Gå til innhold

Boliglån med krav på 25 % i egenkapital av svensk borger.


lesles

Anbefalte innlegg

Min onkel, svensk statsborger, ble kontaktet av en rådgiver for en liten stund siden angående boliglån. Han fikk beskjed om at borgere fra andre land enn Norge må ha en egenkapital på tilsvarende 25% av boligprisen. 

 

Jeg lurer på om de har lov til dette? Forbyr ikke EØS-avtalen enhver forskjellsbehandling på grunnlag av nasjonalitet?

 

edit: Legger til at rådgiveren tilhører DnB

Endret av lesles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har rett; de kan ikke forskjellsbehandle på grunnlag av nasjonalitet dersom nasjonaliteten inngår i EØS. Forstår likevel at man ønsker å gjør dette (kaster sten i politisk korrekt glasshus) ettersom det generelt er beheftet med større risiko for kreditor å låne ut penger til - eksempelvis - fremmedarbeidere.

 

At rådgiveren tilhører DNB er for meg irrelevant.

Lenke til kommentar

EØS-avtalen forbyr stater å forskjellsbehandle ut fra nasjonalitet, ikke private aktører (selv om de er delvis statseid). Dersom staten (f.eks. via Finanstilsynet) hadde instruert eller forskriftsfestet et slikt tilleggskrav for utenlandske borgere ville dette vært i strid med EØS-avtalen. 

 

Det følger av diskrimineringsloven om etnisitet § 6 at det er forbudt å diskriminere på grunnlag av nasjonal opprinnelse. § 7 åpner for unntak dersom forskjellsbehandlingen 1) har et saklig formål, 2) er nødvendig for å oppnå formålet, og 3) det er et rimelig samsvar mellom målet og forskjellsbehandlingen.

 

Kredittrisiko er et saklig formål. Om kravet som stilles er nødvendig og forholdsmessig for å oppnå formålet er det vanskelig å si noe om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du har rett; de kan ikke forskjellsbehandle på grunnlag av nasjonalitet dersom nasjonaliteten inngår i EØS. Forstår likevel at man ønsker å gjør dette (kaster sten i politisk korrekt glasshus) ettersom det generelt er beheftet med større risiko for kreditor å låne ut penger til - eksempelvis - fremmedarbeidere.

 

At rådgiveren tilhører DNB er for meg irrelevant.

Nevnte DnB, fordi det er kun den banken som operer med denne loven. Og tenkte også på om kanskje andre har erfart det.

Lenke til kommentar

EØS-avtalen forbyr stater å forskjellsbehandle ut fra nasjonalitet, ikke private aktører (selv om de er delvis statseid). Dersom staten (f.eks. via Finanstilsynet) hadde instruert eller forskriftsfestet et slikt tilleggskrav for utenlandske borgere ville dette vært i strid med EØS-avtalen. 

 

Det følger av diskrimineringsloven om etnisitet § 6 at det er forbudt å diskriminere på grunnlag av nasjonal opprinnelse. § 7 åpner for unntak dersom forskjellsbehandlingen 1) har et saklig formål, 2) er nødvendig for å oppnå formålet, og 3) det er et rimelig samsvar mellom målet og forskjellsbehandlingen.

 

Kredittrisiko er et saklig formål. Om kravet som stilles er nødvendig og forholdsmessig for å oppnå formålet er det vanskelig å si noe om. 

 

 

Flott. Takker. Gjør et nytt forsøk, og forhører meg hva de har å si på det.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

Du har rett; de kan ikke forskjellsbehandle på grunnlag av nasjonalitet dersom nasjonaliteten inngår i EØS. Forstår likevel at man ønsker å gjør dette (kaster sten i politisk korrekt glasshus) ettersom det generelt er beheftet med større risiko for kreditor å låne ut penger til - eksempelvis - fremmedarbeidere.

 

At rådgiveren tilhører DNB er for meg irrelevant.

Nevnte DnB, fordi det er kun den banken som operer med denne loven. Og tenkte også på om kanskje andre har erfart det.

 

DnB opperer i flere nasjoner. Siden finanstilsynet ikke godtar denne graden av sikkerhet i boliglån for andre enn de få. Så er det mulig at DnB sin svenske filial yter lånet til vedkommende. Siden en svensk juridisk person yter lånet i henhold til svenske regler er det ikke noe problem. Det er jo naturlig nok en ekstra risiko for DnB som tar sikkerhet i en bolig på norsk jord gjennom et svenskt foretak.

Lenke til kommentar

DnB opphøyrte å eksistera i 2003, på tide å slutta å nytta dette namnet, folkens.

 

DnC vart stifta i 1857. I 1990 fusjonerte DnC og Bergen Bank, og me fekk DnB. Frå 2003 til 2011 hadde me DnB NOR etter fusjonen med delar av Gjensidige NOR. Og for fem år sidan fekk me altså DNB, med store bokstavar.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...