Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser og får en farge på hele skjermen


Anbefalte innlegg

For 2 måneder siden byggde jeg pcen som jeg har nå. Den har funket helt fint til nå, men har i det siste hatt dette problemet. Det som skjer er at jeg som regel enten bare er på netflix og facebook og ikke noe som krever så veldig mye. Og i dag stod pcen på hele dagen før det skjedde. Det som skjer er for eksempel at jeg sitter og ser på en serie på netflix når plutselig begge skjermene mine får en farge som dekker hele skjermen. Det er ikke samme farge på begge skjermene. Den ene (hovedskjermen) har til nå blitt brun og lysegrå, mens den andre bare har blitt grå. Jeg kan ikke gjøre noe annet enn å holde inne av knappen på pcen og starte den på ny og da fungerer den. Og da jeg prøvde å skru skjermen av og på så fikk den et sånn statisk bilde som du får på TV-en. Lyden fra høyttalerne blir også til en slags summe lyd eller bzzz lyd. Leste på nettet noen som sa at det enten kan være skjermen som begynner å bli dårlig eller kabelen så i dag byttet jeg den DVI kabelen jeg vanligvis bruker med en VGA kabel (til hovedskjermen), men det skjedde fortsatt.

Er det noen som har en anelse om hva som kan være problemet eller hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en maskinvarefeil.

 

Kan du ramse opp datadelene du brukte og alder på disse? Strømforsyning bør også være med.

 

Sånn i farta hadde jeg trolig startet med en minnetest , last ned og kjør Memtest86 , 2 timer uten feil for hver GB du har , så 8 GB = 16 timer ca og 16 GB = omtrent 24 timer til 32 timer ( om du virkelig skal være nøye) , men akkurat nå holder det med 2 Passes uten feil før du gir tilbakemelding til oss.

Lenke til kommentar

PC-delene mine er:

Asus b85m-g motherboard

MSI Gtx 960 4gb skjermkort

Seagate 1tb sshd

Intelcore i5 4440 prosessor

Hyper x Fury 8gb ddr3 RAM

Corsair RM650x PSU (650W)

 

Alt utenom prosessoren og motherboardet ble kjøpt for 2 måneder siden. Mens motherboardet og prosessoren ble kjøpt for rundt 1 år siden.

Endret av Sander1999
Lenke til kommentar

Kan du ta ut skjermkortet og koble skjermene rett i hovedkortet og se om du får fremprovosert samme feil? Har du for eksempel siste BIOS og drivere til skjermkortet? Kjennes kabinettet varmt ut eller et det veldig varm luft i kabinettet når dette skjer og du tar av sidedører på kabinettet? Kan det være lite kjølepasta mellom prosessoren og kjøleren/viften?

Lenke til kommentar

Alle drivere til skjermkortet er oppdatert. Kabinettet er ikke spesielt varmt og det er dette som får meg til å lure siden jeg ikke gjør noe som krever mye av PC-en (som facebook og netflix). Men kan det være at det er skjermen som begynner å bli gammel eller er det noe annet?

Lenke til kommentar
Men kan det være at det er skjermen som begynner å bli gammel eller er det noe annet?

Du må jo teste hardware i forskjellige scenarioer.

Om det er "artifact"(som har mange former) finner du som regel ut med og belaste skjermkortet.

Last HWMonitor(temp på alt) og FurMark(stresser skjermkort for og se om det gir feil).

 

Nå kan minne feil og harddisk feil som fusker/stopper opp en stund gi feil ut til skjerm.

Du tester minne som nevnt med Memtest86+

 

Start med og teste dette,

kan ta mere om testing av annen hardware viss det trengs.

Sjekk Event Viewer og om C:\Windows\MiniDump har noen dump(.dmp) filer.

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Personlig tror jeg at skjermen fungerer helt fint , årsaken til dette er at du får den "lyden" når skjermen henger seg , noe som tyder på at hele pcen har hengt seg.

 

Slike feil kan inntreffe av flere grunner :

 

Ustabilt hovedkort : I noen tilfeller er alt man trenger en bios oppdatering.

Minnefeil : Kan man finne ut om man kjører en memtest86+

Skjermkortfeil : Noe vanskeliger å finne ut , men å sjekke hendelseliste i windows er en start.

Så har man også noen småting som kan gjøre at man får problemer , spenningsfall på prossesor ( sjekk i bios at cpu får nok strøm ) , strømforsyning som ikke er helt stabil ( Corsair RM 650x er vel gold og skal være relativt stabil , men vært en del problemer med noen av dem så kan sjekkes til slutt ).

Lenke til kommentar

Har selv opplevd at pcen låser seg og lager en fucked up skkrzkr lyd, og en kjapp restart er alt som sku til. Men for meg så skjedde bare når jeg så video på youtube. Og dette skjedde i den tida når youtube gikk i fra flash til html5 til å spille av video. Så jeg sørga for å oppdatere firefox, flash, java. Men det gikk nå over og slutta helt. Mistenke at noe kan være det samme for deg siden det har skjedd når har ser video på netflix og i facebook kan det være fordi du så/loada en video.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd at pcen låser seg og lager en fucked up skkrzkr lyd, og en kjapp restart er alt som sku til. Men for meg så skjedde bare når jeg så video på youtube. Og dette skjedde i den tida når youtube gikk i fra flash til html5 til å spille av video. Så jeg sørga for å oppdatere firefox, flash, java. Men det gikk nå over og slutta helt. Mistenke at noe kan være det samme for deg siden det har skjedd når har ser video på netflix og i facebook kan det være fordi du så/loada en video.

Så det ble fikset da du oppdaterte nettleseren, flashplayer og java?

Lenke til kommentar

Du har fått noen forslag og linker som du kan starte med.

Starte med HWMonitor,så du får oversikter over alle temperaturer på systemet.

Har du ikke testet noe eller sett på temperaturer etter at du har satt sammen Pcen?

Når jeg bare ser på netflix eller bare er på nettet slik som jeg har vært når problemet har skjedd har jeg hatt disse temperaturene:

Prosessor: Fra litt under 30 grader til litt over 40.

Skjermkort: Fra 28 grader til 32.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt gjort det vi rådet deg til ovenfor?

Har ikke vært så mye hjemme i det siste så har ikke fått gjort så mye enda. Men har prøvd å finne ut hvordan man skal runne en minnetest. For det er vel ikke bare noe man laster ned og kjører? Må det ikke legges inn på en usb og noe?

Lenke til kommentar

Det høres ut som en maskinvarefeil.

 

Kan du ramse opp datadelene du brukte og alder på disse? Strømforsyning bør også være med.

 

Sånn i farta hadde jeg trolig startet med en minnetest , last ned og kjør Memtest86 , 2 timer uten feil for hver GB du har , så 8 GB = 16 timer ca og 16 GB = omtrent 24 timer til 32 timer ( om du virkelig skal være nøye) , men akkurat nå holder det med 2 Passes uten feil før du gir tilbakemelding til oss.

Memtesten står ennå og holder på men har nå fått opp 2 av 4 passes og ingen errors. Men en ting jeg reagerte på var at der som det står RAM info, så står det Kingston og 800MHz, men den RAM-en jeg bruker nå er Hyperx Fury 8gb og 1600MHz. Men den RAM-en jeg hadde før var Kingston. Kan det ha skjedd noe her da eller er det ubetydelig?

Lenke til kommentar

Memtest86+ viser bare generell info om minnet.

DDR(Double Data Rate) så i memtest må to gange med 2(800 x 2 = 1600MHz).

Det samme som i memory fane i cpu-z,

som er standar og bruke for og vise korrekt info om minnet.

 

Har du sett i folder C:\Windows\MiniDump om det noen .dmp filer?

Endret av snippsat
Lenke til kommentar

Ville bare si at jeg tror problemet var det som Malvado sa om driveren til skjermkortet. Fordi det kom en ny ut i går som jeg installerte i dag, og jeg har hatt PC-en på i hele dag og vært innpå netflix i over 1 time og har ikke hatt mer av problemet. Tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...