Gå til innhold

Ønsker z-wave tips og råd


Anbefalte innlegg

Har nettopp fått interessen for hjemmeautomasjon, og har valgt å gå for z-wave komponenter fra Fibaro rundt omkring i huset (stort sett dimmere, wall plugs og én bevegelsessensor), men jeg trenger litt råd.

 

Hadde ikke lyst å investere flere tusen i en stand-alone gateway, så jeg kjøpte en Aeon Labs Z-stick Gen5 og koblet den til en QNAP NAS med en virtuell Linux server og har så langt prøvd ut OpenHAB, Domoticz og OpenRemote.

Greit å sette opp selve serveren, men det tar fryktelig lang tid å sette opp GUI, scener osv. Og det er ikke alltid de klarer å finne alle enhetene i huset engang.

Siden det er flere i huset som skal håndtere lys og etterhvert andre ting, så kreves det litt mer brukervennlighet.

Så jeg ser etter en stand-alone boks med et enklere GUI, mobil app og gjerne plugins til å styre andre ting som ikke er z-wave.

 

Er det noen som har erfaring med f.eks Fibaro Home Center Lite?

Er det mulig å styre lamper med innebygget dimmer med egne dimbare lamper?

Andre nyttige råd å ta med?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest mye negativt rundt Fibaro Home center, og da er manglende funksjoner som har vært problemet.

 

Bruker selv Domoticz og er veldig fornøyd. Kjøres på en Raspberry Pi 2 med UZB1. Gratis , enkelt og absolutt verdt en titt.

 

Vi har dog noen Homeseer ambassadører her på forumet, blir nok anbefalt fremfor alt annet! :-)

Lenke til kommentar
Hadde ikke lyst å investere flere tusen i en stand-alone gateway, så jeg kjøpte en Aeon Labs Z-stick Gen5 og koblet den til en QNAP NAS med en virtuell Linux server og har så langt prøvd ut OpenHAB, Domoticz og OpenRemote.

Greit å sette opp selve serveren, men det tar fryktelig lang tid å sette opp GUI, scener osv. Og det er ikke alltid de klarer å finne alle enhetene i huset engang.

Siden det er flere i huset som skal håndtere lys og etterhvert andre ting, så kreves det litt mer brukervennlighet.

Så jeg ser etter en stand-alone boks med et enklere GUI, mobil app og gjerne plugins til å styre andre ting som ikke er z-wave.

Har du vurdert HomeSeer?

 

Ja, det koster penger, men det vil nok dekke alle behov du har. Du kan (og bør muligens) lage dine egne skjermbilder til app'er (hvis du kjøper HStouch eller Pro). Jeg liker HomeSeer primært fordi det er relativt lett å sette opp ganske så avanserte regler for diverse hendelser, samt at vi har forksjellige UI'er til forskjellig bruk.

 

Men uansett hvilket system du velger så vil du oppdage at du kommer til å bruke NOE tid på å sette det opp. Jeg tror bare at tiden brukt i HomeSeer er mindre, da Event-motoren de har er særdeles bra, og fleksibiliteten er stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...