Gå til innhold

"Kanal kryptert" - feil hvor?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

helt plutselig har vi fått problem med signal fra Canal Digital kabel.

Vi har ID-TV med pairing og CAM-kort (som det står Canal Digital på!), og alt har funket fint lenge.

Men nå når vi slår på TVen står det "....kanal kryptert..." och det kommer ikke bilde.

Etter en stund kan det komme i gang, i går funket det etter at jeg tatt ut og inn CAM  og kort.

Noen ganger kommer det "Verifisering vellykket" uten at det hjelper!

Jeg chattet med Canal Digital, og da kom det i gang etter de "sendte ut en oppdatering", men i dag var feilen tilbake igjen.

 

TVen er en 1 år gammel SONY. CAM-kortet er gammelt.

Kanal 999 (ukryptert?) funker som regel, men ikke alltid.

 

Hva tror forumet? Hvor kan feilen ligge: TVen? CAMen? Canal Digital-signalen?

 

Takker for svar!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kan det være mange feilkilder.

CAM med kort kan prøves på annen TV hvis man har mulighet til det.

Hvis det er feil på CAM eller kort så må det byttes av Canal Digital eller forhandler.

Er TV godkjent av Canal DIgital?

Har TV indikator for signalstyrker og/eller signalkvalitet, og er verdiene i såfall bra?

Er det andre TV-er tilkoblet som bra bilde / god signalkvalitet?

Hvis antennetilkoblingen går via forgrening/T-stykke, prøv uten dette.

Hvis antennekablen er veldig lang, kan du prøve å bytte kable eller flytte TV for å prøve med kort kabel?

Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

TVen er godkjent av Canal Digital og signalstyrke/kvalitet er 91 og 100. Det burde jeg tenkt på å sjekke, men det tyder vel på at det ikke er signalen i veggen det er feil på.

Har ikke noen annen TV å teste på, og antennetilkobling/-kabel går direkte og er ikke lang...

 

Hvordan fungerer egentlig verifisering av programkort? TVen må vel kontakte Canal Digital når den starter og lagre kanaltilgang? Kanskje det er noe der?

Lenke til kommentar

Med så bra signal skal det funke. Hvis det da er problem med ukryptert kanal, så kan det være TV-en. Har du prøvd å "restarte" TV? Napp ut strømkabelen mens TV står på, vent litt og koble til igjen. Ellers er siste forsøk å sette TV tilbake til fabrikkinnstillinger og sette opp alt på nytt. Hvis programkortet er gammel så kan du prøve å få CD til å bytte det.

Lenke til kommentar

Canal Digital oppdaterte når jeg chattet med dem, og TVen oppdaterer seg selv hver natt.

 

Etter søndag har alt funket fint, nesten så jeg lurer på om kortverifiseringen gikk galt i helgen.

Er det ikke slik at TVen kobler ser opp mot Canal Digital for verifisering? Om da deres server (eller hva det er) har

trøbbel så blir det slik feil?

Lenke til kommentar

Canal Digital oppdaterte når jeg chattet med dem, og TVen oppdaterer seg selv hver natt.

 

Etter søndag har alt funket fint, nesten så jeg lurer på om kortverifiseringen gikk galt i helgen.

Er det ikke slik at TVen kobler ser opp mot Canal Digital for verifisering? Om da deres server (eller hva det er) har

trøbbel så blir det slik feil?

 

Nei. Det er ingen toveiskommunikasjon for denne løsningen. Kodene som kortet trenger for å kunne gjøre dekryptering sendes ut for alle kort parallelt med sendingene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...