Gå til innhold

Definisjon av digital utgang.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått høre på jobben at jeg ikke vet forskjell på 0 og 1 .., det er helt feil, men jeg tror jeg vet hvorfor automatikeren hadde sagt det om meg. Han trodde muligens at jeg ikke skjønte hvordan dette fungerte.

 

Når jeg fikk høre at han sa digital utgang til en enhet som skulle ha 24VAC på rekkeklemme 1 for å bevege seg til venstre og 24VAC på rekkeklemme 3, 2 er felles.

 

Er det en digital utgang innen automasjonsfaget egentlig? og det er vel enda mindre riktig å kalle det 0 og 1? Husker smått at jeg lærte i digitalteknikk/reguleringsteknikk at alt under 1,5V ble 0 og alt over 3,5V ble 1 (5V). Er 0 og 1 kun definert utifra 0/5V , eller kan det være andre DC spennninger og evt. AC spennninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Alle signal som sender og mottaker har avtalt som digitale, er digitale. Så ja, 24V-0V er et digitalt signal. Det er også 50V-24V-0V for den saks skyld. De forskjellige spenningsnivåene du snakker om er bare threshold (norsk ord mangler) der signalet vil endre mening.

Lenke til kommentar

Strøm til en motor kan man også si er en digital verdi, enten er det strøm, eller så er det ikke strøm, 1 og 0, på og av.

 

Det at man sier digital betyr vel bare at det er to forskjellige nivåer som man klart kan skille fra hverandre.

Og det du sier med at klemme 1 er til høyre, 2 er felles, og 3 er til venstre. Så må man jo ha 2 digitale utganger, en for hver retning.

Lenke til kommentar

Ok, er dere helt sikker på at dette er definisjonen av Digital inngang/utgang innen automasjonsfaget?

 

Ac er tross alt en varierende spenning fra 230 til 0 til 230V faseforskyvd. DC får jeg mer til å stemme.

 

0 og 1 definisjonen kommer meg forstått fra data, bits and bytes. Jeg vet ikke men det er det jeg har en oppfatning av fra før og har egentlig ikke vært noe særlig innom dette siden skoletida.

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Alle signal som sender og mottaker har avtalt som digitale, er digitale. Så ja, 24V-0V er et digitalt signal. Det er også 50V-24V-0V for den saks skyld. De forskjellige spenningsnivåene du snakker om er bare threshold (norsk ord mangler) der signalet vil endre mening.

Threshold, mener du potensial forskjell mellom 0 0g 24V. 0V er et potensial og 24V et annet potensial.

Lenke til kommentar

Ok, er dere helt sikker på at dette er definisjonen av Digital inngang/utgang innen automasjonsfaget?

 

Ac er tross alt en varierende spenning fra 230 til 0 til 230V faseforskyvd. DC får jeg mer til å stemme.

 

0 og 1 definisjonen kommer meg forstått fra data, bits and bytes. Jeg vet ikke men det er det jeg har en oppfatning av fra før og har egentlig ikke vært noe særlig innom dette siden skoletida.

 

Ja. 0 og 1 vill jo avgjør om utgangen er av eller på. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Alle signal som sender og mottaker har avtalt som digitale, er digitale. Så ja, 24V-0V er et digitalt signal. Det er også 50V-24V-0V for den saks skyld. De forskjellige spenningsnivåene du snakker om er bare threshold (norsk ord mangler) der signalet vil endre mening.

Threshold, mener du potensial forskjell mellom 0 0g 24V. 0V er et potensial og 24V et annet potensial.

Nei. Threshold er grensen for når signalet endrer digital-verdi.

 

Det sagt, automasjonsfaget opererer ikke med en spesiell type digitalsignal. Man kan si at et digitalt signal (inn eller ut, spiller ingen rolle) er en representasjon av et analog signal. Så en 230VAC sinus-kurve er i utgangspunktet et analogt signal, men det er ingenting galt med å bruke dette som et digitalt signal. Alt avhenger av hvor threshold blir satt. Det er dette som blir gjort når man tenker på lagring av lyd. I en analog til digital converter blir de analoge signalene forkastet og heller representert ved digitale signal og kan dermed lagres.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har fått høre på jobben at jeg ikke vet forskjell på 0 og 1 .., det er helt feil, men jeg tror jeg vet hvorfor automatikeren hadde sagt det om meg. Han trodde muligens at jeg ikke skjønte hvordan dette fungerte.

 

Når jeg fikk høre at han sa digital utgang til en enhet som skulle ha 24VAC på rekkeklemme 1 for å bevege seg til venstre og 24VAC på rekkeklemme 3, 2 er felles.

 

Er det en digital utgang innen automasjonsfaget egentlig? og det er vel enda mindre riktig å kalle det 0 og 1? Husker smått at jeg lærte i digitalteknikk/reguleringsteknikk at alt under 1,5V ble 0 og alt over 3,5V ble 1 (5V). Er 0 og 1 kun definert utifra 0/5V , eller kan det være andre DC spennninger og evt. AC spennninger.

 

Det du lærte i reguleringsteknikk med 0-1,5V og opp til 3,5V er forsåvidt sant, men det stemmer kun for ditt anlegget. (i elektronikken har man noe som heter Schmidt-trigger som styrer dette). 

 

Andre anlegg kan ha høyere/lavere grenser. For eksempel er ofte en pot.fri digital inngang lest i ohm.

0-10kohm = åpen krets og 10kohm oppover er lukket krets.

 

Med andre ord så spørs det hvordan man definerer dette ut fra bruksområde. Skal man være helt nøyaktig så er en digital inn/utgang kun en bryter/switch Av/På. En 24V digital utgang er egentlig en Av/På-bryter med spenning tilkoblet. Når bryter er åpen, så har du ingen krets (0). Når bryteren går ned, så tilkobles 24Vac spenningen fra en forsyning. Dette kan gjøres via ekstern forsyning så lenge utgangen tåler dette ut fra datablad. 

 

La oss si at en utgang tåler max 50V. Da kan du selv velge om du skal ha den til f.eks 5V, 12V, 24V eller 48V. Noen automasjonssystemer har dette innebygget, mens i andre må du selv designe litt til å få det slik man vil. Når er det snakk om 230V utganger, så er som regel utgangen også On/Off men med et relé som aktiverer en bryter som tåler 230V. 

 

Noen ventiler eller f.eks persienner ha Opp/Ned/Stopp. Dette er egentlig to brytere som hver sender strøm i motsatt rettning av hverandre. Men så har man multistate value ( 0, 1, 2, 3) som er mer sotfware enn fysisk utganger.

 

Håper dette var oppklarende. Mitt poeng er at en digital inn/utgang kan være så mangt alt etter bruksområde, men de har alle en felles ting: De er On/Off. 

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

 

 

Alle signal som sender og mottaker har avtalt som digitale, er digitale. Så ja, 24V-0V er et digitalt signal. Det er også 50V-24V-0V for den saks skyld. De forskjellige spenningsnivåene du snakker om er bare threshold (norsk ord mangler) der signalet vil endre mening.

Threshold, mener du potensial forskjell mellom 0 0g 24V. 0V er et potensial og 24V et annet potensial.

Nei. Threshold er grensen for når signalet endrer digital-verdi.

 

Det sagt, automasjonsfaget opererer ikke med en spesiell type digitalsignal. Man kan si at et digitalt signal (inn eller ut, spiller ingen rolle) er en representasjon av et analog signal. Så en 230VAC sinus-kurve er i utgangspunktet et analogt signal, men det er ingenting galt med å bruke dette som et digitalt signal. Alt avhenger av hvor threshold blir satt. Det er dette som blir gjort når man tenker på lagring av lyd. I en analog til digital converter blir de analoge signalene forkastet og heller representert ved digitale signal og kan dermed lagres.

 

 

Ok, takk.

 

Threshold, det vil si triggepunktet da?

 

Husker også at vi satte en strek over sinusene på 230V kurven også, ifb. med snittverdi? så spenningen gikk egentlig over 230V?

Lenke til kommentar

 

Hei,

 

Jeg har fått høre på jobben at jeg ikke vet forskjell på 0 og 1 .., det er helt feil, men jeg tror jeg vet hvorfor automatikeren hadde sagt det om meg. Han trodde muligens at jeg ikke skjønte hvordan dette fungerte.

 

Når jeg fikk høre at han sa digital utgang til en enhet som skulle ha 24VAC på rekkeklemme 1 for å bevege seg til venstre og 24VAC på rekkeklemme 3, 2 er felles.

 

Er det en digital utgang innen automasjonsfaget egentlig? og det er vel enda mindre riktig å kalle det 0 og 1? Husker smått at jeg lærte i digitalteknikk/reguleringsteknikk at alt under 1,5V ble 0 og alt over 3,5V ble 1 (5V). Er 0 og 1 kun definert utifra 0/5V , eller kan det være andre DC spennninger og evt. AC spennninger.

 

Det du lærte i reguleringsteknikk med 0-1,5V og opp til 3,5V er forsåvidt sant, men det stemmer kun for ditt anlegget. (i elektronikken har man noe som heter Schmidt-trigger som styrer dette). 

 

Andre anlegg kan ha høyere/lavere grenser. For eksempel er ofte en pot.fri digital inngang lest i ohm.

0-10kohm = åpen krets og 10kohm oppover er lukket krets.

 

Med andre ord så spørs det hvordan man definerer dette ut fra bruksområde. Skal man være helt nøyaktig så er en digital inn/utgang kun en bryter/switch Av/På. En 24V digital utgang er egentlig en Av/På-bryter med spenning tilkoblet. Når bryter er åpen, så har du ingen krets (0). Når bryteren går ned, så tilkobles 24Vac spenningen fra en forsyning. Dette kan gjøres via ekstern forsyning så lenge utgangen tåler dette ut fra datablad. 

 

La oss si at en utgang tåler max 50V. Da kan du selv velge om du skal ha den til f.eks 5V, 12V, 24V eller 48V. Noen automasjonssystemer har dette innebygget, mens i andre må du selv designe litt til å få det slik man vil. Når er det snakk om 230V utganger, så er som regel utgangen også On/Off men med et relé som aktiverer en bryter som tåler 230V. 

 

Noen ventiler eller f.eks persienner ha Opp/Ned/Stopp. Dette er egentlig to brytere som hver sender strøm i motsatt rettning av hverandre. Men så har man multistate value ( 0, 1, 2, 3) som er mer sotfware enn fysisk utganger.

 

Håper dette var oppklarende. Mitt poeng er at en digital inn/utgang kan være så mangt alt etter bruksområde, men de har alle en felles ting: De er On/Off. 

 

 

Ok, takk for innsatsen din for å forklare dette.

 

Vi drev jo mest med Siemens PLS tidlig på 90-tallet, og jeg tenkte ikke da så mye på hva utgangen egentlig var. Jeg tenkte nok rele og innganger var 5v tror jeg. Har jo vært borte i propriotære PLS løsninger også. Men det er ikke før nå jeg har vært borte i at det hadde vært nyttig og vite mer om hvordan dette fungerer. Og at det har vært så aktuelt at jeg har blitt nysgjerrig på dette.

 

Utganger/innganger på PLS var/er ofte basert på Transistorer eller Triacer? Transistor begynte å lede strøm når den ble trigget av 5V og inngangspenningen på denne kan være variabel?

 

Nesten så jeg vurderer å begynne på skole igjen, automasjonsingeniør, i en alder på 43. Blir litt irritert når man famler sånn og har glemt så mye av det man lærte på VG automasjonselektriker, dessuten når man ikke har riktig sjargong så blir man jo oppfattet ift. til det. Ligger der men tar litt til for å få det fram til overflaten igjen. ;)

 

Forresten, når man bruker 24VAC som supply og "-24V" som 0 punkt til 0-10V signal, er dette egentlig jordpotensiale(stabilt 0-punkt) mot en positiv 24V sinius?

Endret av sitdown
Lenke til kommentar

Innen fagområdet "digitalteknikk" så er det mest vanlig å snakke om standard TTL-signallering og da er det 0V og 5V som er standarden. Innen automasjonsfaget er vel både 12V og 24V ganske vanlige signalnivåer. De seneste trendene innen mikroprosessorteknologi synes å gå i rettning av en 3,3V standard. I tillegg gar vi en rekke kodingssystemer, ikke minst innen digital datatransmisjon hvor det benyttes en rekke forskjellige spenningsnivåer (innen samme system) for således å kunne overføre større datasignaler på en kjappere måte. Ja sågar innen optisk kommunikasjon ser vi at det tas i bruk koding, da gjerne i form av at signalene overføres samtidig på samme fiber, men med forskjellig farke på lyset.

 

Å bare betegne en utgang som en "digital utgang" er uansett en altfor vag beskrivelse for å kunne gi en entydig betydning. For eksempel så er HDMI-utgangen på min bærbare PC også en digital utgang. Vi må definere både det elektroniske grensesnittet, den fysiske pluggen og protokollene for å være sikker på at vi snakker om kompatible utganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

 

Alle signal som sender og mottaker har avtalt som digitale, er digitale. Så ja, 24V-0V er et digitalt signal. Det er også 50V-24V-0V for den saks skyld. De forskjellige spenningsnivåene du snakker om er bare threshold (norsk ord mangler) der signalet vil endre mening.

Threshold, mener du potensial forskjell mellom 0 0g 24V. 0V er et potensial og 24V et annet potensial.

Nei. Threshold er grensen for når signalet endrer digital-verdi.

 

Det sagt, automasjonsfaget opererer ikke med en spesiell type digitalsignal. Man kan si at et digitalt signal (inn eller ut, spiller ingen rolle) er en representasjon av et analog signal. Så en 230VAC sinus-kurve er i utgangspunktet et analogt signal, men det er ingenting galt med å bruke dette som et digitalt signal. Alt avhenger av hvor threshold blir satt. Det er dette som blir gjort når man tenker på lagring av lyd. I en analog til digital converter blir de analoge signalene forkastet og heller representert ved digitale signal og kan dermed lagres.

 

 

Ok, takk.

 

Threshold, det vil si triggepunktet da?

 

Husker også at vi satte en strek over sinusene på 230V kurven også, ifb. med snittverdi? så spenningen gikk egentlig over 230V?

 

Ja, eller terskel på norsk. Merk at dette blir definert av protokoll (hvilket språk som snakkes)

 

Når det gjelder effektivverdi (RMS) av en sinuskurve har det ikke noe med dette å gjøre. Effektivverdien er en ikke-varierende representasjon av et varierende signal. Dvs. sinuskurven i stikkontakten går egentlig fra minus 339 V til pluss 339 V og tilbake, 50 ganger i sekundet. Når man snakker om effekt og energi vil dette representere den samme verdien som en 230 V likespenning. Derfor vil man måle 230 V med et voltmeter, ikke 339 V. 

 

Edit: når dette er sagt, jeg forstår godt hvorfor du glemmer sånne ting. I de fleste jobber blir man ikke eksponert for dette og det forsvinner sakte men sikkert. 

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Det stemmer nok at det kan være både triac og transistor. Triac leverer som regel en del mer strøm til f.eks små motorer eller lignende.

Ofte bruker jeg 24V rele-utganger på en PLS til å trigge ventiler. Noen ganger leverer f.eks en slik utgang max 1A. Da kan man kjøpe eksterne triac som leverer mer strøm dersom man har ventiler eller annet utstyr som trenger mer strøm enn det utgangen kan levere. En triac kan med andre ord supplementere med mer power der det trengs. 

 

Det er vanlig å bruke en stepdown-transformer som f.eks har 1x230V primærspenning og leverer 24Vac på sekundærsiden. Det man da gjør er at man jorder "-24Vac". På denne måten får du et jordingspunkt (0V). Da tegner jeg som regel 24Vac og 0V/GND i skjemaene mine. Og da kan du bruke dette som jord for både trafoen og for 0-10V signalet, hvis det var det du lurte på :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...