Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Det er nesten så jeg får vondt i hodet. Hva er marxismen, helt konkret?

Ordene kommunisme, sosialisme og marxisme blir brukt om hverandre hele tiden, men nøyaktig hva marxisme er og hva det går ut på er ikke lett å finne. Jeg vet at marxisme går ut ifra Karl Marx' tanker og teorier, men denne mannen hadde nesa oppi alle saker.

Han har sagt masse om kapitalismen og kommunismen, men hva med marxismen igjen? Er marxister for radikalisering av samfunnet? Eller er de konservative? Er marxisme for et samfunn med kommunistisk styresett eller ikke?  :hm:  :hmm:

 

Håper noen kan hjelpe meg ut her!

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marxismen er en politisk ideologi som alle marxister som IKKE har fått makten mener at ingen av de mange marxistene som HAR kommet til makten har implementert.

 

Grunnen til at de kommer til denne konklusjonen er selvsagt fordi alle forsøk på å implementere marxismen har medført lavere levestandard for folket (ofte med hungersnød og massemord), noe ingen "ekte" marxismen ville kunne medføre.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Marxismen er en politisk ideologi som alle marxister som IKKE har fått makten mener at ingen av de mange marxistene som HAR kommet til makten har implementert.

 

Grunnen til at de kommer til denne konklusjonen er selvsagt fordi alle forsøk på å implementere marxismen har medført lavere levestandard for folket (ofte med hungersnød og massemord), noe ingen "ekte" marxismen ville kunne medføre.

Jeg forstår virkelig ikke.. dette bare forvirrer meg mer  :ohmy:

Lenke til kommentar

 

Marxismen er en politisk ideologi som alle marxister som IKKE har fått makten mener at ingen av de mange marxistene som HAR kommet til makten har implementert.

 

Grunnen til at de kommer til denne konklusjonen er selvsagt fordi alle forsøk på å implementere marxismen har medført lavere levestandard for folket (ofte med hungersnød og massemord), noe ingen "ekte" marxismen ville kunne medføre.

Jeg forstår virkelig ikke.. dette bare forvirrer meg mer  :ohmy:

 

 

Marxismen Sosialisme/kommunisme er flawed fordi den for å fungere som tiltenkt krever at mennesker er gjennomgående altruistiske, og at alt av egen selvhevding og egoisme kan viskes bort. Derfor har ingen forsøk på implementering av disses ulike former fungert, fordi mennesker er /korrupte/ og egoistiske av natur. Dersom vi får mulighet til å få noe bedre enn alle andre tar vi det selvsagt. Ren kommunisme/sosialisme som baseres på Marx' idéer krever at samtlige innbyggere alltid tenker på samfunnets beste og prioriterer dette over individets beste, og også at man i teorien selv må lide, dersom det kommer gruppen til gode.

 

Vi er jo bare mennesker, så dette kan aldri fungere.

 

Edit: Redigert!

Endret av Niao
Lenke til kommentar

Vel, det jeg sier er bare basert på egen kunnskap om de forskjellige forsøkene på innføring av ideologier de hevdet var basert på Karl Marx' tankesett. Jeg har aldri personlig lest noe om gode gamle Karl, men har bodd i og besøkt flere land hvor forskjellige revolusjonære forsøkte å innføre versjoner av kommunisme/sosialisme osv.

Om jeg ikke treffer spikeren på Marxisme, så stryk marxisme og erstatt med ren kommunisme og sosialisme.

Endret av Niao
Lenke til kommentar

Marxismen er en politisk ideologi som alle marxister som IKKE har fått makten mener at ingen av de mange marxistene som HAR kommet til makten har implementert.

 

Grunnen til at de kommer til denne konklusjonen er selvsagt fordi alle forsøk på å implementere marxismen har medført lavere levestandard for folket (ofte med hungersnød og massemord), noe ingen "ekte" marxismen ville kunne medføre.

Med andre ord en stor kollektiv "no true scotsman" feilsluttning.
Lenke til kommentar

Marxisme er en metode for å undersøke sosioøkonomiske forhold. Grunnen til at den kanskje er vanskelig å forstå er fordi den har en lang tradisjon, og er oppkalt etter grunnleggeren av metoden, Karl Marx, som også har blitt forstått på en rekke forskjellige måter. I og med at marxisme er en metode er den i stadig utvikling. Det finnes mange moderne former for marxistisk funderte teorier. I tillegg er det mange som tror dette er en politisk bevegelse eller henger sammen med kommunisme, noe som ikke nødvendigvis er sant, men folk tenker sikkert dette pga. betydningen Karl Marx hadde politisk sett rundt 1900-tallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...