Gå til innhold

affiliate - skatt og mva...


Anbefalte innlegg

Har nylig startet innenfor dette markedet. Har til nå tjent 30.000 på 2mnd. Innser at jeg må betale skatt om dette fortsetter, men hva med mva? Bruker et CPA selskap kalt maxbounty etter flere anbefalinger som ikke er et norsk selskap.

 

Spm 1. Må jeg registrere et enkeltmannsforetak?

 

Spm 2. Hvordan går jeg fram med betaling av skatt, evt.  lurt med regnskapfører?

 

Spm 3. Bør jeg sette av sum? eller kan man betale skatt som forskudd?

 

Spm 4. Må jeg betale MVA?

 

Spm 5. Noen kilder dere kan vise til som kan være nytting angående dette?


Anonymous poster hash: b2e81...84b



Anonymous poster hash: b2e81...84b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ja, siden dette ikke lenger anses som hobby men en faktisk jobb. Kanskje ikke i ditt hode, men i skatteetaten er enhver drift der det er snakk om en del penger ansett på som jobb.

 

2. Forskuddsbetaling er en bra greie. Da skatter du en gang i kvartalet ila. året. Du må ta kontakt med skatteetaten for å spørre om det er mulig for deg, i og med frist for første kvartal går ut ila. få dager. Regnskapsfører er veldig greit å ha når du skal mva-registrere deg, vanskelig for en noobie å forstå det uten noe erfaring. Etterhvert som du lærer kan du gjøre det på egenhånd.

 

3. Du kan sette av sum ja, og overføre det når selvangivelsen kommer neste år. Da fører du inn summen som du tjente året får (altså nå i 2016), samt fyller ut noen skjemaer og du er good 2 go.

 

4. Usikker, men det er noe som heter at penger som blir omsatt i utlandet ikke skal skattes for i Norge. Eksempel på dette er Google AdSense. Jeg vet dog. om flere som må registrere seg i MVA- og betale moms for inntjeninger.

 

5. Google :) Ligger mye!

Lenke til kommentar

Ser at forrige post dekket det aller meste, så kan fylle på litt med min kunnskap:

2. At du spør om dette på et forum tilsier at du absolutt bør ha en regnskapsfører. Reglene er ikke ekstremt kompliserte og det er ikke noe i veien for at man kan lære seg dem, men det er mange fallgruver hvor du fort kan få en smell fra skatteetaten dersom du gjør noe feil. Og de er veldig lite forståelsesfulle.

 

4.

Generelt:

Når en virksomhets merverdiavgiftspliktige omsetning og uttak overstiger kr 50 000 i løpet av en periode på 12 måneder skal vedkommende søke om registrering i Merverdiavgiftsregisteret via www.altinn.no. Det skal vedlegges dokumentasjon på at beløpsgrensen for registrering er oversteget. Registreringsplikten forutsetter at det drives næringsvirksomhet (noe du ser ut til å gjøre, dette er ingen hobby). Da skal du faktura med mva på første faktura som medfører at du overstiger 50 TNOK

 

Om tjeneste du leverer er merverdiavgiftspliktig: Kort fortalt, ja.

Men: Usikker på hvilken vei disse transaksjonene går. Men generelt hvis du har salg til en norsk kunde må du betale mva. Tilsvarende hvis du selger til en utenlandsk privatperson som benytter det i utlandet. Hvis du selger til en utenlandsk kunde som er et selskap må du IKKE betale mva.

 

5. Kilder:

- Lignings-ABC for skattespørsmål generelt, samt Skatteloven

MVA-loven og merverdiavgiftshåndboka for mva-spørsmål. Men generelt er det mange interessesider som tar seg av alle disse spørsmålene uten å bli for tekniske.

Lenke til kommentar

Men generelt hvis du har salg til en norsk kunde må du betale mva.

Tilsvarende hvis du selger til en utenlandsk privatperson som benytter det i utlandet.

Det uthevde stemmer ikke med min forståelse av den relevante bestemmelsen i mva-loven.

 

§ 6-22.Utførsel av tjenester

(1) Omsetning av tjenester som helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet, er fritatt for merverdiavgift.

(2) Omsetning av fjernleverbare tjenester er fritatt for merverdiavgift når mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet. For omsetning av fjernleverbare tjenester til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet, gjelder første ledd.

(3) Omsetning av fjernleverbare tjenester i form av elektroniske tjenester, herunder elektroniske kommunikasjonstjenester, er fritatt for merverdiavgift også når tjenesten leveres til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet enn de som er nevnt i annet ledd. Første punktum gjelder likevel ikke dersom leveringen av elektroniske kommunikasjonstjenester skjer gjennom fast terminal i merverdiavgiftsområdet. Skjer leveringen av slike tjenester gjennom fast terminal utenfor merverdiavgiftsområdet, er leveringen fritatt. Første ledd gjelder ikke elektroniske kommunikasjonstjenester.

 

 

Du (eller kilden din) har antakelig sett på andre ledd, uten å ta med betydningen av den siste setningen; "For omsetning av fjernleverbare tjenester til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet, gjelder første ledd." Og første ledd sier jo at "Omsetning av tjenester som helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet (altså utenfor Norge, litt forenklet sagt), er fritatt for merverdiavgift."

 

Altså, er tjenesten "helt ut til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet", så er den mva-fri, også om kunden/mottakeren er privatperson (utenlandsk, eller norsk bosatt i utlandet). :)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

 

Men generelt hvis du har salg til en norsk kunde må du betale mva.

Tilsvarende hvis du selger til en utenlandsk privatperson som benytter det i utlandet.

Det uthevde stemmer ikke med min forståelse av den relevante bestemmelsen i mva-loven.

 

§ 6-22.Utførsel av tjenester

(1) Omsetning av tjenester som helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet, er fritatt for merverdiavgift.

(2) Omsetning av fjernleverbare tjenester er fritatt for merverdiavgift når mottakeren er næringsdrivende eller offentlig virksomhet hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet. For omsetning av fjernleverbare tjenester til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet, gjelder første ledd.

(3) Omsetning av fjernleverbare tjenester i form av elektroniske tjenester, herunder elektroniske kommunikasjonstjenester, er fritatt for merverdiavgift også når tjenesten leveres til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet enn de som er nevnt i annet ledd. Første punktum gjelder likevel ikke dersom leveringen av elektroniske kommunikasjonstjenester skjer gjennom fast terminal i merverdiavgiftsområdet. Skjer leveringen av slike tjenester gjennom fast terminal utenfor merverdiavgiftsområdet, er leveringen fritatt. Første ledd gjelder ikke elektroniske kommunikasjonstjenester.

 

 

Du (eller kilden din) har antakelig sett på andre ledd, uten å ta med betydningen av den siste setningen; "For omsetning av fjernleverbare tjenester til andre mottakere hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet, gjelder første ledd." Og første ledd sier jo at "Omsetning av tjenester som helt ut er til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet (altså utenfor Norge, litt forenklet sagt), er fritatt for merverdiavgift."

 

Altså, er tjenesten "helt ut til bruk utenfor merverdiavgiftsområdet", så er den mva-fri, også om kunden/mottakeren er privatperson (utenlandsk, eller norsk bosatt i utlandet). :)

 

Jeg ser at det gikk litt fort her ja :) Dette eksemplet la jeg inn i etterkant, da jeg så for meg at det var mulig han også hadde salg til privatkunder. Linjen skulle komme etter linjen om utenlandske selskap, altså INGEN mva.

Legger her ved et illustrerende bilde, hvis det er interessant

 
post-113392-0-87487800-1457453560_thumb.png
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...