Gå til innhold

Eksisterer det en 27" med følgende specs? (IPS, 16:10, Glossy, G-Sync)


Bornslip

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en ny skjerm og har noen veldig klare ønsker, men det virker som om det er umulig for én skjerm å oppfylle alle disse...

 

- 16:10 (2560x1600), men til nød kan 1440p gå.

- IPS panel (H-IPS, PLS osv)

- 60hz eller over

- under 16ms input lag (dette er ikke det samme som pixel responstid)

- Glossy skjerm, MEN matt plastikk på ramme og fot (helst sort)

- G-Sync

 

Hvis noen kan finne alternativer som oppfyller disse kravene blir jeg ikke bare utrolig takknemlig, men også veldig imponert ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer hvertfall ikke til å bli imponert. De spesifikasjonene kombinert er ikke mulig å få tak i og glossy skjermer er nesten et dødt marked. Hva skal du bruke den til?

Dette skal være min ny all-around skjerm som vil si casual gaming, browsing, youtube, jobb og diverse desktop applikasjoner. Jeg har siden 2007 vært superfornøyd med min gamle Dell 2407WFP, men er på jakt etter en arvtager som helst også skal holde en stund.

 

Jeg kan gjerne forklare ønskene litt nærmere:

 

- 16:10 (2560x1600)

Skjermen jeg sitter med i dag har 16:10, det vil si 1200 piksler i høyden kontra 1080 som har blitt "normalen". Jeg liker 16:10 formatet, pluss at jeg hater tanken på å potensielt miste piksler, samt at 16:10 er nærmere det som kalles The Golden Ratio.

 

- IPS panel (H-IPS, PLS osv)

Jeg er ikke i nærheten av noen proff gamer eller på andre måter avhengig av super responstid på pikslene. Verdsetter også god kontrast, innsynsvinkler og fargegjengivelse mye mer enn piksel-responstid.

 

- 60hz eller over

Jeg har på ingen måte noen forestilling om at alle spill jeg kommer til å spille de neste 3-4 årene vil ligge på 60Fps eller over, der har jeg rett og slett ikke maskinvare til, derfor har jeg heller ikke behov for en skjerm som til nød vil gi meg 120/144hz på desktopen.

 

- under 16ms input lag (dette er ikke det samme som pixel responstid)

Liker at ting er responsivt, her kan jeg fort bli litt mer pirkete enn hva jeg har godt av selv.

 

- Glossy skjerm, MEN matt plastikk på ramme og fot (helst sort)

Skjermen min i dag er matt, men ting fremstår litt diffust og "washed out" etter å ha brukt en glossy skjerm rett før jeg setter meg ned foran pc'en (iPad/Macbook Pro). Jeg har også prøvd å spille litt på en skjerm som er glossy og alt virker bare mye mer levende når det kommer til fargene som produseres. Når det kommer til rammen og foten vil jeg ha dette i matt for å unngå gjenskinn fra skjermlyset, fingermerker osv. Det skal sies at jeg sitter i et kontrollert miljø og har gode muligheter for å eliminere/redusere gjenskinn.

 

- G-Sync

Tilbake til punktet om 60hz, jeg ser for meg å spille i alt fra 30-100 fps de neste årene, beroende på hva tittelen jeg spiller har som krav. Med G-sync så slipper jeg å tenke på V-sync, triple buffering og stutter issues. Uansett hva frameraten min er så vil skjermen synkronisere bildet og gi meg en noenlunde bra opplevelse så lenge jeg holder meg over 30fps.

Endret av Bornslip
Lenke til kommentar

ROG SWIFT PG27AQ

4k ,60hz, 10 bit farger og g-sync :)

Den er matt, men glossy finnes vel knapt

Veldig lav inputlag. Dette må da være bra nok?

Eneste "problemet" her er 4K. For meg ligger sweetspot'en på 1440p/1600p ettersom jeg ønsker å kjøre spill i full native oppløsning. 4K blir det den dagen jeg kan kjøre alt på ultra med en singel GPU som ikke koster det hvite i øyet...

 

Er ikke flere av 16:10 skjermene med 2560*1600 i 30' størrelse?

Du har nok rett, men da må jeg ha større skrivebord og gjerne sitte litt lengre unna skjermen. Pluss at 30" ikke blir noe særlig billigere. Endret av Bornslip
Lenke til kommentar

 

ROG SWIFT PG27AQ

4k ,60hz, 10 bit farger og g-sync :)

Den er matt, men glossy finnes vel knapt

Veldig lav inputlag. Dette må da være bra nok?

Eneste "problemet" her er 4K. For meg ligger sweetspot'en på 1440p/1600p ettersom jeg ønsker å kjøre spill i full native oppløsning. 4K blir det den dagen jeg kan kjøre alt på ultra med en singel GPU som ikke koster det hvite i øyet...

 

Er ikke flere av 16:10 skjermene med 2560*1600 i 30' størrelse?

Du har nok rett, men da må jeg ha større skrivebord og gjerne sitte litt lengre unna skjermen. Pluss at 30" ikke blir noe særlig billigere.

 

Spesielle behov fungerer skjeldent på budsjett :) Slik er det med det meste ;)

 

Du har da altså 2  valg. En 1440p Acer eller Asus ips g-sync skjerm eller Asus/Acer 4k g.sync. Asus mener jeg på er hakket bedre ann Acer på 4k skjermen.

 

Asus 4k g-sync har nok den beste levetiden, siden den er 4k. G-sync er et must om man vil spille, så da har man ikkje noe annet valg.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...