Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fravær VGS


Anbefalte innlegg

Jeg har ca 16 dager og 20 timer i fravær nå og går vg3. Grunnen til så høyt fravær er rett og slett kronisk sykdom, da migrene. I tillegg har jeg blitt vanvittig skolelei og ønsker bare komme meg gjennom disse siste fire månedene. Så spørsmålet mitt er da hvor stor betydning har fraværet videre om jeg skal ta et friår å jobbe, for så studere videre senere? Vil jeg slite med å få meg deltidsjobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig vil du slite med å få jobb. Det er relativt logisk at ingen arbeidsgivere vil ansette noen de mer eller mindre vet at ikke kommer på jobb regelmessig/ har regelmessig fravær. Det har blitt ekstra hardt i dagens marked med mye arbeidsledighet.

 

Edit; Selvfølgelig ikke umulig, du bør være ærlig når du er på intervju selv om det kan minske sjansene dine. Det er mye forskning på kronisk migrene for tiden og det finnes mange ting som kan løse problemet i stor grad. Høyt og jevnlig inntak av paracet vil forverre situasjonen.

 

Litt info jeg fant kjappt, du får finne mer på egenhånd :)https://www.migrainetrust.org/about-migraine/types-of-migraine/other-headache-disorders/medication-overuse-headache/

Endret av Belphegor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil du slite med å få jobb. Det er relativt logisk at ingen arbeidsgivere vil ansette noen de mer eller mindre vet at ikke kommer på jobb regelmessig/ har regelmessig fravær. Det har blitt ekstra hardt i dagens marked med mye arbeidsledighet.

 

Edit; Selvfølgelig ikke umulig, du bør være ærlig når du er på intervju selv om det kan minske sjansene dine. Det er mye forskning på kronisk migrene for tiden og det finnes mange ting som kan løse problemet i stor grad. Høyt og jevnlig inntak av paracet vil forverre situasjonen.

 

Litt info jeg fant kjappt, du får finne mer på egenhånd :)https://www.migrainetrust.org/about-migraine/types-of-migraine/other-headache-disorders/medication-overuse-headache/

Hm, den kan jeg se ja. Men har aldri hørt av de jeg kjenner at de har blitt spurt om vitnemål fra vgs når de skulle søke jobb i det de hadde et friår, så stusset bare litt over det.

 

Tusen takk! Skal sjekke det ut ☺️

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil du slite med å få jobb. Det er relativt logisk at ingen arbeidsgivere vil ansette noen de mer eller mindre vet at ikke kommer på jobb regelmessig/ har regelmessig fravær. Det har blitt ekstra hardt i dagens marked med mye arbeidsledighet.

 

Edit; Selvfølgelig ikke umulig, du bør være ærlig når du er på intervju selv om det kan minske sjansene dine. Det er mye forskning på kronisk migrene for tiden og det finnes mange ting som kan løse problemet i stor grad. Høyt og jevnlig inntak av paracet vil forverre situasjonen.

 

Litt info jeg fant kjappt, du får finne mer på egenhånd :)https://www.migrainetrust.org/about-migraine/types-of-migraine/other-headache-disorders/medication-overuse-headache/

Det er allerede veldig vanskelig å få jobb i arbeidsmarkedet så fraværet vil garantert ikke hjelpe deg dessverre. Kronisk sykdom er noe dritt, har endel fravær pga det sjøl.

Lenke til kommentar

Deltidsjobb i enten butikk eller lignende har eg aldri opplevd at krever vitnemål.

Skriv ein god, ærlig søknad og møt opp med eit smil. Det er viktig å vise pågangsmot.

 

Men i din situasjon må du være ærlig med sjefen, ikkje unngå å fortell om kroniske sykdommer. Om du plutselig unngår å møte opp på flere skift kan dette få kjedelige konsekvenser og oppsigelse.

Lenke til kommentar

Men vil alle arbeidsgivere se vitnemål om man søker jobb etter vgs?

 

Vitnemål er noko du tar med sjølv. Men det nytter ikkje å la den ligga igjen heima for å unngå å visa fravær. Sjefen vil kreve å se dette.

 

Dette er forøverig ikkje nødvendig for ein deltidsjobb mens du har eit friår. Dette er heller for fremtidige arbeidsplasser :)

 

Vær ærlig med sjefer og ha motet oppe så skal dette gå kjempebra. Var selv skulelei og tok meg eit friår. Var ein kjempegod ide :)

Lenke til kommentar

Men i din situasjon må du være ærlig med sjefen, ikkje unngå å fortell om kroniske sykdommer. Om du plutselig unngår å møte opp på flere skift kan dette få kjedelige konsekvenser og oppsigelse.

Fullstendig uenig, unngå å fortell om alle eventuelle problemer du har. Arbeidsplassen har ingenting med din kroniske sykdom, og det setter deg bakerst i køen om du forteller om det. Ingen vil ansette en med kronisk sykdom fordi de som oftest har flere sykedager.

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at du går studiespesialisering og har planer om å studere videre etterhvert. Da er arbeidsgiver sjeldent interessert i vitnemålet ditt fra videregående. Det er vel heller unntaket enn regelen at de spør om vitnemål fra videregående. For det første viser ikke vitnemålet fra videregående kompetansen du har for jobben, og for det andre er det lenge siden.

 

Fullfør for all del studieløpet ditt. Det er som du sier bare 4 måneder igjen. Du kommer ikke til å angre på sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...