Gå til innhold

Lydstøy etter installasjon av GTX750Ti


Kula82

Anbefalte innlegg

Hei, denne tråden burde kanskje strengt talt vært under lydkort, men opplever støy etter installasjon av et GTX750ti.

 

Har integrert lydkort (AsusZ97I-Plus mini-ITX hk) og ikke opplevd støy i det hele tatt ved bruk av integrert skjermkort på CPU eller mitt gamle 8800GT. Lydkortet på hovedkortet skal være veldig bra (ifølge ASUS)

 

Har prøvd både HDMI- og vanlig VGA-kabel.

 

Hva kan dette skyldes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkort i en PC er veldig utsatt for støy. Analoge elektronikk krever en 'ren' strømforsyning, mens digital elektronikk er en massiv støykilde. Lydkortet er laget slik at det fungerer brukbart i systemet det er designet sammen med, men et skjermkort i tillegg ble tydeligvis for mye.

Det er nok lite man kan gjøre med dette, annet enn å bruke et eksternt lydkort med egen strømforsyning.

Lenke til kommentar

Har integrert lydkort, så ikke mulig og flytte. Bruker en vanlig signal-kabel men mini-jack til et par små JBL høyttalere.. Som nevnt, er det helt støyfritt med mitt gamle 8800gt men får en del støy etter jeg satte inn et gtx750ti. Har prøvd å gå tilbake til 8800gt, og voila, null støy...

Endret av Kula82
Lenke til kommentar

Har du forsøkt å de-aktivere lyd-utgangene fra skjermkortet under Playback Devices? 

Altså disable HDMI utgangene der. Skudd fra hofta altså...

 

Du kan også forsøke å de-aktivere / mute alle linjer inn, altså mic osv. 

 

Det er nok elektromagnetiske forstyrrelser fra GPU'en når den lastes. Tipper det blir værre når du spiller?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Kan nevnes at jeg også fikk en del støy med dedikert lydkort på øversia av GTX970. Men når jeg flyttet den et par spor under skjermkortet forsvant alt støy, men etter en stund nå har jeg begynt å få litt støy tilbake igjen, men kun når jeg spiller.

 

Som det nevnes her så er nok en USB-DAC beste valget for å komme seg unna støy om du skal beholde skjermkortet.

Lenke til kommentar

Et skikkelig PCIE kort skal også fint takle EMI. Gode lydkort på hovedkortet skal også takle dette.

Eventuelt gå over på vannkjøling på skjermkortet - Tipper at når man fjerner elektromotoren til viftene på GPU så reduserer man EMI betraktelig ( Skjønner jo at man ikke gjør dette med et 750 TI da :p )

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har hatt PC tilkoblet stereoanlegget i mange år.

  • Brukte SoundBlaster PCI kort før. Men det var litt sus og støy i bakgrunnen.
  • Byttet så til en USB DAC, en SIlverstone uten egen strømforsyning. Men det var fremdeles litt støy.
  • Så fikk jeg en Cambridge DAC med egen strømforsyning, også tilkoblet med USB. Da ble det fullstendig stille.

Dette henger sammen med forklaringen i innlegg #2. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...