nok feilmeldinga, men feilen vil jo komme uansett, bare kræsjer istedet. Eller hur?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sleit med akkurat samme problemet på Sapphire 9600Pro Fireblade edition kortet.

Aner ikke hva feilen er , men jeg bruker angreretten.

 

Hva slags PC har du ?

Kan det være noe med Hovedkortet eller no sånt?

Jeg har jo relativt gammel pc.

 

1.2GHz AMD

384 MB SDRAM

Hoverkort = aner ikke ! suger!!

235Watt PSU

Lenke til kommentar

Edit: Redigeres. Maskinen kræsja under 3.7 totalt.

 

Men kræsjinga skjer overhodet ikke sålenge Catalyst ikke er installert. Altså uten skjermdriver overhodet. Så det er et driverproblem.

Dette godtar jeg ikke av et kort som kosta over 4000,-

 

I den CoD hotfix drivern sto det noe om å sette diverse options i "system",

men de har allerede vært aktiv hele tida.

 

Dette skjedde heller aldri før jeg fikk det nye hovedkortet, Asus A7V8X-MX.

Før dette hadde jeg et A7N8X-X som ble blåst av et strømbrudd.

Kan det ha noe med at dette hovedkortet har innebygd grafikkort?

 

Finner ingen steder i BIOS å slå av det innebygde kortet, men det vises ingen steder i Windows heller. Er Radeon 9800 Pro som er det aktive skjermkortet her.

:grumpy: :gretten: :mad:

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg hadde også dette problemet i "Call of duty" med et Hercules 9700 pro

og 3.9 driverene.

 

Etter flere førsøk med forskjelige drivere, endte jeg opp med å: avinnstalere alt

som hadde med Ati og gjøre, samt slette alle tidligere foldere og endelig;

bruke "RegCleaner" fjerne alle reg nøkler som hadde Ati fortegn.

 

Jeg innstalerte så 3.9 driverene på nytt og etter dette har jeg ikke hatt noen problemer i det hele tatt, selv om jeg spilte det mest problematiske brettene i call of duty om igjen flere ganger for å prøve å reskape feilmeldingen.

Lenke til kommentar

Ser ikke ut som Uninstall-programmet fjerner alle rester av ATI-drivere nei...siden maskinen min kræsja totalt etter ei stund, når jeg hadde gått tilbake til 3.7-drivern, som ikke har denne VPU Recovery funksjonen overhodet.

Da kommer selvsagt ikke VPU'n seg over "kræsjet", og man må bare reboote.

 

Kan jo bli fristet til å prøve de sagnomsuste modifiserte Omega-driverne nå...

For nå som jeg ikke har en eneste ATI-driver installert, kræsjer heller ikke maskinen.

 

Edit: jeg fant ingen keys i regcleaner med ATI som fortegn. Fant 412 andre keys som var invalid likevel, fikk hvertfall sletta de :p:

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Vel, jeg prøvde å rense systemet fullstendig for ATI-drivere, ved først å uninstalle via Add/Remove Programs, så søke etter "ati" i Search og slette alle filer som var igjen. Så kjørte jeg regcleaner og tok vekk et par keys i registeret med ATI i seg.

 

SÅ installa jeg 3.9 igjen..gikk fint ei stund, så plutselig bare kræsja det, og maskinen reboota av seg selv. Dette skjedde 2 ganger på en halvtime.

Og kun mens jeg surfa rundt på internett. Når jeg tenker meg om kræsja den begge gangene ei lita stund etter at jeg fyrte opp MSN Messenger6.0.

Det rare er at den kræsjer/henger KUN når jeg har catalyst-drivere inne, uansett versjon. Jeg fant en greie i BIOS som hadde noe med "Shared video memory" å gjøre, satte den til 64MB (den sto på 16MB), og siden da har det ikke kræsja..enda. Veldig rare greier det her. Brukte dette skjermkortet i 3 uker før jeg bytta til et nyere hovedkort, aldri sett det problemet før.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

HVor finner dere denne hotfixen? Er den bare for CoD eller kan den også gjelde for andre spill også?

 

Har et problem med at NFSU kræsjer av og til. Spesielt før et løp når kameraet snurrer rundt bilene. (leste nemlig her at denne hotfixen gjelder når du spinner rundt objekter. Men det så ut som om hotfixen bare gjaldt Mac :!:

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar

Hjelper lite for min del. Har aldri hatt CoD, og jeg får denne VPU Recovery greia titt og ofte likevel. Kan slå av den feature i ATI control panel, men da får jeg et skjevt bilde med stygge farger i windows, og sier at "windows recovered from a serious error. Save your progress and reboot", når det kræsjer.

Masse grønt og brunt gugge over hele bildet.

Prøvde med 3.10beta (cod-fixen) men det hjalp ikke det heller.

Det går visst bra så lenge jeg gjør andre ting enn å surfe :shrug:

3dmark klarte seg helt bra, og andre spill jeg har prøvd har ikke vært noe problem.

Bare innimellom mens jeg er på nettet at det går i ball her.

Nå bruker jeg Omega-drivern,

men fikk likevel den feilen ei stund etter install.

 

Av og til kan jeg se på DVD'r, spille, jobbe i timevis uten å merke noe, og så plutselig er det bom stopp. Har sjekka at vifta på gfx-kortet går, og PSU'n er ny og på 400W.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...