Gå til innhold

billig filserver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

120gig filserver? jaja.. Blir ikke allverden inne der. 200gig bør være minimum ,men du får endel spill inn der. Skal filmer\serier inn så suger det plass.

 

Ville også ha gått for litt kjølepasta mellom HD og rammen. Det senker temp en god del og dermed trenger du ikke ekstra kjøling på disken.

 

Du kan jo ha 2disker i den da. Ville nok selv ha gått for 2x200/300 hvis det skulle vært en så liten maskin.

Endret av CFD
Lenke til kommentar

Jeg kjører W2K3-server på en Mini-ITX-boks med Via Epia M-10000 og det funker kjempefint. Som nevnt ovenfor så trenger man ikke all verdens hardware til filserving og annet lett bruk. I tillegg støyer den veldig lite i og med at den ikke utvikler særlig varme (PSU'en er bare på 55W!).

 

Boksen består kun av hovedkort på 17x17cm, harddisk, 256MB RAM og PSU. Fjernstyrer den fra 'hoved-PC'en'-min og trenger følgelig ikke å ha tilkoblet skjerm/tastatur og sånn til vanlig.

 

Edit: Og i tillegg tar den bare halvparten så stor plass som en Shuttle!

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Jeg kjører W2K3-server på en Mini-ITX-boks med Via Epia M-10000 og det funker kjempefint. Som nevnt ovenfor så trenger man ikke all verdens hardware til filserving og annet lett bruk. I tillegg støyer den veldig lite i og med at den ikke utvikler særlig varme (PSU'en er bare på 55W!).

 

Boksen består kun av hovedkort på 17x17cm, harddisk, 256MB RAM og PSU. Fjernstyrer den fra 'hoved-PC'en'-min og trenger følgelig ikke å ha tilkoblet skjerm/tastatur og sånn til vanlig.

 

Edit: Og i tillegg tar den bare halvparten så stor plass som en Shuttle!

litt sent å svare, kanskje, men likevel: hva er spec på den maskinen din?

 

tror jeg hopper over w2k3-server, og prøver linux. noen som har prøvd dette med de via-kortene?

Lenke til kommentar
Det er denne jeg bruker: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&view=detailed

 

Har bare lagt til RAM, strømforsyning og harddisk. CD-ROM har jeg ikke koblet til (brukte den bare midlertidig under install av OS).

 

Er ikke egnet til spilling eller tyngre oppgaver, men ting som surfing og filserving (som man jo kan kjøre på 'hva som helst') er den ypperlig til.

Så på de skyhawk kabinettene på komplett - de leveres med en psu på 200w så vidt jeg kan se. Hvilken psu bruker du?

 

Det blir ikke tungt arbeid, nei, og i alle fall ikke noe gaming - tror vi har samme behov omtrent. Kommer til å stå og svive, og dele filer, samt kjøre noen testservere, men ikke noe 'tungt'.

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne - de selger også den på Komplett: http://www.highgreen.nl/products/powersup/powerset.htm

 

Grunnen til at jeg valgte denne var at den er såpass liten fysisk siden poenget på en måte var å lage en PC som var fysisk minst mulig. (hele boksen min måler vel omtrent 18x18cm og er 8 cm høy - selv en Shuttle blir 'diger' i forhold).

 

Det går helt fint å bruke andre/vanlige PSU'er hvis du vil det, men de er som regel mye større. Har du planer om å ha flere harddisker og CD-rom permanent tilkoblet anbefales det forøvrig å ha en PSU som er kraftigere enn 55-60W til denne typen hovedkort.

Lenke til kommentar
Personlig syns jeg ikke det blir mye filserver av en liten maskin med plass til én harddisk.. da er det vel egentlig like greit å kjøpe seg en ekstern firewire-disk.

Det er for så vidt greit - men poenget er å ordne en støyløs liten sak som kan stå og svive hele tiden, være tilgjengelig for meg over nettet, kjøre testservere osv. Pga. liten plass der jeg bor, bør den være liten og ikke bråke meget. Det er ikke aktuelt å kjøre hoved-pcen min døgnet rundt.

 

som sagt tidligere, det er ikke snakk om noen warez-boks, så den kommer ikke til å bli fylt opp med masse mp3/divx osv.

 

shimano - 18x18x8 ?? har du skåret til en skoeske? :)

Lenke til kommentar

Jeg tror VIA EPIA CL6000E med vifteløs prosessor kan være bra i en slik boks.

 

Samsung sine harddisker produserer mindre varme enn seagate sine. Jeg har 5400 rpm-varianten av 160 gb - diskene, og de er veldig kalde i forhold til barracudaen min. Bakdelen er en svak høyfrekvent lyd, men den er lett å dempe bort.

Lenke til kommentar
shimano - 18x18x8 ?? har du skåret til en skoeske? :)

Hehe - det kunne jeg jo i og for seg gjort, men jeg har laget den i plexi.

 

Kunne lagt ut et bilde men digitalkameraet er på rep. og webcam'en blir det elendige stillbilder av.

 

Det er ihvertfall bygd opp sånn hvis man ser fra siden:

 

Topp-plate

------------

Hovedkort montert på stenger for å heve det fra det under

Harddisk + PSU

------------

Bunnplate

 

I tillegg er det sideplater i plexi da.

 

Ellers går det jo fint å bygge det inn i f.eks. en gammel Video/CD/DVD-spiller eller noe - er mange som gjør det med mini-ITX-kortene, de brukes jo mye som medie-PC i stua pga. størrelsen.

 

Du finner mange hjemmelagde prosjekter (og ferdige løsninger fra produsent) på denne siden: http://www.mini-itx.com/

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Kjøper du en duron eller en liten athlon så har du jo muligheten til å bruke det som dedikert server, det har du ikke med en C3.

 

Å kjøpe en egen maskin til 2000-3000 for kunn å dele en 120GB disk synes jeg virker litt meningsløst...

Mener du C3-saken er for treig, eller er det noe annet?

 

Vil gjerne at du forklarer meg hva du mener med siste utsagn. Som jeg har sagt tidligere, så tenkes maskinen bli brukt som en testserver + en filserver lokalt. Mulig den blir en mailserver etter hvert. Poenget er å ha en 'alltid på' maskin, noe jeg ikke har mulighet til nå. Derfor lydløs/liten. Hvorfor synes du det blir meningsløst pga. av størrelsen på 120GB? Hvilken verdi det gir for meg å ha en slik maskin stående - og ha muligheten til å teste ut alternative server-løsninger, har du vel strengt tatt ikke nok info til å uttale deg om? Verdien for meg regnes _ikke_ ut ved å dele antall gig på størrelsen på en gjennomsnittlig divx-fil, f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...