Gå til innhold

regne ut strømforbruk å batteri


Anbefalte innlegg

hei

jeg har en liten elektronikk krets some bruker

0.5A

7.5V

DC

(dette er faktisk målt forbruk)

 

hva vil det koste meg å la den stå på i 1 år?

la oss si strøm + nettlie =1krone kwh? (realistisk det?)

 

kan jeg drive den kretsen ved hjelp av batteri?

evt hvor stort batteri trenger jeg for 4uker evt 1år?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0,5A * 7,5V = 3,75W

 

3,75W * 24timer * 365 dager = 32,85kWh

 

1kr/kWh * 32,85kWh = 32,85Kr.

 

Batteri for en uke (7,2V):

0,5A * 24 timer * 30 dager = 360Ah

Batteri for et år (7,2V):

0,5A * 24 timer * 365 dager = 4380Ah

 

Obs. Batteriet må være større grunnet selvutladning og tap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å drive denne fra nettet (230V AC), så trenger du et strømadater. Dersom du måler strømmen inn til dette adapteret så får du et mer nøyaktig tall å regne ut fra. På grunn av varmetap i adapteret så vil nok effektiv belastning (fra nettet) være rundt to ganger så stor som det selve kretsen trekker (ref utregninga til "Big_IT").

 

1krone per kwh er vel et ganske realistisk tall.

 

Batteri for en uke:

Vi vet at kretsen trekker 3,75W med 7,5V og vi skjønner fort at dette er såpass mye at det vil være fornuftig å tenke seg å bruke en 12V batteribank. For å omforme spenningen fra 12V og ned til 7,5V så må vi ha en DC-DC omformer. La oss si at den har en virkningsgrad på 0,6. Da må vi forsyne omformeren med 6,25W (eller 0,52A).

 

Minimum batteriestørrelse for 1 ukers drift vil da bli 0,52A*24t*7d= 87Ah. Vi vet at påstemplet verdi på slike batterier er målt med en utladningstid på 20 timer. Du tømmer batteriet skatere, da får du litt mer ut av det. Ellers så vet vi at påstemplet batteriytelse gjerne er litt overdrevet, og garantert er målt på et toppladet helt nytt batteri i ideelle omgivelser (20 grader C). Det er således fornuftig å gå litt opp i størrelse, for eksempel til 120Ah eller 150Ah. For å beskytte batteriet mot å bli tappet ned til null så er det fornuftig å sette på en solcellekontroller som kutter lasten med 10,5V. Har du tilgang på sol i området så kan du i tillegg montere opp et solcellepanel på rundt 100-200W og da vil dette surre å gå av seg selv.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.

så med andre ord vi er på størrelsen med bilbatterier her,

så er nok uaktuelt å drive denne kretsen ved hjelp av batterier da.

ved bruk av duracell high energy AA ca 2500maH (2,5aH)

2,5aH * 40AA batterier = 100AH

så i størrelses ca orden 40 batterier for ei ukes drift.

 

men kan fortsatt ikke skjønne at en sånn liten krets skal trekke så mye strøm, se bilder:

ikke mye, men så mye at batteri blir upraktisk.

 

bare arduinon bruker 50mA, (æ veit æ kan bruke sleep mode å redusere cpu speed etc....)

50mA = 0,05A

0,05A * 7,5 = 0,375W

0,05A * 24T * 365D = 438AH

 

hvem hadde trodd elektronikk brukte så mye eller batteri hadde så liten kapasitet?

ble litt overrasked her, ikke at det er mye strøm men for mye sånn at batteri blir upraktisk.

 

obs!

er 2 forskjellige kretser på bildet!

bilde er illustrasjon av kretsen, har desverre ikke bilde av da disse målingene ble gjort.

det er den øverste jeg prater om, som led stripa samt pot meterne hører til.

post-371141-0-63555700-1459169597_thumb.jpeg

Endret av Mikki1211
Lenke til kommentar

Lysdioder bruker relativt mye strøm, og når du har så mange av en såpass lyssterk type som i de LED-stripene du har på bildet spiser det fort på seg. For ting som skal leve lenge på batteri unngår man helst lysdioder, og om man må ha noen er de helst av en lyssvak og strømgjerrig type.

 

50 mA på en mikrokontroller er forøvrig ganske mye. Moderne mikrokontrollere er nede i et par mA selv uten bruk av sleepmodes, så om batteritid er viktig bør du se på en annen type enn den du bruker nå.

Lenke til kommentar

Og selv om det koster 1 kWh i snitt i løpet av et år (mitt personlige har vært nærmere 0,6-0,7 ish), så er det verdt å tenke på at strømmen ikke er tapt, kun omgjort til varme som holder boet varmt, og dermed senker arbeidet tilsvarende på hva en nå fyrer med. 

I praksis så kan du i en normal enebolig/leilighet nok derfor trekke fra en 70-80 % (ca andel av året hvor ekstra varme er uønsket) av det for et mer reelt tap av kronasje. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg ser en feil i utregningen til Big_IT. "Batteri for en uke (7,2V):   0,5A * 24 timer * 30 dager = 360Ah". Han mener selvfølgelig 0,5A * 24 timer * 7 dager = 84Ah.

 

Så ser jeg også en feil i din utregning "ved bruk av duracell high energy AA ca 2500maH (2,5aH), 2,5aH * 40AA batterier = 100AH". Selv on du kobler 40 slike batterie i parallell så har du fortsat bare 1,2 - 1,5Volt. For å få 7,5Volt må du gange opp dette med 6, altså totalt 240 batteri, noe som er helt meningsløst.

 

Men tilbake til den kretsen din. 1) Trenger du å bruke tre prosessorer og kan powermodulen til prosessoren(e) utformes på en mer effektiv måte? 2)Trenger LED-stripen(e) dine å lyse konstant, eller er det OK om dem blinker med 100Hz (usynlig blinking) for å få ned effektforbruket?

Lenke til kommentar

Bare husk at blinking også vil (med høy nok frekvens) se ut som dimming. Så man må også øke strømmen gjennom dem for å nå likt nivå. Mulig det gir noe bedre effektivitet ved lik tilsynelatende lysintensitet? Eller om det kun var tenkt at de kan nå lavere strømnivå ved dimming av det samme oppsettet?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Energiefektivisering er knepet som nevnt når man jobber med ting som skal drives med batterier. Løsninger jeg jobber med er heldigvis nettdrevet, men ofte merket at det fort blir heftig med strøm når man kaster nok utstyr sammen.

 

Jeg ser en feil i utregningen til Big_IT. "Batteri for en uke (7,2V):   0,5A * 24 timer * 30 dager = 360Ah". Han mener selvfølgelig 0,5A * 24 timer * 7 dager = 84Ah.

Doh...  :wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...