Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Win 10 feiler på ny Skylake i3 maskin


Anbefalte innlegg

Jeg har bygget en PC med følgende deler:

-Intel Core i3 6320 3,9 GHz Skylake (m. original boxed-kjøler)

-Gigabyte Z170 Gaming-K3 hovedkort

-Crucial Ballistix Sport DDR4 2x4GB

-Kingston HyperX Savage 240 GB SSD

(+Corsair 550W PSU jeg hadde fra før)

 

Det er ingen PCI-E kort i systemet. Jeg bruker altså den integrerte Intel HD Graphics 530 som er i i3, med HDMI-ut fra hovedkortet. CPU, RAM og HK er helt nytt.

 

Jeg har sjekket at SSD-disken står på listen over kompatible enheter hos Gigabyte, og for minnebrikkene brukte jeg Crucial sin minnevelger på Komplett.no.

Alle komponenter ser ut til å fungere fint, og oppdages fint i BIOS/Setup.

 

Jeg har prøvd å installere både Windows 10 Pro fra både USB-minnepenn og fra DVD.

Installeren starter helt fint opp både fra USB og DVD, så jeg har IKKE problemer med å boote fra USB som 90% av postene om Windows-installasjon på Skylake handler om.

 

Jeg velger å lage nye partisjoner på disken, installeren kopierer over filer, og alt ser greit ut. Så kommer punktet hvor PCen restarter og skal boote opp fra disk for første gang.

Windowslogoen og hjulet som indikerer at maskinen jobber kommer opp. Noe rask tekst vises, den kommer til 14% eller noe slikt, og så slår maskinen seg av, og bootet på nytt. Dette skjer noen ganger, tror det høyeste tallet som vises er 35%. Så kommer den ikke lenger. Noen ganger kommer det en melding om uventet feil, og at Windows må installeres på nytt. Andre ganger kommer bare Win10-versjonen av blåskjerm, med feil 0xc000001. Alle reparasjonsalternativene feiler, inkl. feilsøking, logging og safe mode (sikkermodus).

 

Jeg har prøvd dette flere ganger, som sagt både fra DVD og fra USB-penn, og har også prøvd å sette inn en vanlig 3,5" 500GB SATA-disk, i tilfelle SSD-disken var problemet. Det skjer akkurat det samme med snurredisken som med SSD-disken.

 

Er det noen som har noen tips til hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0xc000001 betyr at en fil av installasjonen mangler. Det betyr at det er noe feil/mangel med installasjonsfila du har på CDen og USB. Last ned Windows 10 på nytt fra Microsoft sine og problemet bør løse seg ;)

 

Takk for svar.

 

ISO-en jeg brukte til installasjon var fra i fjor høst en gang, og da jeg sjekket hos Microsoft lå det ganske riktig en nyere versjon der. Så jeg lastet ned den nye ISO-en fra februar 2016, og laget en ny bootbar USB med Rufus. Valgte der at dette var for UEFI.

 

Installerte så Windows 10 på nytt. I installasjonswizarden står det nå © 2016 Microsoft Corporation. Her mener jeg det stod © 2015 på den forrige. Gjør det samme som jeg gjorde før, men dessverre med samme resultat.

I det maskinen skal boote opp etter at alle filer er kopiert over og første del av installasjonen er ferdig, så slår maskinen seg etter en kort stund brått helt av. Ikke som ved en restart, men helt av. Så starter den opp igjen, og dette gjentar seg noen ganger, før feilmeldingen dukker opp.

Denne gangen på en blanding av norsk og engelsk (helt på norsk med den forrige utgaven).

 

Recovery

Your PC couldn't start properly

Oppstart av operativsystemet på PCen har mislyktes etter flere forsøk og må repareres

Error code: 0xc000001

 

Prøvde også denne gangen både å installere på SSD-disk og 7200rpm SATA-disk.

 

På meg virker det som dette er noe hardware-relatert, for når installasjonen booter opp fra disk første gang så kjøres det vel en hardware discovery?

 

I Setup på hovedkortet er det for øvrig en instilling som kan settes til "Windows 8/10" eller "Other OS". Den har jeg endret fra default til "Windows 8/10", ellers er det default settings.

Lenke til kommentar

Det er hw detection og ganske så sikkert "killer lan" (onboard nettverks port).

Når Windows 10 feiler i installasjoner dekativerer vi alltid frådløst (BT/WiFi/Wwan) og nettverkskort chip som ikke er standard som Intel.

 

Sett Onboard lan under Peripherals disabled og forsøk en ny installasjon.

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hw detection og ganske så sikkert "killer lan" (onboard nettverks port).

Når Windows 10 feiler i installasjoner dekativerer vi alltid frådløst (BT/WiFi/Wwan) og nettverkskort chip som ikke er standard som Intel.

 

Sett Onboard lan under Peripherals disabled og forsøk en ny installasjon.

 

Du hadde rett. Når jeg disablet "Killer LAN" kom prosessen med en gang videre, og gikk helt til førstegangsoppsett, hvor man angir navn på bruker og diverse Microsoft-innstillinger. Dette var uten å reinstallere, og den sliter fortsatt med å laste WIndows etter at dette er gjort. Venter med å merke denne som løst til jeg har prøvd dette.

 

Skal gjøre en ny install nå som "Killer LAN" er disablet. Det verste er at jeg var skeptisk til akkurat denne komponenten, etter å ha hørt om problemer med Killer LAN før. Tenkte at det ikke var noe problem siden jeg har tenkt å bruke et PCI-E WLAN-adapter, men burde ha tenkt på å disable det.

 

Takk for hjelpen alle som har svart.

Lenke til kommentar

ARRGGG!

 

Det er ikke sikkert det var Killer-LAN som var problemet likevel.

 

Etter å ha skrevet forrige svar klarte PC-en for første gang å boote inn i Windows 10. Altså for første gang på denne maskinen ble Windows desktop synlig. Det gikk kanskje ett minutt, så slo maskinen seg brått av. Som før helt av, slik at alle vifter stopper.

Den bootet inn i Windows igjen, og jeg sjekker Event Viewer. Ingenting der utenom at forrige shutdown var uventet/unexpected.

Hver gang maskinen booter inn i Windows, slår den seg av etter 30-180 sekunder. Ingen tid til å installere en eneste driver.

 

Ok, jeg reinstallerer tenker jeg. Setter inn igjen Win10-USB-stikka mi. Gjør et forsøk på å bruke "reparer"-funkjsonen, men opplever da at maskinen slår seg av mens reparasjons-wizarden er på skjermen.

 

Det neste jeg gjør er at jeg flasher BIOS/UEFI. Det fantes bare 1 nyere versjon enn den jeg hadde, men den var til gjengjeld fra mars 2016, så rimelig fersk. Alle settings blir satt tilbake til default, så jeg må inn igjen for å disable onboard LAN, og disabler andre ting som ikke trengs for OS som støtter UEFI.

 

Gjør så en reinstallasjon, men nå er jeg tilbake til der maskinen ikke klarer å starte etter at installasjonsfiler er kopiert over til disk, og maskinen prøver å boote for første gang fra SSD-disken. Altså tilbake til start!

 

Det er samme feil:

Recovery

Your PC couldn't start properly

Oppstart av operativsystemet på PCen har mislyktes etter flere forsøk og må repareres

Error code: 0xc000001

 

-HK(BIOS) er nå flashet til siste versjon

-Windows 10 installeren er siste versjon jeg kunne finne (fra offisiell kanal jeg har tilgang til gjennom jobben)

-Onboard LAN ("Killer") er disablet

-Har prøvd å kjøre bare den ene minnebrikken, og så bare den andre. Ingen forskjell.

 

Noen som har noen flere forslag?

Hvis ikke tror jeg dette hovedkortet går i retur til Komplett.

Lenke til kommentar

Bruk load optimized defaults i bios.

Les dette vedrørende c00000001 erroren

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-power/win-10-has-always-to-be-booted-twice/65b699b2-d877-4deb-b1ee-f8a9bc40b24e

 

Scroll til error melding tiltak for 00000001/0000021

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/how-to-troubleshoot-common-setup-and-stop-errors/324d5a5f-d658-456c-bb82-b1201f735683

 

Jeg ville startet helt pånytt med en disk hvor du har kjørt diskpart clean.

Jeg ville satt csm compability til off og kjørt en UEFI/GPT installasjon .

Lenke til kommentar

Bruk load optimized defaults i bios.

Les dette vedrørende c00000001 erroren

 

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-power/win-10-has-always-to-be-booted-twice/65b699b2-d877-4deb-b1ee-f8a9bc40b24e

 

Scroll til error melding tiltak for 00000001/0000021

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp-insider_install/how-to-troubleshoot-common-setup-and-stop-errors/324d5a5f-d658-456c-bb82-b1201f735683

 

Jeg ville startet helt pånytt med en disk hvor du har kjørt diskpart clean.

Jeg ville satt csm compability til off og kjørt en UEFI/GPT installasjon .

 

Jeg har kjørt UEFI/GPT hele tiden, med unntak av det aller første forsøket fra DVD hvor det ble brukt MBR.

 

Jeg har laget installasjonsmediet til å brukes med UEFI/GPT, som er en egen setting i Rufus, og det er den jeg har kjørt med hver gang jeg har brukt USB. I boot-menyen til Gigabyte kommer den opp to ganger, en med prefix UEFI, og det er denne jeg har brukt.

Jeg har også kjørt med "CSM Support" og andre legacy settings disablet de siste forsøkene.

Når jeg bruker USB-disken min til å installere så vil ikke Win10-installeren fortsette engang hvis disken er MBR.

 

Jeg kan også ta med at jeg kjørte Memtest igår, og den fant ingen feil på DDR4-brikkene.

 

Jeg føler vel egentlig at jeg har gitt dette systemet nok sjanser, så jeg kommer til å lage en retursak til Komplett på hovedkort, muligens også RAM. CPU-en er kjøpt et annet sted.

 

Mulig jeg har vært uheldig og fått et mandagsprodukt, men jeg kan nok ikke anbefale Gigabyte Z170-Gaming-K3. Det ser utrolig stilig ut, med kraftig rødt lys fra baksiden av hovedkortet, men jeg har bygget PC-er siden 1998, og har aldri hatt problemer som dette før. (dette er riktignok mitt første selbygg med Skylake)

Endret av apollo4
Lenke til kommentar

Istedet for Rufus kunne du godt brukt en USB minnepinne (mass storage type) laget med siste Microsoft Media Creation tool.

Det er ingen nødvendighet å lage windows 10 mediet på noen annen måte lengre og det funker på både legacy og EFI,

0xc0000001 feilen er iflg mange kilder relatert til mediet/EFI og det er flere kilder jeg leste igår hvor det henviser til z170 brikkesettet (ikke Gigabyte spesielt)

Men forstår at du ikke gidder mere om du føler at du har prøvd "alt"

Lenke til kommentar

Istedet for Rufus kunne du godt brukt en USB minnepinne (mass storage type) laget med siste Microsoft Media Creation tool.

Det er ingen nødvendighet å lage windows 10 mediet på noen annen måte lengre og det funker på både legacy og EFI,

0xc0000001 feilen er iflg mange kilder relatert til mediet/EFI og det er flere kilder jeg leste igår hvor det henviser til z170 brikkesettet (ikke Gigabyte spesielt)

Men forstår at du ikke gidder mere om du føler at du har prøvd "alt"

 

Jeg har meldt inn sak til Komplett sin support, men har nå også prøvd ditt forslag.

 

Jeg brukte Microsoft Media Creation Tool, og jeg gjorde en ny clean install hvor jeg kjørte diskpart clean. Før jeg begynte å installere kjørte jeg load balanced defaults, men slo av onboard LAN og CSM support.

 

Resultatet var dessverre akkurat som de andre gangene. Maskinen slår seg helt av under boot, og det gjentar seg noen ganger før 0xc000001 feilen kommer opp igjen.

 

Takker for gode forslag, så får vi se hva support sier.

Lenke til kommentar

Uff. Kjipt når det er sånn.

Du må gjerne oppdatere tråden hvordan ting går videre og til slutt (nysgjerrig...)

 

Jeg tenkte jeg skulle gi maskinen en siste sjanse, og gjøre en ting jeg ikke hadde prøvd. Nemlig å ta hovedkortet ut av kabinettet, og se om det starter da. Når jeg først skulle ta det ut, plasserte jeg det like godt i et ganske nytt Corsair kabinett som har en splitter ny Corsair RM650x modulær PSU. (Måtte jo da ta ut den AMD/Asus-riggen som stod der)

 

Da startet den opp, og alt funket. Uten reinstallasjon.

 

Jeg hadde mer eller mindre gitt opp, og eneste grunnen til at jeg prøvde det var at supporten til komplett brukte lang tid på å svare.

 

Altså har feilen sammenheng med kabinett eller PSU. PSU-en jeg har prøvd den med helt til nå er en Corsair VX550W, altså 550W PSU. Med kun HK, CPU, RAM og en SSD virker det veldig merkelig på meg at ikke en 550W PSU skal være kraftig nok, og inntil for noen uker siden var det denne PSU-en som drev AMD-riggen jeg har. Kabinettet jeg først monterte Gigabyte-HKet i er et gammelt Raidmax kabinett, men trodde ikke det skulle spille så mye rolle.

 

Dette fant jeg ut sent i går, så rakk ikke å finne ut om det er kabinett eller PSU som var problemet, men det burde være en smal sak å finne ut.

Det er nesten flaut at jeg ikke tenkte på dette tidligere. :)

Lenke til kommentar

Du glemte ikke avstandsskruene på hovedkort-platen?

Evt. hadde for mange slik at én skapte kortslutning eller lignende på hk?

 

Neida, avstandsskruene er på plass. Jeg har da bygget en del PC-er oppigjennom, siden min første med AOpen-kabinett og AMD-K6 prosessor. ;)

 

Det jeg ser er at dimensjonene på Gigabyte-kortet faller litt mellom to stoler i begge ATX-kabinettene mine. Det er ikke like bredt som et full-size ATX, så det rekker ikke ut til den siste rekken med standoff-skruer. Samtidig strekker det seg et stykke ut fra den midterste raden, så det er litt dårlig støtte ytterst, og det er jo der power-connectoren sitter. Dette gjelder altså både i det gamle Raidmax og det nye Corsair-kabinettet (noen mnd gammelt bare). Ingen av dem har plass til standoff-skruer der hvor Gigabyte-kortet har sine ytterste skruehull.

 

Om noen av dem avviker fra ATX-standarden vet jeg ikke, men ASUS-hovedkortet jeg hadde fra før (noen år gammelt) passer i alle fall perfekt i begge kabinettene i forhold til plassering av skruer.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har sett en del bygg opp igjennom. Og flere ganger har jeg sett veldig rare og ulogiske feil (typ tregheter, random shutdown, feiler på Windows installasjon osv.) nettopp pga. en av avstandsskruene bak på hovedkortet står et sted der det ikke skal være avstandsskrue i henhold til det aktuelle hovedkortet.

 

Enkelte nybegynnere tror man må bruke ALLE avstandsskruene som er inkludert med kabinettet.

 

Ville bare sjekke at det ikke er noe slikt. Er enkelt å overse slike ting, og det er ikke så lett å bedømme kompetansenivået over forum. :)

 

Du er sikker på at du har et full-size ATX kort? Finnes jo en del forskjellige standarder... Ikke det at det er altfor relevant for dette problemet.

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Det kan jo være at VX psuen virker men at hovedkortet har vært i spenn e.l noe annet som nevnt over.

Et metallspon på feil plass er alt som skal til.

Eller jording i feil pin fra kabinett tilkoblede kabler som til usb headers .

Har man bygd pc-er lenge tester man ustyret på benk før det settes inn i et kabinett i tilfelle noe ikke virker og må returneres samt å utelukke slike problemer.

Lenke til kommentar

Det kan jo være at VX psuen virker men at hovedkortet har vært i spenn e.l noe annet som nevnt over.

Et metallspon på feil plass er alt som skal til.

Eller jording i feil pin fra kabinett tilkoblede kabler som til usb headers .

Har man bygd pc-er lenge tester man ustyret på benk før det settes inn i et kabinett i tilfelle noe ikke virker og må returneres samt å utelukke slike problemer.

 

Endelig har jeg svaret.

 

Det var ikke noe galt med kabinettet. Gigabyte-HK-et er montert tilbake i Raidmax-kabinettet nå, og fungerer fint. Men da med den nye RM650x PSUen.

 

Jeg testet å koble VX550W PSUen til HK og andre komponenter mens det var montert i Corsair-kabinettet, og fikk da samme feil. Dermed kunne jeg konkludere med at problemet var knyttet til PSU.

 

Jeg har altså byttet PSU mellom kabinettene, men i ettertid har jeg funnet ut at det nok kunne fungert å kjøre Skylake-oppsettet med VX550-en likevel.

På denne siden står det noe om sleep states, som ble introdusert med Haswell, og som enkelte PSU kan slite med: http://www.corsair.com/en-us/blog/2015/july/skylake_primer

 

Altså kunne jeg sannsynligvis ha disablet disse sleep states i biosen og fått det til å fungere med VXen. Men nå fungerer begge maskinene greit, så jeg gidder ikke å fikle mer med det. Det passer nok også bedre å kjøre den moderne PSU-en på den moderne riggen og den eldre PSU-en på den eldre riggen. Det var også veldig greit å ha modulær PSU i det trangeste av de to kabinettene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...