Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med nybygget maskin


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp fått meg følgende deler:

5820k

Asus X99-a

Gskill 3000mhz 4gbx8 (F4-3000C15Q2-32GRBB)

 

 

Problemet:

Maskinen skrur seg på, alle vifter og hdd starter som normalt. Får code "00" på hovedkort og ingen bilde på skjerm. Med andre ord: Maskinen poster ikke.

 

 

Hovedkort:

Jeg fikk først et kort som var DOA (ville ikke starte i det hele tatt).

Fikk deretter nytt i posten som starter, men ikke poster.

 

CPU:

Har ingen måte å teste CPU på da jeg ikke har noen andre X99 HK liggende.

 

RAM:

I følge Gskill sine hjemmesider så er denne rammen kun kompatibel med Gigabyte GA-X99-UD4P. Kan dette virkelig stemme?

Kilde: http://gskill.com/en/product/f4-3000c15q2-32grbb

 

I følge asus sin egen QVL liste så er det en haug med Gskill 3000mhz som passer til dette HK, men akkurat denne typen er ikke listet. De lister dog at denne rammen passer: F4-3000C15Q2-32GRK.

Såvidt jeg kan se er dette akkurat samme ram brikker, bare i sort.

 

Jeg tror uansett at maskinen skulle postet selv om ram ikke var kompatibelt.

 

GPU:

Jeg vet at skjermkortet jeg bruker fungerer. Har også testet i alle PCI slottene. Skjermkortet spinner opp og PSU kontakter er koblet til.

 

PSU:

Har testet med to forskjellige. Samme problem uansett.

 

 

Noen som har forslag til hva som kan være galt?

Jeg begynner å helle mot at kanskje CPU også er DOA. Burde jeg kanskje sende inn på mobo og cpu til komplett slik at de kan teste? (kjøpt separat).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du har kontroll på at alt av kabler er satt riktig? Ta gjerne noen gode bilder som viser hvordan det er kablet.

 

Vedr minne: Selv om minnet ikke er nevnt i QVL så skal ikke dette være noe problem. Har hatt svært lite (hvis ikke null) problemer med DDR siden DDR2 egentlig.

 

Edit: Resatt Bios?

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar
Code 00 is as you describe - CPU cannot be detected. Can also happen if EPS 12V cable is not plugged in or PSU issue.

 

For USB BIOS flashback to work, the USB flash drive MUST be FAT32 formatted with the UEFI file renamed accordingly for the motherboard (otherwise it won't work).

 

~Raja

Så er 8 pins til cpu\hovedkort koblet på?

Er bøyd cpu pins?

Eller defekt CPU?

Vanskelig for oss å gjette du må bare sjekke det du kan, eventuelt bestille ekstra CPU og bruke åpenkjøp.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

 

Ser jeg har vært litt upresis i forklaringen min. Her kommer svar til spørsmålene deres:

 

Er alle kabler koblet riktig?

Ja. Det eneste som er koblet til er 24pin til HK, 8pin til CPU, 2x6pin til GPU og sata til SSD. Jeg passer på at alt er dyttet skikkelig ned i spor. Har prøvd med to forskjellige PSU som jeg vet virker og har prøvd å reseate kabler mange ganger. Samme resultat hele tiden.

 

Resatt bios?

Jeg har tatt ut og inn mobo batteriet et par ganger uten hell. Har ikke prøvd å resette ved bruk av jumpers enda.

 

Er socket pins bøyd?

Jeg lurte på dette når jeg fikk det første hovedkortet. Alle pinnene står liksom i en skråstilling. Jeg lurte på om ikke disse egentlig skulle være helt loddrette. (dette var før jeg monterte CPU). Det skal dog sies at alle pins er fullstendig symmetriske og det ser ikke ut til at noe er som det ikke skal være.

Når jeg fikk erstatning HK så sjekket jeg pins med en gang. Alt helt likt. Samme skråstilling. Alt er symmetrisk.

 

Defekt CPU?

Som jeg sa i første post. Dette kan jeg ikke sjekke siden jeg ikke har et ekstra x99 brett liggende.

 

Avstandsskruer og kabinett:

Slik det er nå er ikke noe montert inn i kabinett. Alt ligger løst på toppen av HK esken og posen som HK lå i. Ingen skruer er brukt.

 

Jeg venter med å montere i kabinett fordi dette bygget skal ha fullstendig vannkjøling med monoblocks og ram blocks. Da er det greit å vite at alt fungerer før du monterer i kabinett :)

Lenke til kommentar

Det eneste som er koblet til er 24pin til HK, 8pin til CPU, 2x6pin til GPU og sata til SSD.

 

Har ikke prøvd å resette ved bruk av jumpers enda.

Ta ut batteriet og bruk jumperen for å resette bios.

 

Koble vekk gpu og sata (de skal heller ikke være tilkoblet psu), ta ut ram brikkene. Trykk på power knappen på hovedkortet. Er Q-code fremdeles 00?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Har du testet minnebrikkene?

De få gangene jeg har hatt problemer med nybygg i det siste (dette var s1151 da) så har det vært DDR4'n som er toast. Da fyrer alt opp men ingen bilde på skjerm. Faktisk var begge sticksa fucked, så det hjalp ingenting å flytte rundt på dem.

 

Edit: Du har vel også USB Bios Flashback. Så flash kortet ditt så du får siste versjon av BIOS. Kan jo være det er kommet støtte for brikkene dine i nyere versjoner. Verd en sjekk? og du trenger jo ikke monitor for dette.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Har du testet minnebrikkene?

De få gangene jeg har hatt problemer med nybygg i det siste (dette var s1151 da) så har det vært DDR4'n som er toast. Da fyrer alt opp men ingen bilde på skjerm. Faktisk var begge sticksa fucked, så det hjalp ingenting å flytte rundt på dem.

 

Edit: Du har vel også USB Bios Flashback. Så flash kortet ditt så du får siste versjon av BIOS. Kan jo være det er kommet støtte for brikkene dine i nyere versjoner. Verd en sjekk? og du trenger jo ikke monitor for dette.

Har 8 DIMMS. Har prøvd alle på en gang, og har prøvd en og en i forskjellige slots. Det skal vel mye til for at 8 sticks er fried? :p

 

Skal prøve USB bios flashback etter jobb. Kommer tilbake når jeg får prøvd. Takk for tips.

Lenke til kommentar

 

Det eneste som er koblet til er 24pin til HK, 8pin til CPU, 2x6pin til GPU og sata til SSD.

 

Har ikke prøvd å resette ved bruk av jumpers enda.

Ta ut batteriet og bruk jumperen for å resette bios.

 

Koble vekk gpu og sata (de skal heller ikke være tilkoblet psu), ta ut ram brikkene. Trykk på power knappen på hovedkortet. Er Q-code fremdeles 00?

 

Skal prøve denne metoden når jeg kommer hjem fra jobb. Takk for tips.

Lenke til kommentar

Update:

 

  • Bios reset via jumper og batteri ga ikke resultater.
  • USB bios flashback fungerte, men ga ikke resultater.

 

Har prøvd ut litt forskjellige scenarioer:

  • HK uten noen komponenter: CPU LED lyser rød. Code 00.
  • HK med kun CPU: CPU LED lyser ikke. Code 00.
  • HK med CPU og 1 stick ram. Code 00.
  • HK med alle komponenter. Kun 24pin koblet inn. Code 00.
  • HK med alle komponenter. 24pin og 8pin koblet inn. Code 00.

 

Ingen av scenarioene over gir post eller bilde på skjerm.

Lenke til kommentar

Trekk ut strømmen til strømforsyningen. Fjern alt tilkoblet hk utenom cpu og strømforsyning. Ta vekk posen mellom hk og esken. Ta ut bios batteriet og bruk jumperen for å ta clrtc, men la jumperen stå der til i morgen(!). I morgen setter du jumperen tilbake og starter hovedkortet. Blir det liv i greiene nå?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Trekk ut strømmen til strømforsyningen. Fjern alt tilkoblet hk utenom cpu og strømforsyning. Ta vekk posen mellom hk og esken. Ta ut bios batteriet og bruk jumperen for å ta clrtc, men la jumperen stå der til i morgen(!). I morgen setter du jumperen tilbake og starter hovedkortet. Blir det liv i greiene nå?

Prøver dette nå.

 

Det burde ikke være noe i veien med å ha HK liggende på pappesken det kom i? Fjernet plastposen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...