Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hvor kan en ta kreftprøve


snip

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli mye mer dårlig. Har slitt med ryggen i mange år nå.

Og nå slitter jeg med også alvorlig trøtthet og må sove veldig mye, skal jeg ut på noe så blir jeg veldig sliten. Klare ikke å holde meg oppe en hel dag. Når jeg står opp så må jeg bare legge meg etter på. Dette er veldig slitsomt.

Nå er det nesten alle i familien hatt kreft og død av kreft.

Fastlegen min vil ikke gi meg kreft prøve.

Noe som jeg mistenker at jeg har. Slitter med litt klumper her og der. Når jeg får sår så tar det veldig lang tid før det gror også. Så det jeg lurer på er om jeg kan få tatt en kreftprøve utenom Fastlegen. Men har ikke råd til å betale i dyre dommer. Så er det noe plasser som jeg kan dra til å få utført dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes mange former for kreft; man kan ha kreft i hver eneste celletype i kroppen, og man finnes mange forskjellige krefttyper innenfor hver celle (forskjellig genetisk årsaksmekanisme). Det er veldig vesentlig hva slags kreftyper de i familien din har hatt i forhold til kreft screening. Skal jeg komme med noen tips hvordan man kan sjekke seg, er det som sagt nødvendig å vite hvilke krefttyper dette dreier seg om. Uansett, du kan ringe krefttelefonen og snakke med profesjonelle der. Sjekk ut kreftforeningen.no.

 

Slapphet, hovne lymfeknuter, og generelt nedsatt almenntilstand er symptomer som treffer noen sykdommer som ikke er kreft. Samtidig er dette også tegn på noen kreft-former, men siden du har vært hos legen med dette, antar jeg at du er utredet for dette, og eventuelt fått en forklaring på hva det er. Hvis du føler fastelgen ikke tar deg alvorlig, kan du bytte fastelge. Fastelge kan du byte 2 ganger i året (hvis jeg husker riktig). 

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli mye mer dårlig. Har slitt med ryggen i mange år nå.

Og nå slitter jeg med også alvorlig trøtthet og må sove veldig mye, skal jeg ut på noe så blir jeg veldig sliten. Klare ikke å holde meg oppe en hel dag. Når jeg står opp så må jeg bare legge meg etter på. Dette er veldig slitsomt.

Nå er det nesten alle i familien hatt kreft og død av kreft.

Fastlegen min vil ikke gi meg kreft prøve.

Noe som jeg mistenker at jeg har. Slitter med litt klumper her og der. Når jeg får sår så tar det veldig lang tid før det gror også. Så det jeg lurer på er om jeg kan få tatt en kreftprøve utenom Fastlegen. Men har ikke råd til å betale i dyre dommer. Så er det noe plasser som jeg kan dra til å få utført dette?

Bytt fastlege. Du har genetisk anliggende til å få kreft.

Symptomene du nevner tilsvarer diabetes.

 

Bytt fastlege. Gå til fastlegen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har snakket med fastlegen men han sier bare at det kommer fra smerter jeg har i ryggen og hoften.

Alle i slekta har hatt lymfekreft.

Og hvorfor ikke legen vil bare ta prøve kjønner jeg ikke.

Da vi hva på sykehuset og snakket med overlegen som behandlet min far. Sa at vi skulle testes.

Han mente dette, hva arvelig. Men da skal jeg prøve og ringe kraftlinjen og høre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor tar ikke leger tak dette, når du spør om det. Og når det er så veldig mange i en slekt som har dette. Hvorfor er det så vanskelig å kunne få ei sånn prøve, er det for dyrt tru.?

 

Jeg skal se litt på bytte av fastlege.

Om det er det som må til.

Takk for fine svar så langt.

Lenke til kommentar

Det virker som om fastleger har fått ordre fra oven om å ikke belaste systemet med å undersøke alle som tror de kan ha kreft. Norge har ett elendig helsevesen hvor man kan stå flere måneder i kø for å finne ut om kreften man har fått har spredd seg når man først har fått diagnosen.

 

Leger er heller ikke flinke til å ta utvidede blodprøver.

 

Kjenner folk som har vært syke i flere år men som enda ikke har fått noe annet enn standard blodprøve hos fastlegen, med beskjed om å spise vitamin D. Dette er jo altfor dårlig. I det minste kan man tilby røntgenbilde/CT eller andre former for screening slik man gjør i andre land.

 

Man kan gjøre som veldig mange andre må gjøre - nemlig å gå til en privat lege og betale selv. Slik har dessverre Norge blitt, og man må betale for medisiner og behandling selv i utlandet.

 

 



Anonymous poster hash: d62d7...faa
Lenke til kommentar

Det virker som om fastleger har fått ordre fra oven om å ikke belaste systemet med å undersøke alle som tror de kan ha kreft. Norge har ett elendig helsevesen hvor man kan stå flere måneder i kø for å finne ut om kreften man har fått har spredd seg når man først har fått diagnosen. Leger er heller ikke flinke til å ta utvidede blodprøver. Kjenner folk som har vært syke i flere år men som enda ikke har fått noe annet enn standard blodprøve hos fastlegen, med beskjed om å spise vitamin D. Dette er jo altfor dårlig. I det minste kan man tilby røntgenbilde/CT eller andre former for screening slik man gjør i andre land. Man kan gjøre som veldig mange andre må gjøre - nemlig å gå til en privat lege og betale selv. Slik har dessverre Norge blitt, og man må betale for medisiner og behandling selv i utlandet.   Anonymous poster hash: d62d7...faa

Vi er i en skremmende utvikling nå.

Virker som det er viktigere å ta vare på andre en oss selv.

 

Men om jeg da bytter lege da.

Vil ikke dem holde fast på at det ikke er noe å og.

Dette er jo veldig dårlig at mennesker i norge må bli så dårlig at det er for seint å ta tak i sykdommer.

Lenke til kommentar

Men hvorfor tar ikke leger tak dette, når du spør om det. Og når det er så veldig mange i en slekt som har dette. Hvorfor er det så vanskelig å kunne få ei sånn prøve, er det for dyrt tru.?

 

Jeg skal se litt på bytte av fastlege.

Om det er det som må til.

Takk for fine svar så langt.

 

Leger tar tak i dette, men dette er legens individuelle vurdering, og det er forskjellig fra lege til lege hvor flinke og aktive de er, akkurat som i alle andre yrker. Jeg har selv hatt en totalt udugelig fastlege som gav meg "ja vi venter og ser lit til" hver gang jeg var der. Endte med at jeg byttet fastlege, og fikk hjelp med en gang av neste lege som tok jeg alvorlig. Helsa er viktig, og man skal føle å bli tatt på alvor. Har man en hyppig forekomst av samme sykdom i familien, er det indikasjon på at man skal kunne gjøre jevnlige utredninger. 

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor tar ikke leger tak dette, når du spør om det. Og når det er så veldig mange i en slekt som har dette. Hvorfor er det så vanskelig å kunne få ei sånn prøve, er det for dyrt tru.?

Jeg skal se litt på bytte av fastlege.

Om det er det som må til.

Takk for fine svar så langt.

 

 

Leger tar tak i dette, men dette er legens individuelle vurdering, og det er forskjellig fra lege til lege hvor flinke og aktive de er, akkurat som i alle andre yrker. Jeg har selv hatt en totalt udugelig fastlege som gav meg "ja vi venter og ser lit til" hver gang jeg var der. Endte med at jeg byttet fastlege, og fikk hjelp med en gang av neste lege som tok jeg alvorlig. Helsa er viktig, og man skal føle å bli tatt på alvor. Har man en hyppig forekomst av samme sykdom i familien, er det indikasjon på at man skal kunne gjøre jevnlige utredninger.

Da skal jeg se om det er noen leger jeg kan bytte til. Er vel som du sier er ikke alle som er like flink i yrkene sine.

Kan jeg eksempel bestille time med fastlegen der mine slektninger har brukt.

Da jeg ikke bor i samme by.

Dem er veldig flink, da jeg reiser hjem neste måned. Så tenkte kanskje jeg kunne høre med dem eller dem sende et krav til min fastlege?

Eller må jeg ha lege der selv.

Lenke til kommentar

"Hvis du føler fastelgen ikke tar deg alvorlig, kan du bytte fastelge. Fastelge kan du byte 2 ganger i året (hvis jeg husker riktig)."

 

Takk og pris...

funny_bull_moose_postcard-r1b4b4a2b85c64

Kjenner noen som har fastlege i annen kommune, det er i samme fylke da.

Men da vil du jo måtte forholde deg til den legen selv når du ikke besøker byen der dine slektninger holder til, fram til du eventuelt får skiftet til enda en annen lege.

 

Realistisk sett forholder fastleger seg til mange hypokondere, så det er ikke rart de må velge ut litt. Men samtidig kan det jo føre til at pasienter går altfor lenge med kreft.

Hvis/når legen blir overbevist, får man henvisning til utredning på Sykehuset. Det er ikke sikkert de tar full sjekk, men en full sjekk kan innebære gastroskopi, røntgen av lunger og resten av kroppen, svulstprøve, scanning, diverse blodprøver, ultralyd, detaljerte spørsmål om hvordan man fungerer i hverdagen, eventuelt vekttap i det siste....

 

Har du klumper der hvor lymfesystemet ligger?

Endret av Porcius Festus
Lenke til kommentar

"Hvis du føler fastelgen ikke tar deg alvorlig, kan du bytte fastelge. Fastelge kan du byte 2 ganger i året (hvis jeg husker riktig)."

 

Takk og pris...

funny_bull_moose_postcard-r1b4b4a2b85c64

Kjenner noen som har fastlege i annen kommune, det er i samme fylke da.

Men da vil du jo måtte forholde deg til den legen selv når du ikke besøker byen der dine slektninger holder til, fram til du eventuelt får skiftet til enda en annen lege.

 

Realistisk sett forholder fastleger seg til mange hypokondere, så det er ikke rart de må velge ut litt. Men samtidig kan det jo føre til at pasienter går altfor lenge med kreft.

Hvis/når legen blir overbevist, får man henvisning til utredning på Sykehuset. Det er ikke sikkert de tar full sjekk, men en full sjekk kan innebære gastroskopi, røntgen av lunger og resten av kroppen, svulstprøve, scanning, diverse blodprøver, ultralyd, detaljerte spørsmål om hvordan man fungerer i hverdagen, eventuelt vekttap i det siste....

 

Har du klumper der hvor lymfesystemet ligger?

Har opphoven føtter. og på klomper på låret og under armene.

Har en del verk i beina.

Og kroppen fungerer ikke i det hele tatt.

Nå blir det nok ny lege så får vi høre Hva han sier.. Takk for mange gode svar så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...