Gå til innhold

Fikk chubby face etter bulk ...


Anbefalte innlegg

Hai, jeg er 19 år gammel. rundt 66kg i vekt, 173cm i høyde. Helt greit trent, god form, noe velutviklet bryst, armer. fettprosent på rundt 12,1 . Lite fett rundt magen.

Jeg valgte å bulke i 1.5 uke, før jeg skulle starte på en diett mot sommeren. Dette skjedde for 2 uker siden. Jeg spiste ca 500 kcal mer enn mitt totale forbruk, + trente 5 ganger i uken. 

 

Kostholdet mitt var svært proteinrikt. Tror jeg spiste sånn 140-160 g/dagen, noen ganger litt mer og.  Laangt over mitt vanlige proteinnivå. Det gikk veldig mye i cottage cheese, proteinshake, yogurt, knekkebrød. Jeg spiste en halvkilo cottage cheese hver dag, jeg fikk det ganske billig, så ja ;)

 

Problemet er at jeg ikke gikk så nevneverdig opp i vekt, ligger på omtrent samme vekt, men kanskje litt sterkere. Det jeg reagerte på var at vennene mine som jeg ikke hadde sett på 2 uker, så en forandring i ansiktet. Det hadde blitt mer chubby, mer fett på overdelen av  skinn. Jeg er mer rundere i ansikttet for å si det sånn. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor, når jeg ikke engang la på meg noe særlig. Nå er jeg redd for at det ikke skal gå bort.

Endret av Haatr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle legger på seg forskjellig, alle går ned i vekt forskjellig. Ingen endringer er permanente med mindre man blir svært overvektig og kroppen begynner å generere nye fettceller. Fortsetter du å bulke noen måneder nå, og så cutter ned til din tidligere fettprosent kan jeg nærmest garantere deg at bollekinnene også er borte. Ikke la et litt chubby ansikt stoppe deg.

 

Det kan også være en følge av økt vanninhold i kroppen, dersom du nå for eksempel har fått i deg mer karbohydrater og/eller salt enn du vanligvis har gjort. Spiser du en halv kilo cottage cheese per dag så får du i deg nesten like mye salt (2 gram) som jeg får i meg i løpet av en hel dag (1,5-3 gram, jeg logger alt jeg spiser).

 

For øvrig får du i deg en helt latterlig høy mengde proteiner! 1,6 gram per kilo kroppsvekt er absolutt maks kroppen klarer å benytte seg av (med mindre man bruker gear eller akkurat har startet treninga). Dersom noen er uenige med meg må de gjerne sende link til seriøse studier som viser noe annet. ;)

Lenke til kommentar

Man blir feit av alt man spiser som man ikke bruker, inkludert proteiner :p

Menneskers proteinbehov er ikke så stort. 20-30 gram om dagen ifra ideelle kilder. Alt over det kan hjelpe noe med muskelbygging men du får avtagende avkastning. Det er derfor du ser masse vegetarianere og veganere som også er ripped selv om de bare spiser frukt og nøtter liksom.

Lenke til kommentar

Alle legger på seg forskjellig, alle går ned i vekt forskjellig. Ingen endringer er permanente med mindre man blir svært overvektig og kroppen begynner å generere nye fettceller. Fortsetter du å bulke noen måneder nå, og så cutter ned til din tidligere fettprosent kan jeg nærmest garantere deg at bollekinnene også er borte. Ikke la et litt chubby ansikt stoppe deg.

 

Det kan også være en følge av økt vanninhold i kroppen, dersom du nå for eksempel har fått i deg mer karbohydrater og/eller salt enn du vanligvis har gjort. Spiser du en halv kilo cottage cheese per dag så får du i deg nesten like mye salt (2 gram) som jeg får i meg i løpet av en hel dag (1,5-3 gram, jeg logger alt jeg spiser).

 

For øvrig får du i deg en helt latterlig høy mengde proteiner! 1,6 gram per kilo kroppsvekt er absolutt maks kroppen klarer å benytte seg av (med mindre man bruker gear eller akkurat har startet treninga). Dersom noen er uenige med meg må de gjerne sende link til seriøse studier som viser noe annet. ;)

 

Alle legger på seg forskjellig, alle går ned i vekt forskjellig. Ingen endringer er permanente med mindre man blir svært overvektig og kroppen begynner å generere nye fettceller. Fortsetter du å bulke noen måneder nå, og så cutter ned til din tidligere fettprosent kan jeg nærmest garantere deg at bollekinnene også er borte. Ikke la et litt chubby ansikt stoppe deg.

 

Det kan også være en følge av økt vanninhold i kroppen, dersom du nå for eksempel har fått i deg mer karbohydrater og/eller salt enn du vanligvis har gjort. Spiser du en halv kilo cottage cheese per dag så får du i deg nesten like mye salt (2 gram) som jeg får i meg i løpet av en hel dag (1,5-3 gram, jeg logger alt jeg spiser).

 

For øvrig får du i deg en helt latterlig høy mengde proteiner! 1,6 gram per kilo kroppsvekt er absolutt maks kroppen klarer å benytte seg av (med mindre man bruker gear eller akkurat har startet treninga). Dersom noen er uenige med meg må de gjerne sende link til seriøse studier som viser noe annet. ;)

 

 

Man blir feit av alt man spiser som man ikke bruker, inkludert proteiner :p

 

Menneskers proteinbehov er ikke så stort. 20-30 gram om dagen ifra ideelle kilder. Alt over det kan hjelpe noe med muskelbygging men du får avtagende avkastning. Det er derfor du ser masse vegetarianere og veganere som også er ripped selv om de bare spiser frukt og nøtter liksom.

Ai da, det visste jeg ikke.

Ikke rart jeg har hatt svart avføring det siste, lol. 

skal begrense haha.

 

Men dette med salt. Leste på forpakningen, og det står at 100g/ 0,7g salt. Det vil si 3,5g totalt bare fra cottage cheesen. Også har jeg drukket en del vann da, men skal jeg kutte ned på vannet litt?

Jeg har logget alt jeg har spist, og saltinnholdet ser ut til å bli langt høyere hvis jeg plusser med cottage cheesen.

Endret av Haatr
Lenke til kommentar

Man blir feit av alt man spiser som man ikke bruker, inkludert proteiner :p

 

Menneskers proteinbehov er ikke så stort. 20-30 gram om dagen ifra ideelle kilder. Alt over det kan hjelpe noe med muskelbygging men du får avtagende avkastning. Det er derfor du ser masse vegetarianere og veganere som også er ripped selv om de bare spiser frukt og nøtter liksom.

Hvor har du fra at mennesker kun trenger 20-30 gram proteiner om dagen? joda menneskekroppen er veldig tillpasningsdyktig. Se på dietten til eskimoer/samer fra gammelt av for eks. latterlige mengder protein og fett og nesten ikke noe grønt mesteparten av året, men mennesker i varme klimaer hvor proteiner har vært vanskelige og få tak i har overlevd i hundrevis av år på stort sett grønnsaker. (dog er det bortimot kun i disse protein-depriverte samfunnene det har forekommet kannibalisme)

 

Om vi spoler framt til nåtiden er kommer det fram i den nyeste gjennomgangen av JISSM at 0.8g per kg kv er nok for 97.5% av mennesker over 19 år mens 1.4-2.0g per kg kv er i stor del fordelaktig for de som trener styrke.

 

Hvor har du fra at 20-30gram protein er nok? Har aldri hørt dette før.

 

 

Til ts. synes jeg du virker overdrevent OCD,

bulk i 1.5 uke?

Skal du bulke bulk for all del i flere måneder og det samme angående deffing, nevneverdige endringer i kroppen skjer ikke over natta.

 

chubby ansikt?

Høres mest ut som at du holder mer vann, spiser du mye salt? evt. så reagerer du litt på mye meieriprodukter.

 

mer underhudsfett? 

Igjen, man får ikke nevneverdig underhudsfett på ett par uker, spesielt ikke om du ikke har gått opp i vekt engang.

 

Til syvende og sist, du trenger mindre protein på kalorioverskudd enn på kaloriunderskudd, 1.2/1.4g/kg/kv er mer enn nok på bulk, og på deff kan du fint gå opp på 1.7-2g. er ikke noe poeng i å ligge på mer enn dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor har du fra at mennesker kun trenger 20-30 gram proteiner om dagen? joda menneskekroppen er veldig tillpasningsdyktig. Se på dietten til eskimoer/samer fra gammelt av for eks. latterlige mengder protein og fett og nesten ikke noe grønt mesteparten av året, men mennesker i varme klimaer hvor proteiner har vært vanskelige og få tak i har overlevd i hundrevis av år på stort sett grønnsaker. (dog er det bortimot kun i disse protein-depriverte samfunnene det har forekommet kannibalisme)

 

 

Det er basert på medisinske behov. Menneskekroppen er utrolig dyktig til å vedlikeholde og resirkulere protein. Vi trenger noen tiendels gram av hver aminosyre hver dag. Si en gram for å være sikker. Og så ifra sikre kilder, som f.eks ris+bønner, så får man 20-30 gram litt avhengig av kroppsstørrelse og kjønn.

 

Inuitter og andre lignende folkeslag lider massivt under sykdommer de får som følge av alt det animalske proteinet og fettet de spiser. I Canada og på Grønland f.eks hvor inuittene er svært likestilte og i stor grad fremdeles lever mest av marint kjøtt og fisk så dør de minst ti år før resten av befolkningen, svært ofte av hjerneslag. Fisk er ikke sunt og er ikke menneskemat. Det er bare litt mindre usunt enn annet kjøtt.

Lenke til kommentar
Men dette med salt. Leste på forpakningen, og det står at 100g/ 0,7g salt. Det vil si 3,5g totalt bare fra cottage cheesen. Også har jeg drukket en del vann da, men skal jeg kutte ned på vannet litt?

 

 

 

Vann kan du drikke svært mye av så lenge du får i deg salt som binder det opp. Jeg er også av den oppfatning at salt ikke er spesielt usunt. Det er mest en co-trigger for folk som allerede har symptomer på sykdom som insnevrede arterier. Har du ikke høyt blodtrykk eller potensiell hjertesykdom ville jeg ikke tenkt så mye over det.

 

Men kjøtt, egg og melk er ikke sunt for mennesker, særlig i store mengder. Så då må gjerne kutte ut cottage cheese. Alle animalske kilder for protein kunne med fordel byttes ut med plantekilder. Fullkorn (korn, ris, havre, pasta osv.), bønner, legumer, nøtter.

Lenke til kommentar

 

Fisk er ikke sunt og er ikke menneskemat. 

Det er den drøyeste påstanden jeg noensinne har sett om kosthold........  :huh:

 

 

Jeg skjønner at det er drøyt - fordi få andre hittil har innsett at dette er tilfelle. Leger har lite eller ingen trening i ernæring og epidemilogi. Og selv på skoler som lærer bort ernæring så blir det sett på som et ubestridelig faktum at fisk er sunt.

 

To problemer med den saken.

 

1. Studien som satte i gang myten, av danskene Bang og Dyreberg, om at fisk var sunt og tilsynelatende motvirket hjerte og kar- sykdom er blitt fullstendig skutt i filler gjentatte ganger.

 

2. Alle studier noen gang gjennomført sammenligner fisk med rødt kjøtt og fjærkre.

 

Sjømat øker faren for hjerneslag, demens, alzheimers og flere andre sykdommer.

 

Fisk er kjøtt. Og det er fullt av fett. Ingen av delene er gunstige for mennesker. Så i tillegg kommer alle miljøgiftene. Det finnes f.eks seks ganger så mye kvikksølv i èn porsjon sjømat som det tidligere gjorde i vaksiner med thiomersal - som ikke engang var vanlig kvikksølv.

 

Det eneste fisk tilsynelatende gjør er å flytte risikoen ifra et sted til et annet. Det samme ser ut til å være tilfelle med kylling og fjærkre.

 

At heroin er sunnere enn metamfetamin er ikke noe argument for å ta heroin. Det er en falsk ekvivalens. Og det er det hele helse-verden har drevet med de siste 40-50 årene.

 

Men nå er forøvrig havet tomt snart uansett så det spiller ikke så stor rolle. Blir bare en giftig suppe igjen. Selv torsken er rødlistet som truet art.

Lenke til kommentar

Så.... Hva sitter man igjen med da av mat som er trygg? Syntetiserte aminosyrer?

 

Trygg er forøvrig et relativt begrep. I Japan, hvor fisk spises i langt større mengder er ikke hjerte/kar sykdommer å finne. Det spises lite melkeprodukter der og beinskjørhet er representert.

Fett er heller ikke skadelig for mennesker, det er tilbakevist flere ganger. Endatil palmeolje var skadelig men det viste seg å ikke stemme det heller. Da ble fokuset dreid mot etikk istedenfor. 
Dette kommer alt sammen fra media.

Jeg jobber tett på forskning på torsk, vi har ikke engang fått signaler om rødlisting. Er det noe som har gått meg hus forbi?
At fisk er kjøtt er bare semantikk, men fullt av fett stemmer ikke. Torsk, sei, kveite, og annen hvit fisk er særdeles mager. Jeg vet ikke hva du tenker på, men villfanget laks har en tilnærmet perfekt fettsyresammensetning.

Jeg aner undertoner av veganisme, det har absolutt sine bakdeler det og. B-vitaminmangel f,eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...