Gå til innhold

[Løst] 290x sluttet å fungere under stresstest


Hoppsann

Anbefalte innlegg

 

Prøvde nå et eldre 560ti i pcen, og har prøvd begge PCI slotsa. Dette er et kort jeg vet fungerer, men får samme resultat med dette som med 290x'n :confused:

Oi da. Knekt hovedkortet ditt? Spesielt.Lurer på hva du har klart her. Må være noe form for kortslutning.

 

Men det fungerte jo, inntil stresstesten stoppet alt mulig rart... ja her har tatt meg vann over hodet for å si det mildt.. hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har sett av videoer og tester burde du ligge på litt over 60 load.

 

Pumpa går? Er det sånne pads mellom braketten og vrammen? Har du tatt av beskyttelsen av disse?

Ja, det er pads, og ja beskyttelsen på disse er tatt av. 

 

Joda men en singel 120mm rad bør dra gpu under 50 grader. Kanskje 55 .. så noe er gæli her.

Ja, noe er forferdelig galt, skal gå over alt av kabler og måle etter kortslutning.. 

Lenke til kommentar

Du har forsøkt å resette hovedkorets bios? 

 

Må nesten bare begynne å ta ut ting du ikke trenger for å få liv i maskinen. Koble fra ekstra harddisker, Ta ut ekstra ram brikker etc. Prøve en annen PSU

Innbygd GPU fungerer på maskinen, det er kun PCI slotsa/ GPUene som er døde. Kan hende 560en er blitt ødelagt, men fungerte iallefall sist jeg brukte den. 

Lenke til kommentar

Har en kompis som fraktet maskinen sin hjem til mor en dag, og hun tok det ikke fult så rolig over en fartshump.
Endte opp med at ene PCI-E porten løsnet en nermest umerkbar mengde, men akkurat nokk til at skjermkortet ikke har kontakt når PC'en står.

 

Du kan jo prøve å legge maskinen på siden, slik at skjermkortet ikke "drar ned" PCI-E slotten.

Lenke til kommentar

Har en kompis som fraktet maskinen sin hjem til mor en dag, og hun tok det ikke fult så rolig over en fartshump.

Endte opp med at ene PCI-E porten løsnet en nermest umerkbar mengde, men akkurat nokk til at skjermkortet ikke har kontakt når PC'en står.

 

Du kan jo prøve å legge maskinen på siden, slik at skjermkortet ikke "drar ned" PCI-E slotten.

Kan konstatere med at PCI slottene fungerer, heldigvis  :woot:

Endret av Kaptein-Snorkel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vannkjølte samme kort som deg, startet med Arctic Cooling II 120. Denne kjølte ikke VRM direkte og jeg fikk temperaturer som var hinsides der (mener de tåler 125 C). Men, GPU gikk ikke over 60 C om jeg husker rett.

 

(byttet til NZXT G10 med H90, fungerte mye(!) bedre, beholdt bakplata til AC II 120 også).

 

Kan tenkes at kortet ditt ikke har tatt kvelden, men at det er som du fant ut av: kabler, håper det!

Lenke til kommentar

Jeg vannkjølte samme kort som deg, startet med Arctic Cooling II 120. Denne kjølte ikke VRM direkte og jeg fikk temperaturer som var hinsides der (mener de tåler 125 C). Men, GPU gikk ikke over 60 C om jeg husker rett.

 

(byttet til NZXT G10 med H90, fungerte mye(!) bedre, beholdt bakplata til AC II 120 også).

 

Kan tenkes at kortet ditt ikke har tatt kvelden, men at det er som du fant ut av: kabler, håper det!

Både 560en, og 290en oppførte seg likt, før jeg skiftet ut det forbaskede kinaskvipet av en kabel, så nå tror jeg alt skal fungere, så skal kikke mer på det imorgen. 

 

Når det gjelder G10 så sjekket jeg en del tester og HG10 var anbefalt over G10, så det var derfor jeg valgte den løsningen :)

Lenke til kommentar

http://hexus.net/tech/reviews/cooling/77237-corsair-hydro-series-hg10/?page=4

Ut ifra denne testen burde du ligge på under 85°C (testen bruker H75) på GPU under load med H60. Det som bekymre meg er at VRM1 og VRM2 ligger på 86°C og 76°C med HG10 noe som er dårligere enn standard kjøler som ligger på 65°C og 60°C.

 

Har også vannkjølt min 290X, men da med «EK-FC R9-290X» og en «Alphacool NexXxoS UT60 Full Copper Quad 120mm» noe som er overkill. Da ser temp slik ut:

 

GPU: 1125MHz

Mem: 1350MHz

 

IDEL GPU: 31°C

IDEL VRM1: 25°C

IDEL VRM2: 26°C

 

LOAD GPU: 51°C

LOAD VRM1: 57°C

LOAD VRM2: 44°C

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Godt du fant ut av det. Forlengere har jeg helt sluttet å bruke - de skaper OFTE problemer!

Satte du disse på samtidig som du byttet kjøler - eller har du brukt dem en stund (var det random at de feiler nå lissom..)?

 

Vedr temperaturer så syntes jeg det er svært kleint hvis man skal sitte med 70-80+ på GPU med en 120mm radiator på den. Det er veldig enkelt å kjøle GPU på vann. 

VRM og VRAM tar man med kjøleribber og vifte når man bruker slike AIO løsninger. Det skal ikke være noe problem å vesentlig redusere temperaturene på hele skjermkortet. Selv bruker jeg nå bare fullcover blokker, men har vært borti et par AIO løsninger (Arctic Cooling) og de er jo kjempeeffektive gitt at man monterer dette skikkelig. Testen som lenkes til ovenfor her viser jo bare at det settet du har kjøpt er dritt? Nå utvikler jo 290X mye varme da, så den er nok litt seig å kjøle - men det skal være fult mulig å få det bedre enn det du ser p.t.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...