Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgiver gir ikke sykepenger utover arbeidsgiverperioden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Min arbeidsgiver har sagt til Nav at de har utbetalt en sum på x til meg i sykepenger (16 dagene) utover arbeidsgiverperioden. Jeg får ikke kontakt med lønningsansvarlig, da det er dit jeg blir sendt av min sjef. Lønningsansvarlig har svart meg en gang at h*n skal sjekke det ut, det var for to uker siden. Jeg har sendt mail, ringt og sendt sms, men uten svar. 

 

De har med andre ord løyet til Nav om at de har utbetalt sykepenger utover arbeidsgiverperioden. Hva skal jeg gjøre nå?



Anonymous poster hash: 26831...e47
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk også at NAV har laang behandlingstid på ALT.

 

Det kan være et arbeidsgiveren din har sendt inn papirene litt sent til NAV. Da vil det bli en del ventetid før NAV betaler deg.

Skrevet

Det er ikke noe felt i skjemaet for inntektsopplysninger som sier noe om hva arbeidsgiver har utbetalt ut over arbeidsgiverperioden. Skjemaets felt 2.2 beskriver beløp utbetalt i arbeidsgiverperioden, og felt 2.5 sier hva beregningsgrunnlaget har vært. Feltene 2.6 og 2.7 gjelder betaling utover arbeidsgiverperioden, og dette er ikke beløpsfelt, dette angir bare tidsrom.

 

Er det mulig du har misforstått?

 

Hvis arbeidsgiver har gitt feil opplysninger skal du ta kontakt med NAV og oppgi at du ikke får sykepenger ut over arbeidsgiverperioden. NAV vil da utbetale sykepenger direkte til deg.

  • Liker 1
Skrevet

Jeg tviler på at dette har noe med behandlingstid å gjøre, det har gått flere måneder. 

I utgangspunktet nektet lønningsansvarlig i det hele tatt å gi meg sykepenger utover arbeidsgiver perioden, selv om jeg purret masse og aldri fikk svar. Jeg fikk Nav til å kontakte lønningsansvarlig, og det var slik Nav fikk vite at jeg skulle få x utbetalt i sykepenger, da det var det lønningsansvarlig/arbeidsgiver oppga til Nav at de har/skal utbetalt/utbetale.

 

Så jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre nå.



Anonymous poster hash: 26831...e47
Skrevet

Arbeidsgiver har kun plikt til å gi deg lønn i arbeidsgiverperioden. Men de har også plikt til å sende inntektsopplysninger til nav. I dette tilfellet ser det ut til at det ikke har blitt gjort.

Skrevet

Jo, de har sendt inntektsopplysninger til Nav + oppgitt til Nav at de har betalt meg sum x i de 16 dagene av arbeidsgiverperioden. Men, det er ikke blitt gjort. Så Nav har fått all informasjon de trenger, fordi jeg har fått sykepenger av Nav, men ikke arbeidsgiver utover de 16 første dagene.



Anonymous poster hash: 26831...e47
Skrevet

Så det koker ned til at arbeidsgiver nekter å betale deg for arbeidsgiverperioden?

Har de noen spesiell grunn til dette?

 

Du kan true med å gå til arbeidstilsynet.

Skrevet

Så det koker ned til at arbeidsgiver nekter å betale deg for arbeidsgiverperioden?

Har de noen spesiell grunn til dette?

 

Du kan true med å gå til arbeidstilsynet.

Det er vel heller at arbeidsgiver har sørget for at NAV ikke betaler etter arbeidsgiverperioden?
Gjest Slettet+130498
Skrevet

Du skal ikke få sykepenger både av nav og arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktet til å betale de 16 første dagene, og strekker sykemeldingen utover disse 16 dagene så skal nav starte utbetaling. Men etter disse 16 dagene så trer også en del andre plikter inn, både for deg som arbeidstaker, og for arbeidsgiver. Se her for blant annet aktivitetskrav som nav stiller for å utbetale sykepenger https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Sykepenger/Sykepenger+til+arbeidstakere#chapter-2

Skrevet

Slik jeg forstår det så har NAV betalt sin del etter arbeidsgiverperioden.

 

Problemet er at arbeidsgiver ikke har betalt lønn de første 16 dagene av sykemeldingen.

Skrevet

Jeg har litt problemer med å forstå her:

 

1. Er det slik at arbeidsgiver har betalt deg for de første 16 kalenderdagene du var sykmeldt. Det er dette som er arbeidsgiverperioden, og som arbeidsgiver plikter å betale. Han plikter ikke å betale en dag mer om det ikke er avtalefestet.

2. Er det slik at arbeidsgiver har betalt deg for de første 16 kalenderdagene du var sykmeldt, og i tillegg opplyst om at du har fått/skal få betaling for de neste 16 kalenderdagene fra arbeidsgiver. Da vil nemlig NAV først starte utbetaling etter 32 kalenderdager. Mange arbeidsgivere, særlig hvor det er avtalefestet betaler nemlig ut lønn under hele sykmeldingen og får refundert fra NAV.

3. Er det slik at arbeidsgiver ikke har betalt deg for de første 16 kalenderdagene du var sykmeldt.

 

Å få 100 % korrekt informasjon er en forutsetning for å kunne svare korrekt. Akkurat nå vet jeg ikke om det er 1, 2 eller 3 som er tilfelle.

Skrevet (endret)

Følger.

 

Men det er vel noen lov mot dette?

 

Edit: Fordi hvis det er en lov er det vel bare å kaste noen lovlige papirer i trynet deres?

Endret av heipameg
Skrevet

Slik jeg forstår det så har NAV betalt sin del etter arbeidsgiverperioden.

 

Problemet er at arbeidsgiver ikke har betalt lønn de første 16 dagene av sykemeldingen.

 

Nav har betalt meg sykepenger etter arbeidsgiverperioden.

 

Arbeidstgiver har IKKE betalt meg under arbeidsgiverperioden (selv om de har gitt inntektsopplysninger PLUSS at de har oppgitt til nav at de har betalt meg en sum på x under arbeidsgiverperioden, selv om de ikke har gjort det).

 

Anonymous poster hash: 26831...e47

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke oppgi til NAV at de har betalt deg når de ikka har gjort det. Denne innrapporteringen skjer gjennom a-ordningen. Det er ikke en telefonsamtale mellom arbeidsgiver og nav som ligger til grunn.

 

NAV har full tilgang til a-registeret som betyr at NAV har full tilgang på alle lønnskjøringer som er gjort på ditt personnummer.

Skrevet

Det er i så fall veldig rart. Jeg har ikke fått noe sykepenger, mens Nav sier de har fått opplysninger om at arbeidsgiver har sendt sykepenger utover arbeidsgiverperioden, men jeg har ikke fått noe på hverken banken min eller på mine lønnslipper.

 

Og det er også veldig pussig at jeg blir ignorert av lønnsansvarlig, spesielt når jeg ringer, hører pipelyder, men da får opp opptattsvarer.



Anonymous poster hash: 26831...e47
Skrevet

 

 

arbeidsgiver har sendt sykepenger utover arbeidsgiverperioden
Bestem deg! Er det i/under arbeidsgiverperioden du mener, eller utover arbeidsgiverperioden?

 

Hvis du ikke klarer å formulere deg bedre er det ikke noe rart lønnsansvarlig ikke gidder å svare.

Skrevet

Han har formulert seg korrekt. Nav og arbeidsgiver påstår at han har fått lønn for arbeidsgiverperioden.

 

Han selv har ikke fått lønnsslipp eller penger på konto som bekrefter dette.

 

Mitt råd: Be lønnsavdelingen om å sende deg kopi av lønnsslippen som bekrefter lønn for 16 dagers perioden.

 

Det høres egentlig ut som at du har fått det du skal ha, men overser noe.

 

Legg merke til at det ikke markeres med "arbeidsgiverperiode" på lønnsslippen. Det ser ut som en helt vanlig lønning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...