Gå til innhold

Apple lanserte kompakt utgave av iPad Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg gikk på NTNU var Windows bannlyst på alt av seriøse maskiner. Greit til skriving og datasal, men når man skulle beregne var det Linux og OSX som gjaldt.

 

Javel? Når gikk du på ntnu? Og hvilket fag? Og "beregne" som i tungregningsservere?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Tidlig 2000-tall. "Beregne" som i lange tunge simuleringer.

Men det er ikke viktig.

 

Jeg synes hele fokuset på "pro"-navnet er tullete. Den kunne like godt hett iPad plus. En proff er en som velger riktig verktøy for jobben. Det være seg iPad, Surface, Linux eller Mac. One size does not fit all.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Jeg var i IT-drift på den tiden, og kjenner meg ikke igjen i den beskrivelsen, Windows var brukt på ganske mye, man kan jo såklart diskutere hva som er "seriøse maskiner", og det varierer litt fra felt til felt, og linux var vesentlig mer populært enn i snittet av befolkningen, men som sagt, windows var brukt til ganske mye, og langt fra bannlyst.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva slags profesjonell bruk er det du tenker på da? Selv der er det et ganske snevert produkt. Å vise ting i 3D kan man stort sett gjøre ganske greit med en normal ipad. Men for all del, til noen ting er det kjekt med en penn for profesjonell bruk, sier ikke at det er en unyttig sak, men det er ganske snevert, så jeg skjønner hvorfor covah spør.

 

AtW

Jeg nevnte jo et eksempel. Hvis man skal drive med f.eks. design som krever mye kraft så må jo maskinen kunne takle det.

Lenke til kommentar

 

Angående påstanden: "OSX og Windows dekker det aller meste, men windows er helt klart best mtp. støtte på det området." Når det gjelder andre operativsystem hender det veldig ofte at Linux er kravet (iallfall innen programmering/numerikk), akademisk numerisk programvare skrives hovedsakelig for Linux. Dette gjelder spesielt naturvitenskapelige og matematiske fag. På grunn av OS X' nærhet til Unix, fungerer ofte programvaren på OS X (og Mac er veldig populært innen akademia). Du kan få det til å fungere på Windows, men det kan være ubehagelig.  EDIT: Det er ikke universelt sant at Windows er bedre på støtten til programvare brukt i undervisning. Det kommer helt an på fagfeltet. En iPad er som nevnt uansett ofte ikke nok.

 

 

I litt mykere retninger, og kanskje innen mer ingeniørfag hvor de kun bruker programvaren og ikke produserer den [og egentlig ikke har peiling på hva de regner ut! :p], kan det godt hende at Windows passer bedre.

 

Ja, stemmer det. Du har helt rett. Se at påstanden blir feil. Innen mange områder så er Windows det beste med tanke på støtte, men i mer realfagsrettede, programmering osv blir det jo ofte mer Linux. Og mer avansert blir det og ofte Linux. På universitetet i Oslo så kjører de Linux på nesten alt av maskiner, og windows-maskiner har viritualiseringsprogram for Linux. Tror likevel det er litt ulik hvor mange som har windows og Linux utifra hvor du går. Typisk mer maskiner med Windows hos samfunnsfag og mest Linux hos IT.

 

Poenget var jo likevel iOS erstatter ikke desktop OS. Du kan ikke bruke en iPad Pro alene. Det fungerer jo veldig greit å kjøre Windows og Linux på samme PC f.eks. Du kan fint få den til å boote rett i windows og bruke 10 sek ekstra om du skal ha frem Linux til noe. Eller du kan rett og slett koble deg til en server på universitetet og gjøre ting der, fra hvor som helst.

 

 

Og ellers angående OSX og akademika. Det virker og for meg at OSX er brukt en del. Veldig bra støtte for programmer, Unix, bra maskiner og god SW. Helt klart ikke et dumt valg til akademika det, og virker som en del velger det. Samtidig virker og touch-baserte enheter, ofte med penner, som de som er mest i vinden for tiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg er helt enig at hybridmaskiner er eneste alternativet hvis du vil ha én maskin som dekker både nettbrett og studiemaskin (foruten et par studieretninger for en iPad holder).

 

Problemet slik jeg ser det er at flaggskipmodellen, Surface Pro 4, har såpass mange feil at en nesten likegodt kan kjøpe en laptop og et nettbrett hver for seg. Det finnes alternativer som kanskje fungerer bedre (ThinkPad Yoga P40, Dell XPS 12), men de er ikke i nærheten av like populære og har andre problemer som høyere vekt, eller svakere CPU (XPS 12), samt dårlig batteritid.

 

Godt mulig at brettene til Samsung og Huawei vil gjøre hybridmaskiner mer spisende, iallfall for folk med lavere krav til CPU.

 

Man skal også ikke glemme at på grunn av utformingen til disse maskinene, fungerer det veldig dårlig som laptop, i betydningen "noe du har på fanget"! Og kickstandløsningen, og liknende løsninger, gjør det veldig vanskelig å plassesere hybridmaskinene på mindre ergonomiske steder (eg. flytur). Selvfølgelig, iPad sliter også her, men det gjør ikke en vanlig laptop.

 

Og så er det hele greia med at Windows 10 faktisk ikke er optimalt for et nettbrett.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte iPad air i 2013 med 32Gb og 4G kosta da 5890,- skulle jeg kjøpt nå måtte det blitt 128Gb og 4G, det ville da havnet på over kr 10.000,-!!! Da får jeg klare meg med det jeg har i noen år til!

 

 

Hvorfor er iPad Pro 9,7-tommer 32GB med LTE/4G utelukket?

Jeg har allerede 32 gig, som begynner å bli full. Skal jeg oppgradere vil jeg også ha mer plass.

Lenke til kommentar

Lurer på om vi får bedre NAND priser når det blir litt konkurranse på 3D NAND fronten, eller om selskaper kommer til å ta ekstreme priser, til tross for at prisene for NAND utvilsomt kommer til å bli en del lavere med 3D NAND 48 layer TLC.

 

Siden folk fortsatt kommer  til å betale for det så er nok svaret ja.. Samtidig som ingen bryr seg om NAND ytelse, selv om det er mye viktigere enn CPU ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...