Gå til innhold

Prosjekt: Hvordan gjøre intercom/porttelefonen smart?


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Tror jeg har tatt vann over hode... men utfordringen er jo litt av moroa. Bor i Oslo, og sameiet har en vanlig intercom/porttelefon i bygget. Jeg liker tanken på å kunne slippe folk inn i bygget når jeg ikke selv er hjemme. Å få oppgradert intercomanlegget i sameiet er litt vanskelig og dyrt, så tenkte at jeg kanskje heller kunne prøve å styre intercom-en via en Arduino. Er manger utfordringer for å komme i mål, f.eks hvordan fjernstyre Arduinoen. Men ønsker først 

 

Men trenger litt hjelp fra noen som har mer erfaring med elektronikk enn meg. Jeg lærer fort, så trenger forhåpentligvis hovedsakelig litt hjelp i riktig retning. 

 

Sameiet har STR intercom, og leiligheten er utstyrt med en HT3033 QuickBus headset. Jeg har åpnet den og tatt noen bilder, samt fått tak i noe av dokumentasjonen. Venter dog på dokumentasjon av selve innmaten i headsettet, håper de er villig til å gi bort det. 

 

Basert på hva jeg har klart å lese meg til så ser du ut som intercom-en baserer seg på I2C, så bør være greit for Arduino å håndtere dette. 

 

Mens jeg fortsetter å leser og utforsker området. Noen som har noen tips, vet om noen relevante tutorials, etc?

 

25935388591_f06708268a_c.jpg

 

25909355892_a3d9103502_c.jpg

 

25935389331_d6074c72f9_c.jpg

 

25397323584_6921177924_c.jpg

Qwikbus_english.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom noen har ringt på og du trykker inn S2 så er det vel bare ytterdøren nede i trapperommet du åpner? Hva skjer om du trykker inn S2 uten at det pågår en samtale, eller uten at noen har gjort anrop mot din leilighet?

 

 

Har testet litt. Man kan faktisk åpne døren nede bare ved å trykke på knappen (S2 / TÖ). Ingen trenger å ringe opp og man trenger ikke ta av røret for at det skal fungere. 

Lenke til kommentar

Det enkleste måtte jo være å lodde fast en ledning i den terminalen på S2 som er koblet til mikrokontrolleren, og så koble denne til en GPIO på Arduino'en. Litt forsking med multimeter så finner du ut hva slags signal du må sende (høy, lav, puls) for å imitere et knappetrykk. Evt. et rele som kortslutter terminalene på S2.

Lenke til kommentar

Det enkleste måtte jo være å lodde fast en ledning i den terminalen på S2 som er koblet til mikrokontrolleren, og så koble denne til en GPIO på Arduino'en. Litt forsking med multimeter så finner du ut hva slags signal du må sende (høy, lav, puls) for å imitere et knappetrykk. Evt. et rele som kortslutter terminalene på S2.

 

 

Hvordan vil du sjekket det med multimeter? kable svart rød på inn/ut fra S2 og lese V styrken når jeg trykker på knappen?

Lenke til kommentar

 

Det enkleste måtte jo være å lodde fast en ledning i den terminalen på S2 som er koblet til mikrokontrolleren, og så koble denne til en GPIO på Arduino'en. Litt forsking med multimeter så finner du ut hva slags signal du må sende (høy, lav, puls) for å imitere et knappetrykk. Evt. et rele som kortslutter terminalene på S2.

 

 

Hvordan vil du sjekket det med multimeter? kable svart rød på inn/ut fra S2 og lese V styrken når jeg trykker på knappen?

 

Ja, det kan du starte med. Men fortsatt vet du ikke om S2 ligger lav og dras opp til VCC, eller om den er HØG og dras ned til GND. For å finne ut det så må du sette sort leder på GND og så måle på begge sider (både med og uten å trykke inn S2). Utgordringen blir å finne GND på printkortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...