Toketorp Skrevet 25. mars 2016 Skrevet 25. mars 2016 Hei Rolf. Min første bil som 18-åring var en brukt Saab 93 B 1959 modell. Kan ikke huske at motoren var så liten, men det hadde nok skjedd en utvikling på de årene, men den var likevel så enkel at vi klarte å bytte motor selv uten spesialverktøy. Morsomt bilde som bragte frem mange gode ungdomsminner! Hilsen Toketorp
Rolf Kristensen Skrevet 25. mars 2016 Forfatter Skrevet 25. mars 2016 Hei Rolf. Min første bil som 18-åring var en brukt Saab 93 B 1959 modell. Kan ikke huske at motoren var så liten, men det hadde nok skjedd en utvikling på de årene, men den var likevel så enkel at vi klarte å bytte motor selv uten spesialverktøy. Morsomt bilde som bragte frem mange gode ungdomsminner! Hilsen Toketorp Hei og takk for hyggelig tilbakemelding ! Leste at Saab 93 kom med tre sylindret langstående motor, så det er nok helt riktig det du husker at motoren i din bil ikke var så liten som den på bildet Mvh. Rolf
Rolf Kristensen Skrevet 25. mars 2016 Forfatter Skrevet 25. mars 2016 Kult bilde Rolf M v h Leif Takk for det Leif ! Mvh. Rolf
Fotoskrulla Skrevet 25. mars 2016 Skrevet 25. mars 2016 Kjørte selv Saab 96 når jeg nettopp hadde fått lappen, mammas bil.. I dag greier ikke folk å få skifta lyspære engang på bilen uten å ha den på verksted. Det er andre tider.. Ikke egentlig til det bedre spør du meg. Kult bilde
Rolf Kristensen Skrevet 25. mars 2016 Forfatter Skrevet 25. mars 2016 Kjørte selv Saab 96 når jeg nettopp hadde fått lappen, mammas bil.. I dag greier ikke folk å få skifta lyspære engang på bilen uten å ha den på verksted. Det er andre tider.. Ikke egentlig til det bedre spør du meg. Kult bilde Takk for det Helene ! Er helt enig i at alt slett ikke bare har blitt til det bedre på nye biler.....som bla. muligheten til å skifte lyspærer selv. Mvh. Rolf
Trond Olav Løkken Skrevet 26. mars 2016 Skrevet 26. mars 2016 Kjempemotiv, Rolf, med viktig følgetekst. Har vært på ferie med 3-sylinderen, hvis frihjulskobling medførte hyppigere bruk av bremser, noe som gjorde oss unger litt tafatte. Man skal ikke se seg blind på hestekrefter;mye tyder på at motorvolum gir dreiemoment som kompenserer.
Rolf Kristensen Skrevet 26. mars 2016 Forfatter Skrevet 26. mars 2016 Kjempemotiv, Rolf, med viktig følgetekst. Har vært på ferie med 3-sylinderen, hvis frihjulskobling medførte hyppigere bruk av bremser, noe som gjorde oss unger litt tafatte. Man skal ikke se seg blind på hestekrefter;mye tyder på at motorvolum gir dreiemoment som kompenserer. Mange takk for den hyggelige tilbakemeldingen Trond Olav ! Jeg leste at sylindervolumet på denne var på 764 ccm. Jeg regner med at du har hatt motorsykler med adskillig mer Mvh. Rolf
Roar Kneppen Skrevet 26. mars 2016 Skrevet 26. mars 2016 Ja, forsto hvor dette var "sakset" fra. Ble litt beriket med kunnskap idag da jeg ikke visste at Saaben og jeg ble født i samme årstall. Husker jo godt totakts Saab på veien. En fetter av meg hadde faktisk to modeller. Men de var nok noen år nyere enn skrotet her som nok forlengst har sluttet å putre. Roar
Rolf Kristensen Skrevet 26. mars 2016 Forfatter Skrevet 26. mars 2016 Ja, forsto hvor dette var "sakset" fra. Ble litt beriket med kunnskap idag da jeg ikke visste at Saaben og jeg ble født i samme årstall. Husker jo godt totakts Saab på veien. En fetter av meg hadde faktisk to modeller. Men de var nok noen år nyere enn skrotet her som nok forlengst har sluttet å putre. Roar Mange takk for den hyggelige kommentaren Roar ! Jeg regnet med at du ville kjenne igjen motivet, siden du også har "erfaring" fra Båstnes Mvh. Rolf
Trond Olav Løkken Skrevet 26. mars 2016 Skrevet 26. mars 2016 Ja, 764 kubikk var mindre enn jeg ante, og skal den selv suge luft til blanding med bensin, blir kraften begrenset. Facinerende å se kablingen, som for det meste trolig er orginal. Man må til fjerne himmelstrøk for å se lignende. Fortsatt god påske!
Rolf Kristensen Skrevet 26. mars 2016 Forfatter Skrevet 26. mars 2016 Ja, 764 kubikk var mindre enn jeg ante, og skal den selv suge luft til blanding med bensin, blir kraften begrenset. Facinerende å se kablingen, som for det meste trolig er orginal. Man må til fjerne himmelstrøk for å se lignende. Fortsatt god påske! Takk og fortsatt god påske ! Mvh. Rolf
Ragnar Skj Skrevet 27. mars 2016 Skrevet 27. mars 2016 Hei Rolf, bildeteknisk flott presentert, og så er det jo nostalgi for alle penga i tillegg. Jeg må nok framover til Saab 96 som jeg husker godt, Fremdeles frihjul, noe som i prinsippet er kommet tilbake på moderne biler i form av såkalt eco-system der biler bare ruller når du slipper gasser, dette for å spare drivstoff. Hvem husker ikke ellers den berømte Carsson på taket, det vil si Erik Carlsson som gjorde mange goderally- løp med sin Saab. Men nå er det over og ut med denne biltypen.... Skj
Rolf Kristensen Skrevet 27. mars 2016 Forfatter Skrevet 27. mars 2016 Hei Rolf, bildeteknisk flott presentert, og så er det jo nostalgi for alle penga i tillegg. Jeg må nok framover til Saab 96 som jeg husker godt, Fremdeles frihjul, noe som i prinsippet er kommet tilbake på moderne biler i form av såkalt eco-system der biler bare ruller når du slipper gasser, dette for å spare drivstoff. Hvem husker ikke ellers den berømte Carsson på taket, det vil si Erik Carlsson som gjorde mange goderally- løp med sin Saab. Men nå er det over og ut med denne biltypen.... Skj Mange takk for den hyggelige tilbakemeldingen Ragnar ! Ur-Saaben var jo ett veldig vanlig innslag i trafikkbildet i tidligere tider. Det hjalp nok godt på salget at både Greta Molander og Erik Carlsson med sine gode rallyprestasjoner ble linket til merket Mvh. Rolf
Anbefalte innlegg