Gå til innhold

Midt over Atlanteren stoppet begge motorene på flyet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke første gang slikt hender.
Da Canada gikk over til det metriske målesystemet i 1983, ble det bestilt drivstoff i gallon, og samme antall liter ble fylt. Flyet, en Boeing 767, gikk tomt for drivstoff og gikk som et seilfly inn for landing på en nedlagt flyplass der det til overmål var "hageparty" på rullebanen.
En av pilotene var kjent i området og visste om denne flyplassen.
Landingen gikk over all forventning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gimli_Glider

Endret av Xantippe
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bortsett fra den detaljen at den ikke gikk tom for drivstoff midt over Atlanteren, men over land i Canada, der det var forholdsvis gode sjanser for å finne en flyplass de kunne glidelande på. Også var det ikke hageparty, men dragracing.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vørre med på mye den gutten :-D

Airline career[edit]

After graduation he worked for regional airlines until he was laid off by Quebecair. After being laid off, he worked odd jobs which consisted of smuggling marijuana to the United States by plane.[1]

 

In 1983, Piché served 16 months of a 10-year sentence in prison after a plane he landed solo at a small airfield in Georgia, USA was found to be full of marijuana smuggled from Jamaica. He was pardoned in 2000 and is considered fully rehabilitated.[2]

 

In 1996, at the age of 43, Air Transat hired Piché. He rose rapidly from co-pilot to captain on the Lockheed L-1011 Tristar, and transitioned to the Airbus A330 in the spring of 2000.[3]

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Virker som den skikkelig cowboy-pilot, som tok sjekklista på husken og "trodde det var computer feil" (det er ikke slikt man bare sitter og tror når det sitter 300+ passasjerer bak).

 

Å fly/lande en A330 med "boksebaken" (seats of his pants) slik han gjorde er ingen lett sak (!!) - så på en måte var han fantastisk dyktig, - men jeg vil ikke ha med slike i cockpit!!

 

Ja, når massemedia slår til er det utrolig hvem som kan bli helter!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

På en annen side, på sjekklisten sto det at han skulle gå ned til 20000 fot.

Og på den første siden, hadde de fulgt sjekklisten så hadde de aldri hatt behov for en dramatisk nødlanding.

Lenke til kommentar

Altså ja? Hvorfor "nei"? Jeg mener tilbake til land, altså. Hvor hadde de nådd?

 

De hadde ikke overført drivstoff fra venstre til høyre tank. Slik at de kunne fløyet på venstre motor helt til kunne fått en kontrollert landing på Terceira.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Fascinerende at en kan drite i å følge sjekklisten og bli helt...

Fascinerende at noen kan sitte i godstolen sin og vite hvordan man skal/vil reagere i en slik situasjon...

 

Nå finnes det da faktiske krav til hvordan piloter skal reagere i en slik situasjon. De skal lese sjekklisten.

Lenke til kommentar

 

 

Fascinerende at en kan drite i å følge sjekklisten og bli helt...

Fascinerende at noen kan sitte i godstolen sin og vite hvordan man skal/vil reagere i en slik situasjon...

Nå finnes det da faktiske krav til hvordan piloter skal reagere i en slik situasjon. De skal lese sjekklisten.
Lenke til kommentar

Jeg vet da det jeg også, jeg har lest min andel av sjekklister... men uansett hvor mye vi terper på det, er piloter fortsatt mennesker og i enkelte situasjoner tar hjernen andre veier enn vi trener den til. Populært kalles det panikk. Hadde f.eks Sullenburger fulgt sjekklista da han landet en A320 i Hudson River, er det ikke sikkert at det hadde gått så bra som det hadde gjort... Ja, vi trener på sjekklister, også og fortrenge panikk, men uansett hvordan du vrir og vender på det, noen ganger vil panikken kunne ta overhånd, uansett hvor godt trent du er

Lenke til kommentar

Denne saken ble jo grundig gransket av en flyhavarikommisjon som konkluderte med at flygerne hadde gjort feil (så vidt jeg husker) men ikke i klanderverdig grad. Så flygerne ble "frifunnet" og kunne fortsatt være helter. Som samtidige Airbus-fly hadde også dette flyet datamaskiner mellom flyvere og styreflater, motorer etc. og flygerne følte seg ikke alltid sikre på at det datamaskinene rapporterte var korrekt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...