Gå til innhold

Fagbrev etter ingeniør. Smarteste veien å gå?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Sitter å vurderer veien til et fagbrev. Er utdannet ingeniør i automatiseringsteknikk, men føler at dette kanskje ikke er den rette utdanningen for å oppnå mine mål. Jeg har lyst på en jobb i bedrift hvor jeg kan være en slags altmuligmann. Jeg vil også jobbe ute i feltet og ikke sitte inne forran datamaskin med dokumentasjon hele tiden. Som automasjonsingeniør er jeg faglig flink, sosial og flink til å motivere. Etter 1 år arbeidsledig etter et kortere tidsperiode på over 1 år i oljebransjen tok jeg helomvending og ble lærer for automasjon på videregående skole. Faglig er denne jobben mye mer interessant da jeg får holde på med litt mer praktiske ting som oppkobling, pls styring etc. Altså ting jeg ønsker å jobbe med, men jeg tror ikke jeg i all framtid ønsker å være lærer så derfor planlegger jeg litt om framtiden min. 

 

Jeg har også erfart at det er stor etterspørsel etter personer med fagbrev og ingeniørgraden i hånda i den type arbeidsmarkeder jeg vil jobbe i. Var og snakket med en arbeidsgiver innen oppdretsanlegg, og de trengte folk med automasjonsbakgrunn, men også mekanisk bakgrunn. jobben ville bli fordelt 30% automasjon og resten mekanisk. Noe som er ok for min del. Men jeg mangler derimot mekanisk bakgrunn. Kan jo bruke verktøy, men har aldri skrudd på noe i større grad. Denne kompetansen har jeg tenkt å tillegge meg på sikt ved hjelp av ulike hjemmeprosjekter. 

 

Er det noen som har tatt fagbrev etter ingeniør? Tenker kanskje å melde meg som hjelpearbeider siden jeg har koblingskunnskaper i fingrene, men da må jeg jo gå i fem år i strekk før jeg får fagbrev?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har du av videregående fra før?

 

Er det allmenn? Studiekompetanse? Forkurs?

 

Eller er det yrkeskompetanse?

 

Det er mulig å ta kurs og ta privatist eksamener, deretter få litt arbeidserfaring, mulig at ingeniørerfaringen kan kompensere litt, men du må ha nok for å få lov til å gå opp til fagprøve i automatiseringsfaget.

Lenke til kommentar

Videregående bakgrunn er allmennfag, med realfagene R1, R2, Fysikk 1 og 2 og biologi1 og 2. Har tenkt at alle fellesfagene må kunne bli godskrevet fra videregående, men er usikker på elektrofagene. Har jo vært gjennom det meste på ingeniør bortsett fra å spikre kabel, koblingsbokser og diverse innstallasjonsgreier.

Endret av morgan_kane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nedgangstider i oljen. Derfor velger de folk med mest mulig kunnskap. Så en med bachelor+fagbrev velges over en som har bare bachelor (noe de som regel ville ha gjort uansett). At du tar fagbrev nå tror jeg ikke vil ha så mye å si for deg. Ettersom det handler mye mer om erfaring som ingeniør etter du har tatt bachelor. Noe du ikke får om når du tar fagbrev.

 

Selv har jeg fagbrev og bachelor fra før. Tar nå master innenfor automasjon. Om det er veien å vet jeg ikke, men håper virkelig det. Vet om bedrifter som har ansatt personer med mastergrad i serviceingeniør stillinger. 

 

Men hva tenker du? Fagbrev innefor mekanikk for å tilfredsstille en arbeidsgiver? Eller ta automasjons fagbrev? Eventuelt et annet fagbrev innenfor elektro?

Lenke til kommentar

For å få fagbrev i automasjon må du oppfylle de samme kravene for yrkeskompetanse som alle andre. Siden du allerede har for lengst fullført vgs. Må du ta noen automasjonsfag som privatist som gjelder for vg2 og vg3 uten at jeg vet helt sikkert er det kanskje mulig å slippe siden du er ingeniør i automasjon.

 

Jeg ville uansett ha hørt med opplæringskontoret for elektrofag i ditt fylke flr noe annet. De vet hva du må gjøre for å få fagbrevet. Det kan være at du får godskrevet erfaring pga ingeniørgraden din.

 

Men hadde det vært meg hadde jeg gått master i automasjon eller elektroteknikk. Master kan tas også på deltid på 4 år om en har en 100% jobb ved siden av. Da sitter du langt bedre kvalifisert til hva som helst og får også skru/mekke/teste med hender og være ute i naturen. Da studiet er også forskningbasert :-)

Endret av Xemonoid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg tviler sterkt på at det vil være fornuftig tidsbruk for deg å gå vidaregåande på nytt. Det å ta fagbrev for deg no tar vell 3-4 år? Du må nok ta utgangspunkt i at du må ha to år med læretid (sjølv om det er mulig med unntak). I tillegg må du ha bestått VG1 og VG2, her kan du nok bruke oppigjen ein del av det du tok fyrste gongen på vidaregåande, men det tar nok fort eit år med tanke på eksamenstidspunkt osv sjølv om du tar det som privatist.

 

Som utdanna ingeniør vil du nok stå sterkare med 3 års arbeidserfaring, særlig om du jobbar som lærar for yrkesfag, enn du vil med ei ny utdanning på eit lavare nivå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...