Gå til innhold

The power pack


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei Rolf. Min første bil som 18-åring var en brukt Saab 93 B 1959 modell. Kan ikke huske at motoren var så liten, men det hadde nok skjedd en utvikling på de årene, men den var likevel så enkel at vi klarte å bytte motor selv uten spesialverktøy. Morsomt bilde som bragte frem mange gode ungdomsminner!

 

Hilsen Toketorp

Lenke til kommentar

Hei Rolf. Min første bil som 18-åring var en brukt Saab 93 B 1959 modell. Kan ikke huske at motoren var så liten, men det hadde nok skjedd en utvikling på de årene, men den var likevel så enkel at vi klarte å bytte motor selv uten spesialverktøy. Morsomt bilde som bragte frem mange gode ungdomsminner!

 

Hilsen Toketorp

 

Hei og takk for hyggelig tilbakemelding ! Leste at Saab 93 kom med tre sylindret langstående motor, så det er nok helt riktig det du husker at motoren i din bil ikke var så liten som den på bildet :)

Mvh. Rolf

Lenke til kommentar

Kjørte selv Saab 96 når jeg nettopp hadde fått lappen, mammas bil..

I dag greier ikke folk å få skifta lyspære engang på bilen uten å ha den på verksted. Det er andre tider.. Ikke egentlig til det bedre spør du meg.

Kult bilde :)

 

Takk for det Helene ! Er helt enig i at alt slett ikke bare har blitt til det bedre på nye biler.....som bla. muligheten til å skifte lyspærer selv.

Mvh. Rolf

Lenke til kommentar

Kjempemotiv, Rolf, med viktig følgetekst.

Har vært på ferie med 3-sylinderen, hvis frihjulskobling medførte hyppigere bruk av bremser, noe som gjorde oss unger litt tafatte.

Man skal ikke se seg blind på hestekrefter;mye tyder på at motorvolum gir dreiemoment som kompenserer.

 

Mange takk for den hyggelige tilbakemeldingen Trond Olav ! Jeg leste at sylindervolumet på denne var på 764 ccm. Jeg regner med at du har hatt motorsykler med adskillig mer :)

Mvh. Rolf

Lenke til kommentar

Ja, forsto hvor dette var "sakset" fra.

Ble litt beriket med kunnskap idag da jeg ikke visste at Saaben og jeg ble født i samme årstall.

Husker jo godt totakts Saab på veien. En fetter av meg hadde faktisk to modeller. Men de var nok noen år nyere enn skrotet her som nok forlengst har sluttet å putre.

 

Roar

 

Mange takk for den hyggelige kommentaren Roar ! Jeg regnet med at du ville kjenne igjen motivet, siden du også har "erfaring" fra Båstnes :)

Mvh. Rolf

Lenke til kommentar

Hei Rolf, bildeteknisk flott presentert, og så er det jo nostalgi for alle penga i tillegg. Jeg må nok framover til Saab 96 som jeg husker godt, Fremdeles frihjul, noe som i prinsippet er kommet tilbake på moderne biler i form av såkalt eco-system der biler bare ruller når du slipper gasser, dette for å spare drivstoff. Hvem husker ikke ellers den berømte Carsson på taket, det vil si Erik Carlsson som gjorde mange goderally- løp med sin Saab. Men nå er det over og ut med denne biltypen....

Skj

Lenke til kommentar

Hei Rolf, bildeteknisk flott presentert, og så er det jo nostalgi for alle penga i tillegg. Jeg må nok framover til Saab 96 som jeg husker godt, Fremdeles frihjul, noe som i prinsippet er kommet tilbake på moderne biler i form av såkalt eco-system der biler bare ruller når du slipper gasser, dette for å spare drivstoff. Hvem husker ikke ellers den berømte Carsson på taket, det vil si Erik Carlsson som gjorde mange goderally- løp med sin Saab. Men nå er det over og ut med denne biltypen....

Skj

 

Mange takk for den hyggelige tilbakemeldingen Ragnar ! Ur-Saaben var jo ett veldig vanlig innslag i trafikkbildet i tidligere tider.

Det hjalp nok godt på salget at både Greta Molander og Erik Carlsson med sine gode rallyprestasjoner ble linket til merket

Mvh. Rolf

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...