Gå til innhold

Til hvilken alder er det greit å studere?


Lami

Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar hittil :) Det er veldig greit å ha noen utenforstående.

 

Hm ja. Hvis jeg skulle byttet nå, og tilbake til samme linje på BI neste år, vil jeg da måtte gå første året om igjen, tror du?

 

Foreldrene mine mener jeg burde bare fullføre denne bacheloren og se hva slags jobber jeg får.

Jeg har allerede pekt ut noen fordypningsemner, men jeg lurer på hvor mye valgfag&fordypning (evnt internship/utveksling) har å si på jobbmulighetene senere. Vil det være mulighet for å få jobb innen f.eks Supply Chain Management (logistikkledelse) hvis jeg har det som fordypning? Eller forretningsjus som et semester som valgkurs?

 

Det er muligens litt avsporing her, men hvis det er ingen som har noen tanker/svar så får jeg opprette egen tråd :)

 

Nei, de kursene du har bestått trenger du ikke å ta på nytt. Du fortsetter der du slapp.

 

Jeg kjenner ikke til jobbmulighetene innen SCM, men å bare fullføre og se hva du får, høres ikke ideelt ut. Hvis det ikke er sannsynlig at den utdannelsen leder til en jobb du virkelig har lyst til å gjøre, er det ingen skam å endre retning hvis du har grunn til å tro at en annen utdannelse kan gi deg en jobb som passer deg bedre. Det er jo også du som skal gjennomføre en utdannelse og få en jobb, ikke foreldrene dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje eit problem å studere lenge, men etterkvar så vil du sjølvsagt kunne møte på nokon praktiske utfordringar f.eks. i form av økonomi.

 

I tillegg så varierer det jo litt alt etter kva du studerer. Om du bruker ekstra lang tid på å studere noke som gir deg gode jobbmuligheiter og ei god lønn, så vil det sjølvsagt være langt meir lønnsomt enn om kun studerer eit eller anna som ikkje fører til jobb, eller som kun fører til jobbar som ikkje gir særlig med lønn.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle.

 

Det som interesserer meg er å ordne ting og se at det blir noe av det. Produksjonsteknikk er noe jeg kunne tenkt meg men jeg har kun R1 og ikke R2. Hva er sjansen for at jeg består R2 når jeg måtte ta R1 som privatist og såvidt besto den? :p

 

Lami: Du er i 2. året på BI sant? Jeg husker at du deltok i diskusjoner om finans/regnskap/praktisk økonomi da jeg enten gikk 1. eller 2. året.. Jeg går nå 3. Så da går vel du 2. eller 3. også?

 

Går 1.året.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle.

 

Det som interesserer meg er å ordne ting og se at det blir noe av det. Produksjonsteknikk er noe jeg kunne tenkt meg men jeg har kun R1 og ikke R2. Hva er sjansen for at jeg består R2 når jeg måtte ta R1 som privatist og såvidt besto den? :p

 

Lami: Du er i 2. året på BI sant? Jeg husker at du deltok i diskusjoner om finans/regnskap/praktisk økonomi da jeg enten gikk 1. eller 2. året.. Jeg går nå 3. Så da går vel du 2. eller 3. også?

 

Går 1.året.

 

 

 

Hmm, se på dette: 

 

Jeg er 29 år, ja blir 30 i 2017, er gift har bare 1 barn foreløpig, ja kona syns det er seint, men jeg mener det aldri er seint, derfor får jeg støtten av henne fordi jeg viser stor interesse.

 

 

Skal også studere dog med fulltidsjobb rundt 80-100% men over nettet. Hvordan dette blir vet jeg ikke, men jeg vet at hvis jeg er fast bestemt vil jeg klare det, for erfaring viser at jeg har klart andre ting før på den måten. Men jeg har allerede bestemt hva som fins og hva som passer meg, interesse = motivasjon, motivasjon = pågangsmot, pågangsmot = jobb, jobb = suksess.. det er min tanke gang.

 

Jeg går forkurs for ingeniør akkurat nå, trives med det, mye jobb men går greit, eksamener venter, stresser ikke, angriper matte og fysikk mest så mye jeg kan. 

 

Skal du bli noe innen teknikk og teknologi må du ha den R2 matten og fysikk1

 

Du kan klare R2 hvis du trener deg til å lære deg matematikk, altså grav og spør, finn din studieteknikk, idag har vi youtube, nye og bedre pensumbøker samt du kan også få en god del hjelp fra www.matematikk.net

 

 

Så ja det er etter min konklusjon aldri for seint å studere og du kan til og med klare det med jobb ved siden av slik at du klarer deg langt bedre økonomisk mens du studerer.

 

Jeg håper jeg har gitt deg litt motivasjon selv om det er seint nå for meg og jeg skal legge meg, jobber ikke i morgen :)

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for svar alle.

 

Det som interesserer meg er å ordne ting og se at det blir noe av det. Produksjonsteknikk er noe jeg kunne tenkt meg men jeg har kun R1 og ikke R2. Hva er sjansen for at jeg består R2 når jeg måtte ta R1 som privatist og såvidt besto den? :p

 

Lami: Du er i 2. året på BI sant? Jeg husker at du deltok i diskusjoner om finans/regnskap/praktisk økonomi da jeg enten gikk 1. eller 2. året.. Jeg går nå 3. Så da går vel du 2. eller 3. også?

 

Går 1.året.

 

 

 

Hmm, se på dette: 

 

Jeg er 29 år, ja blir 30 i 2017, er gift har bare 1 barn foreløpig, ja kona syns det er seint, men jeg mener det aldri er seint, derfor får jeg støtten av henne fordi jeg viser stor interesse.

 

 

Skal også studere dog med fulltidsjobb rundt 80-100% men over nettet. Hvordan dette blir vet jeg ikke, men jeg vet at hvis jeg er fast bestemt vil jeg klare det, for erfaring viser at jeg har klart andre ting før på den måten. Men jeg har allerede bestemt hva som fins og hva som passer meg, interesse = motivasjon, motivasjon = pågangsmot, pågangsmot = jobb, jobb = suksess.. det er min tanke gang.

 

Jeg går forkurs for ingeniør akkurat nå, trives med det, mye jobb men går greit, eksamener venter, stresser ikke, angriper matte og fysikk mest så mye jeg kan. 

 

Skal du bli noe innen teknikk og teknologi må du ha den R2 matten og fysikk1

 

Du kan klare R2 hvis du trener deg til å lære deg matematikk, altså grav og spør, finn din studieteknikk, idag har vi youtube, nye og bedre pensumbøker samt du kan også få en god del hjelp fra www.matematikk.net

 

 

Så ja det er etter min konklusjon aldri for seint å studere og du kan til og med klare det med jobb ved siden av slik at du klarer deg langt bedre økonomisk mens du studerer.

 

Jeg håper jeg har gitt deg litt motivasjon selv om det er seint nå for meg og jeg skal legge meg, jobber ikke i morgen :)

 

 

UiO krever ikke R2 eller fysikk 1 til sine teknologi- og realfagsutdanninger. Kravet er som regel matematikk R1(eller s1+s2) og fordypning i et annet realfag, altså 1+2. Dette kan være biologi 1+2 etc. Flere av disse utdanningene kvalifiserer som opptak på siv.ing-studier(2 årig mastergrad) på NTNU for eksempel, så man må ikke ha r2+fysikk. UiO anbefaler at du har kunnskap tilsvarende R2+fysikk da, siden matematikk- og fysikkfagene (mat1100 kalkulus for eksempel) starter der R2 slapp, slik at hvis du bare har R1 vil du møte en veldig bratt læringskurve. UiO øker også kravene til at man må ha R2+fysikk 1 for disse utdanningene fra 2018/2019 siden de opplever veldig høy strykprosent.

 

Men poenget er at man ikke MÅ ha R2 hvis man vil bli ingeniør eller master i teknologi/siv.ing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...